Längsta strået
Min Lasse har otroligt lång (tycker jag) päls på korset. Mätte idag och längsta hårstrået var 9,5 cm!!
Satte en tumstock i pälsen och mätte.
Hur lång päls har era?
Våran hingst hade förra vintern jättelånga hår på korset, kan nog mycket väl ha varit runt 10 cm. Men nu har dom inte suttit så mycket päls ännu.
Men det är en rolig grej, ska kolla i morgon!
Vårt gammelsto hade otroligt lång päls förra året… när jag såg henne blev jag övertygad om att sk. Shetlandströjor helt klart är stickade av shettishår, inte fårull :-)
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
Haha, det måste jag kolla :) Mamma tyckte synd om dem innan de fick börja gå in ända tills hon tittade närmare på James päls…
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag har ett sto som på vintern har tagel på korset, det ser ut som om svansen fortsatt upp på korset, det är bara ett fåtal strån men de är riktigt långa.

Haha, jag måste hem och mäta! Har 2 st som är helt otroligt håriga. Undrar just hur långt ett av deras strå är… återkommer! :)

Mina har än så länge ganska kort päls, bara 5-6 cm. Men grannen hade ett russto på 24 år, som på ålderns höst hade ca 15cm päls längs ålen på ryggen. Hon led av fång och hosta, så hon mådde inte helt bra, troligtvis var det därför hon hade så himla lång päls.