Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 744 ggr
Puzzel
0

Fråga ang utfodring med ensilage

Jag har funderat lite på att ge ensilage ute i hagen istället för hö, men fick nu höra av bekant att man måste se till att hästen är vaccinerad för att kunna äta detta, för vad ska man vaccinera, och min lilla är full vaccinerad men de andra hästarna kan jag inte stå för att de är det men kan någon förklara för vad man ska vaccinera när det gäller ensilage.

Trim
0

Du vaccinerar för botulism. Men det finns lika teorier om det är nödvändigt eller inte. Vi har hösilge som ligger mellan 70-80% i torrsubstans och vaccinerar inte. Ju blötare hösilget är desto större "risk " för botulism. Kontata din veterinär. Eller kolla på SLU. se  Där finns svaret på de flesta frågorna gällande häst.

Puzzel
0

Tack va bra då vet jag , min lilla är vaccinerad mot det men gamlingarna hon går med vet jag inte men ska kolla upp, tänkte att ensilage kunde vara bra i hagen.

Ellinor Johansson
0

Vi ger torrt höselage. jag frågade distriktsveterinären om vaccination mot botulism. Han sa att et var större risk att få "dra på hjulet" på bingolotto än att få botulism.

Vi vaccinerar inte.

Puzzel
0

Ok då kanske det inte är så farligt så man inte behöver vaccinera gamlingarna men då ska man ge torrt hösilage ??

Cattis
0

Det är inte större risk om det är blött. Det kan finnas bakterier även i torrt hösilage.

Jag fodrar med det och det enda är att man måste hålla koll så att balarna är fräscha. Och nej, jag har aldrig vaccinerat mot Botulism.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

VeronicaP
0

Vi ger också ensilgar utan att vaccinerarar och det är som Cattis säger , de kan ju faktiskt få Butolism av vanligt hö..

Ahnna
0

Jag är säkert helt ute och cyklar, men jag har hört att botulism-bakterier kommer av döda djur och annat "skräp" som följer med när balen pressas. Alltså kan vilket hö (eller halm) som helst innehålla botulism. Och även spannmål fast det är mer sällan. Som sagt, det är vad jag har hört, inte vad jag vet. Fot i munnnen (Människor kan också få botulism, exempelvis ifrån "smutsiga" konserver och annat.)

Mina hästar har aldrig vaccinerats mot det, men ibland funderar jag på det. Det är en så hemsk sjukdom och man vill ju inte att hästarna ska fara illa…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Cattis
0

#7 Men frågan är om det är värt det. Det finns ett fåtal kända fall där man VET att hästarna dött av Botulism. Dessa har varit vaccinerade.

Så "what's the point"? Jag tänker inte göra det, eftersom vaccinet inte garanterar skydd om de nu ändå skulle få i sig bakterien.

/Cattis

lisa-w
0

jag har hört att det finns 18 olika sortes botulism men bara 1 man kan vaccinera mot (någon som vet om detta stämmer?) vi har inte gjort det.

maggan
0

#9 har jag också hört.

Puzzel
0

hua nu blir jag fundersam på om jag vågar ge dem ensilage kanske säkrare med hö även om de visst kan få det av det me, fy va mycke läbbigt det finns i maten.

maggan
0

#11 Ja i både hästarnas och våranFörvånad

Puzzel
0

#12 ja verkligen har precis läst näringslära ( för människor) och insett hur mycke skit man egentligen stoppar i sig, så nu blir jag säkert en sån där som ska läsa innehåll på allt för att se om det är nyttigt både för en själv och djuren.

Cattis
0

#11 Hösilage är ett mkt bra foder om det är skördat rätt. Så avstå inte bara för att det finns en liten risk för Botulism. Hö måste också vara rätt skördat och förvarat för att det skall vara bra som foder åt hästarna, annars kan det vara direkt skadligt det med.
Med tanke på vårt väder så föredrar jag hösilage alla ggr framför hö just nu. Det är så fuktigt att det är svårt att undvika mögel i vanligt hö nu - om man inte kan förvara det så det håller torrt och inte blir fuktigt.

/Cattis

Pheobe
0

Clostridium Botulinum är en bakterie som växer då det är fuktigt. Följer med döda djur och växtdelar i fodret vid pressningen. Trivs bäst i ensilage som är fuktig men kan även växa i hö. Man kan även lägga hö/ensilage på marken och få det att växa då. Hästarna trampar ner fodret och kanske stoppar det i sej sedan. Behöver inte ha" brutit" ut i balen utan kan göra det senare på fuktig mark.

Som någon ovan nämnde är det ingen vanlig sjukdom. När inte ens försäkringsbolagen bryr sej heller. Har man en bra foderhantering klarar man sej nog. Fodra inte med dåligt foder. Helst bör man ju kolla igenom hela balen vid fodring. Kanske svårt för dom som bara ställer en bal i hagen.

Vaccinationer är aldrig heltäckande och allra minst mot denna sjukdom. Man vet för lite helt enkelt och inga pengar läggs på forskning då sjukdomen är ovanlig.

JMax
0

Mina hästar äter ensilage men jag vaccinerar inte och kommer inte att göra.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

RebeckaSvensson
0

Eftersom vaccinet inte skyddar i så stor utsträckning som jag hade önskat vaccinerar jag inte mina fastän de äter ensilage.