Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 1358 ggr
VimseVira
0

Inkörning/inridning

Har ett sto på fem år som inte verkar ordentligt inriden, typ bara mer så att man lagt sadel på och rantat runt lite på henne. Hon är väldigt pigg och glad när hon har ryttare på ryggen och inte har sin son med vid sin sida (född i år och bearbetar avvänjning), men hon verkar knappt fatta tygeltag, skänklar eller någonting. Nu har jag inte jätte bråttom med att få i gång henne eftersom hon inte varit hos oss länge men min tanke är att börja köra in henne, och möjligen hitta en lite mer rutinerad ryttare som inte är för stor för henne som kan lära henne lite mer eftersom mina syskonbarn inte är så erfarna själva. Men skulle jätte gärna ta emot lite tips kring inkörningen…

Sotingetroll
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle jag vara du skulle jag nog tömköra endel innan jag satte på en vagn.. Det underlättar ju och minskar definitivt risken för att någon händer. Börja om från början, låtsas att det är första gången och om hon redan är arbetad så kommer hon helt enkelt lära sig snabbare eftersom hon redan lärt sig det en gång och då kan man ju gå vidare succesivt.

Så skulle jag gjort iaf, men jag har inte någon speciell vana av körningen eftersom jag mest är ridmänniska, men så har jag gjort med min snart 3åring och han har dragit däck osv nu utan minsta problem, lyssnar utmärkt till tygeltag osv.

VimseVira
0

Ja, tänkte absolut börja med att tömköra. Provade häromdagen och hon blev lite förvirrad av det men tillslut funkade det jättebra, vi var nog inte ute mer än max 20min.

Sotingetroll
0

Okej :) Ja de brukar fatta ganska snabbt tycker jag, tömkör man dessutom överallt så kommer det ske ganska naturligt sen :)

Mossedal
0

Finns en jättebra tråd om detta någonstans, men jag kommer inte ihåg vad den heter/vem trådskaparen var. Kolla runt lite, för i den tråden fanns många konkreta tips!

Tycker du verkar har en sund/lugn inställning, så det går säkert jättebra. Och den lilla damen verkar ju också cool :-)

Tömkörning i alla tänkbara miljöer, och allt ska sitta (svängar, halter, ryggning etc) innan man kan låta dem dra skacklar och/eller ett däck… gärna med lina på så man kan lyfta det hästen drar om problem skulle uppstå. När allt känns tryggt och invant gör det varken till eller från med en vagn istället (förutom att det ju kan bli lite tyngre = här kommer kondis och muskler in).

När det gäller ridning så verkar hon ju mest "insutten"… hon reagerar inte på ryttare, och är inte rädd för skänklar etc. Ja då börjar ju själva inridningen/utbildningen. En rutinerad ryttare är kanon att ha tillgång till… det kan fungera med orutinerad liten orädd ryttare också som "gör som man säger". De där riktigt små kanonduktiga ryttarna är ju så himla svårt att få tag i ;-)

Lycka till!

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria