Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 1022 ggr
Kvarnlycka
0

Förkortnings-Djungel

Nu fattar jag mod och frågar: Alla dessa förkortningar och beteckningar.. jag kommer från Islandshäst-bräschet och där har vi första och andra klass. ;)

GI, GII, A och B-premierad.

Diplom

VAD krävs för att hästen ska tilldelas detta? Dvs. vad har en häst som har någon av dessa epitet uppnåt?

SUCH vet jag vad det betyder men vad krävs för att en ponny ska erhålla detta? Även SUPER-SUCH?

Hoppas någon har tid och lust att förklara detta för mig. :-)

Agnetha på Kvarnlycka

ThiffannyJ
0

Finns en artikel om SUCH.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0

SSS sida finns det också utförligt skrivet vad som behövs för att söka om SUCH och Super-Such.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Kris_J
0

Vid avelsvärdering av ston: http://www.svehast.se/allm/2010Storegl.pdf almänna regler sidor 4-16, gemensamma regler för Gotlandsruss, Shetland och Exmoor sidor 67-69 och rasvisa krav Shetland sidor 74-75 är det som gäller.

Vid avelsvärdering av hingstar:
http://www.svehast.se/allm/2010Hingstregl.pdf allmänna regler sidor 7-20, gemensamma regler för Gotlandsruss, Shetland och Exmoor sidor 98-101 samt rasvisa krav Shetland sidor 103-105.

Veritas odium paretFörvånad

Kris_J
0

Mycket förenklat kan man säga att: G bokstaven har att göra med egna meriter, den kan förekomma ensam eller med tillägg av II eller I.Diplom kan tilldelas endast 3-åriga ston som är av mycket god kvalitet, minst 40p. Elit, B,A och C avser förärvning.

[Teddy]
0

#4 då skulle jag vilja veta vad som är "bäst" att få: G, GI eller GII?

Annette
0

#5. GI.

[Teddy]
0

Tack Annette!! Och efter det GI och "sämst" är G?

Annette
0

#7. GI, GII och G.

Kvarnlycka
0

Tack för länktips och förklaringar, nu ska jag förkovra mig! :)

PP
0

Intressant! Jag har oxå funderat på vad som värderas högst, ett väl genomfört bruksprov (GII) eller exteriöra meriter (GI). Jag trodde det låg lite i betraktarens öga…

Och jo, jag vet att GI även kan utdelas på högre bruksmeriter (tillsammans med lägst 35 p exteriört), men bruksprov ger "bara" GII, för att följa resonemanget ovan. 

Så, är det då meningslöst att genomföra bruksprov med sitt GI-berättigade sto..?

Annette
0

#10. Och jo, jag vet att GI även kan utdelas på högre bruksmeriter (tillsammans med lägst 35 p exteriört), men bruksprov ger "bara" GII, för att följa resonemanget ovan

Som du skriver så kan man ju få GI på annat än exteriöra meriter. Jag tolkar det som att tex travmeriter tillsammans med minst 35 p värderas högre än ett bruksprov. Därmed borde GI vara en högre klass än GII.

PP
0

#11 Jag tror att du tolkar det alldeles rätt. Flört 
GI-avkommor ger ju dessutom högre avkommepoäng.

Det är bara jag som tycker det är synd att bruksprovet mer och mer verkar ha spelat ut sin roll (?) i shetlandsrasen. Som jag skrev, varför genomföra det med sitt GI-berättigade sto..?

Kris_J
0

För att krångla till det lite, så ger inte alltid GI avkomma högre avkommepoäng än en GII eller G..en sk godkänd hingst ger 50 avkommepoäng trots olika GFlört Med tanke på  främst stons avkommoberäkning.