Varg eller lo eller vad?
I fredagsmorse fattades det ett föl i hagen. Inget staket trasigt, fårnät och eltrådar satt där dom skulle. På ett litet ställe är det endast elstaket. Men inte heller där syntes något. Vi letar, men hittar inget.
Lördagmorgon ringer en granne och säger att han hittat ett framben från ett föl. Vi åker dit och får se ett ben som är knäckt uppe i skuldran, Grannen som är jägare säger att det måste vara ett bra stort djur som kan bita av benet rätt av.
Ringer länsstyrelsen då vi förstås misstänker rovdjur. Dom kommer senare under dagen.
Under tiden börjar vi leta igen, nu med hund, som lyckas spåra ett ben till, 350 meter från det första benet.
Denna gång ett bakben. Detta är knäckt mellan hasen och knäet!!!
Länsstyrelsens spårare kommer så småningom och har två spårhundar med sig. Dom söker igenom ett stort område, medan flera jägare söker av ett annat område en bit därifrån.
Men inget resultat, vi kan inte hitta fölets kropp.
Spåraren var här både söndag och idag, men fortfarande inget resultat.
På länsstyrelsen säger man, ja vi kan inget göra förenn ni hittar hela kroppen, först då kan vi se vilket sorts djur det är.
Spåraren säger, jag har aldrig sett något liknande, en räv har inte kraft nog att bita av ett sånt grovt ben.
Vi står som ledsna levande frågetecken, fölet är borta och vi hittar ingen mer ledtråd. Vad mer kan man göra? Viltskadecenter i Värmland ska analysera benen och se om dom kan komma fram till något.
Är det någon här i trakten som hört eller sett varg eller lo på sistonde?

Men det är ju fruktansvärt!! Beklagar verkligen förlusten av ert föl! Var det föra året det var en björn här i faggorna? Känns som ett lodjur inte är så stort o starkt..?
En varg såklart, eller större hund, men det verkar oxå osannolikt.. Hade ett stor rovdjur vart vid hagen så bör alla djur fått smärre panik. Rymde fölet innan det blev taget? Inga spår runt hagen? Av varken föl eller rovdjur? är så mjukt så det borde inte vara omöjligt..
Riktigt tråkigt för er, hoppas verklligen att det går att få reda på orsaken!!
Usch vad obehagligt och jag beklagar er förlust!
Kan inte viltskadecentret se på DNA vilket slags djur det är?

#1 Det har ju regnat så förbaskat mycket så det är svårt att spåra sa spåraren. Jag tror knappast att det är en hund som tagit den.
Det finns absolut inte ett enda spår någonstans, hur konstigt som helst.
Hade det varit en liten minifölunge så kunde jag trott att en örn hade slagit klorna i den och flygit iväg. Men detta var ju en standard fölunge.
#2 Jag hoppas dom kan det, men risken är stor att det är något annat djur som fått tag i själva benen och släpat iväg. Det kan ju mycket väl vara en räv. Men resten av kroppen förstår jag inte vart den tagit vägen
Det är otroligt obehagligt när man inte vet hur, vem eller vad som hänt
#3 Minns att mamma såg ett rådjur (eller åtminstone delar av ett) som hängde i ett träd när hon var ute och red, lodjur förstås, så om så är fallet kan kroppen vara var som helst tyvärr. Så obehagligt med alla vilda djur som kommer närmre och närmre. Vi har varg här i närheten…

Fast jag sa det till spåraren att vi kanske skulle titta i träden istället. Då sa han att det bara var en skröna att lo gjorde så
Beklagar berkligen er förlust..
Tänker inte spekulera i vilket djur det handlar om då jag inte är vidare förtjust i dagens rovdjurspolitik.
Hoppas verkligen ingen mer behöver drabbas av detta..
Hoppas även att länsstyrelsen tar sitt ansvar och kollar upp vad det är för djur som orsakat er denna tragiska händelse!!
Åter igen, beklagar verkligen…

Det kan mycket väl vara ett lo. Hos mig tog lon en dovhjort alldeles intill hästhagen där mina pållar var, en vuxen tjur, och den vägde uppskattningsvis 170 kg. Mina shettisar väger ca 190kg. Visst kan de släpa upp bytet i ett träd. Om lon har ungar så gömmer hon bytet åt ungen.
Men hur menar dom att ni ska hitta kroppen ? den är väl förmodligen uppäten och de skelettdelar som blivit kvar spridda av mindre djur.
Jag tror också att det kan vara ett lodjur. Minns då ett lo tog en råget mitt utanför oss, den tog den med sig långt upp i skogen utan att släpspår kunde ses, lon bar den enkelt.
Fy så trist, hoppas det inte blir flera som försvinner. En hage med föl kan ju vara som ett dukat bord för rovdjur.

Ja jag ska då hålla bicken uppe i träden i morgon då jag går och letar.
Tycker också det är bedrövligt att Länsstyrelsen inte bryr sig mer
Usch så tråkigt.

Vilken förfärlig historia! Beklagar förlusten av fölet.
Usch så hemskt, obehagligt. Hoppas verkligen ni får svar på vad det är för något slags djur

Beklagar. Vad hemskt!

Det var en stor varghane i våran lilla by för 2 veckor sedan, några såg den tydligt endast 5 min från vårt, flera olika personer såg den i områdena runt här, och så himla långt är det inte upp till er i Mullsjö.
det är väldigt otäckt för er, men kom dom inte fram till något förra sommaren ? att det var hund.. kanske är samma ?
självklart är det fruktansvärt oavsett vilket djur som tagit fölet, man blir ju rädd att rovdjuret kommer tillbaka igen.

Beklagar verkligen förlusen av ert föl. Minns än i dag när vi gick och leta efter ett sto hos er. De var ingen rolig syn att se de stoet när vi hittade de
.
Hoppas ni hittar kroppen och kan få mer fakta om vad/vem de kan vara.
Usch så hemskt för er.
Hoppas verkligen ni lyckas hitta nånting så det kan fastställas vad för djur det är i farten.
bedrövligt av länsstyrelsen att inte hjälpa till mer, ändå ska dom ha alla dessa eländes rovdjur i skogarna..
jag beklagar förlusten
och undrar varför vi har myndigheter som bara säger vi får se, vi kan inte, det går inte.
man får inte ta lagen i egna händer o absolut inte skjuta rovdjur, men jag skulle ialla fall inte våga gå ut utan bössa.
Man måste skydda de sina också.
Hur lång tid skulle det ta innan de analyserat benen???
Beklagar verkligen, fy då!!!!! Tror inte att det är Lo, då benen är avklippta. Varg gör så, dom kan klippa av rörbenen på Älg! Dom har en enorm kraft i käkarna. Hoppas att ni får reda på vad för slags djur det rör sej om och att det inte händer igen! Kram/Gunilla.

Beklagar inte trevligt när föl försvinner så här.
Men hade inte ni något sådant förra året också och då kom de fram till att det var en hund ??
Hur stark ström har ni i tråden ?
För är inte strömmen tillräckligt stark så kan både hund och annat ta sig in i hagen .
Där vi har hingsthagen så går vildsvinene in i hagen även om vi har tråden långt ner men det räcker att det är ett ställe som tråden råkar sitta lite högre upp och om inte strömmen är tillräckligt stark att de går in i hagen och bökar och har sig.

Usch vad hemskt, kan det vara vildsvin för dom kan väl också vara rättså starka i käftarna.

#20 Jag tänkte faktiskt också på vildsvin om jag ska vara ärlig, men en stor hund är också väldigt stark i käftarna , jag vet att våran gamla golden , det gick attans inte att bända upp hans mun om han hade tagit något som han inte fick ha .

Jo, förra sommaren hadee vi 2 föl som blev bitna och dog. Det skulle vara hund, sa dom. Men jag vet inte
Det är rätt stark ström på staketet, tillräckligt stark för att inte hästarna ska gå ut iaf. Vilsvin tror jag inte på, för det är absolut inget bökat i skogen. Jag tror mer o mer att det är varg, men som sagt utan kroppen så kommer vi aldrig att få veta
Fy så hemskt, Hoppas ni får klarhet i det hela. Bättre att veta än att gå och undra.
Stor tröstekram till er.

Usch så hemskt :( lider verkligen med er… Det är när man läser om sånna här hemska historier osm man verkligen gläds åt att bo på gotland, här har vi varken björn, lo eller varg som tur är.
Troligt att det är en varg. Vi själva kunde se på våra 9 får hur stark en varg är på att knäcka ben. Fölben är ingen match för en varg.
Anledningen till att Länsstyrelsen inte vill fasställa vilket djur är för att inte skapa panik

Men vilken mardröm! 
Jag hör till dem som tycker att det bör finnas plats för alla arter som naturligt förekommer i vår fauna (det värsta rovdjuret är och förblir ändå människan…). Men att råka ut för en sån här sak kan ju få den mest inbitne rovdjursförespråkaren att ändra åsikt.
Känner så med er och mamma häst. Och den stackars fölisen som jag bara kan hoppas blev tagen med överraskning…
Åh så ledsamt för Er och fölis, Anne
Här har vi flera av dessa rovdjur tassandes på markerna, tyvärr. Har snart inga rådjur alls kvar här, vilket bl.a lodjuren sett till.
Hoppas verkligen jaktlagstiftningen ändras så rovdjuren får jagas i mycket större omfattning än nu. Nej, jag är INGEN FAN av dessa så som det utvecklar sig, inne i byn, stryker runt hagar mm mm

Fast vi skulle behöva bli av med en massa rådjur härifrån , bara att komma och hämta dem
, de är ju ena rena smittbärare när det gäller fästingar och äter upp grödor och förstör de också på sitt vis så lagom är bäst och alla djur måste faktiskt finnas, även om vi inte gillar dem alla.
#28 Kan ju så vara, MEN när lodjuren har börjat sitta på stenar direkt utanför hagen, jamande tittandes på en när man fyller på pållevatten mitt på dagen så……
här har vi iaf haft/har betydligt mindre besvär av/från rådjuren än rovdjur.
Visst LAGOM är bäst MEN så är INTE FALLET NU, HÄR PÅ TRAKTERNA IAF
Så detta prat om dessa djurs skygghet? Den har de i många fall "glömt bort" vilket vi ju ser/upplever själva.

Nu har dom analyserat färdigt säger dom på viltskadecenter i Värmland.
Det var för jämt brutet på bägge benen. Något rovdjur kan inte ha gjort detta säger dom. Det innebär också att inget tamdjur gjort det heller.
Jag blir så fruktansvärt ledsen. Inget svar, ingen hjälp från myndigheter
Jaktlaget här har gått och letat i skogarna men inte funnit något.
Det verkar inte som om vi kommer få något svar på vad som hänt. Frågorna är många, har någon stulit fölet och slaktat?? Kört på det och tagit med?
Som om inte allt detta räckte så fick ett av våra allra finaste avelsston tarmvred och avled idag på förmiddagen
Det känns tungt nu
jag lider med er, somliga får för mycket hemsk omkring sig.
får hålla tummarna att det vänder och ni får ljusare tider framför er.
Jag lider med er, vilken tragedi. Som om det inte räckte med fölet ? Stackars er säger jag bara.
Nej inte de oxå! Urs Lider med er och sänder tröstkramar!
Så jätteledsamt
Kramar om och tänker på Er.
Men herregud, vad är det som händer i era trakter. Nog kan man ju tro att någon stulit och slaktat, men hur mycket mat är det på ett litet föl ?. Slaktrester kan ju andra mindre djur dra omkring.
Verkligen illa att inte få veta vad som egentligen hänt.
Tänker på er. Kram.
Åhhh nej vad tragiskt… jag är så ledsen för er skull.
Först ett föl och sen ett sto som blir sjuk… inte roligt alls.
Vilket hästar va det? Spelar i och för sig mindre roll om du inte vill berätta, man gillar ju alla lika mycket.
Tänker på er. Pia.
Beklagar även förlusten av stoet.
Men fy f……n, vad är det som har hänt den lille?????? Och som det inte skulle räcka!!!!!! STOR TRÖSTEKRAM/ Gunilla.
Blev det klarlagt vilket djur som tagit fölunden ?

Nej tyvärr, Länsstyrelsen tycker att dom inte med säkerhet kan säga att det är ett rovdjur. Dom vill ha hela kroppen för att kunna avgöra det.
Å vi har fortfarande inte hittat något mer än dom två benen.
Men däremot så blev det klarlagt att en björn tagit ett lamm 15 mil härifrån. Citat" I stort sett hela kroppen var uppäten och det finns just inget annat djur än björn som kan sätta i sig så stora mängder kött"
Så där hade dom skrivit 100% rovdjur. Det är ju märkligt att det ska vara så himla olika bedömningar i olika län

Stackars er, det är typiskt att allt kommer samtidigt.
Krya på er
Kram Malin

#40 Men hur ofta kan man räkna med att hela kroppen finns att analysera efter en rovdjursattack..? 
Kan berätta att varg har setts bara 100 m från vår ena häst/fårhage i veckan. Vi har ju tidigare drabbats av vargattack på våra får. Få se nu hur många vi blir att få plocka ihop den här gången.
Hoppas att ni kan förstå att man inte är någon vargälskare. Är så lessen att behöva se kadavrerna. Vi låser in våra får på nätterna, men eftersom vi drabbats även dagtid så ger det inte oss någon ro.