Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettpremiering
Läst 1086 ggr
susanne-s
0

hingstpremiering

Om man visar en hingst på premieringen och den inte blir godk. kan man visa om den vid ett senare tillfälle då, eller?

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Linnah
0

Du får visa hingsten så många gånger du vill. :)

Annette
0

Ja, med det gamla systemet har man kunnat göra det.

Om nya PoR går igenom vet jag inte ens om några hingstar blir kasserade om de är veterinärt ok och inom maxhöjden.Fundersam

susanne-s
0

ok, tack för svaren!

www.gullsmyrastuteri.se

susanne-s
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Puttar upp den här tråden, hur blev det är det fortfarande som Linnah skriver? Jag har ju en snart tvåårig hingst och vet inte vad jag ska göra… ska jag visa honom på premieringen i vår alt höst eller vänta till 2008 och "enbart" visa honom på utställningar  07? Jag har ju svårt, fel av mig, jag kan absolut inte avgöra om han är välutvecklad och fin  eller om han ska få mer tid. Finns det för och nackdelar med att visa som tvååring alt. treåring? skickar med en dålig bild.

Jag är ute i djungeln här…

www.gullsmyrastuteri.se

Ellinor Johansson
0

Det knepiga är att man måste anmäla till premieringen efter midsommar. även om de inte se så roliga ut då, kanske inte ens helt avfällda hinner de hända massor tills i september.

susanne-s
0

#5 så för att visa på hösten måste man anmäla efter midsommar, har då anmälningen gått ut till prem i vår?

www.gullsmyrastuteri.se

Ellinor Johansson
0

Nej, den borde gå ut i mitten av jan.

Ellinor Johansson
0

Du får bevaka Spaf sida när proportionen kommer

Tyfon
0

hur  gammal måste man vara för att visa en hingst på premeringen? är det olika beronede på ras? vilka prov/test måste dem göra?

Denna kommentar har tagits bort.
susanne-s
0

Någon som kan ge mig lite råd eller dela med er av erfarenheter???

www.gullsmyrastuteri.se

kacka
0

Det går att fullt avelsvärdera hingsten även om den inte fått 40p på premieringen.

AnnaLundin
0

#10 Man ska vara minst 16 år för att visa en hingst

#11 Problemet just nu är väl att plan och riktlinjer inte är spikade ännu, så vi vet inte till 100% hur systemet kommer se ut.

Mitt tips är att du kanske kan visa honom på nån utställning i sommar för att få en liten hint om hurdan hans kvalité verkar vara. Och anmäla till höstens premiering efter det, om det verkar meningsfullt.

OM förslaget till PoR som finns nu accepteras, så kommer de visade hingstarna som uppnått 40 p kunna få RS-nummer, övriga inte (om jag fattat rätt). ALLA är dock godkända att använda i avel, om man löser betäckningslicens och för språngrullor.

Tyfon
0

puttar upp vill gärna ha svar på mina frågor?

kacka
0

#14 jag tror det är SÄKERHETEN som bestämmer det, men jag tror att det rent allmänt rekommenderas minst 16 år.

Tyfon
0

men vilka prov/test ska hingsten göra?

susanne-s
0

För och nackdel med att visa dom på premieringen som 2 resp 3 åringar???

www.gullsmyrastuteri.se

kacka
0

#17 jag tycker bara väl utvecklade hingstar ska visas som 2-åringar, annars kan de lika väl vänta. Vissa visas som 7-åringar… Det går också bra… det måste ju inte visas när de är unga!!!

#16 om de är över 3 år ska de visas ridna eller körda. Där bedöms hur stilla de står vid sadling/selning och hur den beter sig vid uppsittning/förspänning osv.

Tyfon
0

#18 dem måste inte stå stilla vid selning/ sadling för att bli godkända va? får man vara under 16 får att köra då? vad får vagn måste användas då?

kacka
0

Eftersom det poängbedöms så får den ju lägre poäng om den inte står stilla. Och i värsta fall inte gjort ett godkänt bruksprov. Bruksprovet ska ju visa en snäll, lydig och väluppfostrad liten ponny…

RebeckaSvensson
0

Har för mig att jag hört att hingsten ska stå stilla för att bli gdk på bruksprovet. Säker är jag inte, kan vara helt fel…

VeronicaP
0

är ju en fördel om de står stilla när man selar på eller av men man får ju ha en medhjälpare som håller hästen vid på och av selning.

Samma sak vid ridning

Tyfon
0

ok men får man vara under 16 å köra då? måste den gå dresyr för min är ett travruss som inte kan sådant?

Annette
0

#23. Du får nog kolla med russföreningen vad som gäller där. Vet ej vad/om de har obligatoriskt bruksprov.

Kris_J
0

#23. Om du tänker visa Tyfon behöver du inte göra bruksprov då hans travmetiter är att räkna som godkänt bruksprov. Bara se till att skicka med en resultatlista, förslagsvis från hans snabbaste(oficiella) lopp samt/eller total sammanställning av livs starter med rekord och startprissumma. Begär gärna ett utdrad från STC som då är komplett och inget missas.

Veritas odium paretFörvånad

Tyfon
0

ja kristin det är Tyfon som ska visas men måste dem inte gå under 2:00 om det ska räknas?

Kris_J
0

#26 Just som ett rent bruksprov räknast start i trav. Om dom inte ändrat till nya reglementet.

Det du far efter om dom travat extra fort att det ska kunnas ta hänsyn till om inte hingsten uppnår 40 poäng exteriört, så kan nämden välja att ta in hingsten. Just för att det är en så god tävlingsindivid. Just vad SVRAF i dagsläget har lagt ribban vet jag inte. Men även om dom har en viss tid som måttstock är det inget som säger att en hingst under 40 p som travat under den aktuella tiden måste godkännas. Det är upp till nämnden.

Veritas odium paretFörvånad

susanne-s
0

Vad anser ni att en unghingst på två år bör ligga poängmässigt vid en utställning för att ni skulle visa den på premiering? (vinter resp sommar utställning.)

www.gullsmyrastuteri.se

Annette
0

Jag skulle  inte hänga upp mig på poängen, utan lyssna på den muntliga kritiken. En 2-åring är ju inte färdig, vissa är tidiga och andra sena.

susanne-s
0

Är det några speciella dommare under vår/sommar utställningarna som skulle kunna rekomendera??? jag vet att jag läst ngn stans att några varit med på premiering och dömt och att man skulle kunna be dessa om råd..

www.gullsmyrastuteri.se

Annette
0

#30. Morgan Johnsson är ju ordförande i hingstpremieringsnämnden. Han dömer på Rockelstad i juli.
Men tänk på att det på premieringen är en hel nämnd som bedömer, på en utställning är det bara en. Men du kan ju be att få ett råd om att spara som hingst eller ej.

susanne-s
0

#31 Precis det var så jag tänkte, be om råd!
Tack Anette, jag kan inte se om hingsten "duger" eller om han "bara" är en underbar familje häst

www.gullsmyrastuteri.se

kacka
0

Om man är säker på att man vill få hingsten fullt avelsvärderad är bara att betala in HELA beloppet dvs 850 kr (har det varit innan) så får man även den internationella veterinärbesiktningen där de bland annat ögonlyser och kontrollerar patellan (knäskålen).

Men en annan fråga jag funderar på är om man då får en nollad hingst, dvs en som inte kommer upp i 40p eller inte klarar bruksprovet, kan man återkomma något senare år och höja värdesklassen?