köpa häst över telefon?????
HEj Allihop!!! Måste fråga om en märklig annons på ett annat mycket känt hästform
Annonsen upplyser om en FANTASTISK häst från Tyskland med topstam exportröngad UA ja hela annonsen SKRIKER verkligen ut om vilken fantastisk häst det är till ett sk Fyndpris…så här långt är ok…men…säljaren vill göra affär över telefon och i princip dumförklarade min kompis när hon ville komma och titta på hästen…nä här var det snabba ryck…bla bla och först till kvarn osv…säljarn importerade många hästar toppkvalitet från tyskland och hade verkat seriös för övrigt men det finns många som har talets gåva…droppen tycker jag är när säljaren vill lämna sitt kontonr för att göra affären via telefonsamtalet dock vet jag inte om det gällde hela köpesumman eller om det gällde handpenning.
75 000 är kanske ett fynd om hästen verkligen uppfyller vad annonsen lovar men är det så här det går till i normala fall…säljaren nämde också nåt om Jan Brink typ att de kände varann eller om hon hade någon kompis som var kompis med honom…vadå…skulle hon bli imponerad då och känna ett större förtroende för säljaren…löjligt…eller???
Hur tänker ni kring detta??? Jag får en klump i magen och nåt säger att hon bör dra öronen åt sig men jag kan ha fel.
Mvh fejema

Jag hade inte gjort det! Magkänsan måste vara hundra. Hur skulle hon kunna veta att säljaren känner Jan Brink!
Skumt.

Be om referenser. Om det inte finns, kolla om människan har nån bakgrund hos olika myndigheter. Nu vet inte jag alls om det går att göra från ett annat land, men referenser borde människan ha.

I just detta fall kanske det inte känns rätt men visst går det att köpa häst över telefon. Inget ovanligt bland rasfolk då man på ett aller annat sätt vet något om den andra, kan ta reda på saker balåt m.m.
Den säljaren du skriver om improterar många hästar och dumpar iväg dem till väldigt låga priser! Det är det hon tjänar pengar på. Hon är väldigt seriös och trevlig, jag vet flera som har köpt häst av henne på detta sätt och fått mer än vad som utlovats i annonsen ex gångartsmässigt.
Naturligtvis kan din kompis åka ner och kika på hästen men eftersom de ofta säljs inom 2-3 dagar så förstår jag säljaren att hon inte vill boka upp massa provridningar när andra köper direkt via telefonen. Alla som sålt häst vet hur pass jobbigt det är med folk som kommer för att få rida lite gratis.
Skulle gissa på att det är handpenning som ska betalas tills kontraktet är skrivet eller hästen hämtas. Så i mina ögon är det inget jättemärkvärdigt faktiskt. Det är väl många som köper häst via stuterier utan att kolla på hästen innan. Dessa hästar är ju både veterinärbesiktade och helröntgade samma dag som annonsen läggs ut.
Det man kan göra om man är osäker är att ta referenser eller åka ner samma dag för att kika på hästen!
Tack era för svar!!! Ok hon är alltså seriös…det var så min vän också upplevde henne…hon är inte van vid den här typen av affärer och tyvärr drar de oseriösa ner förtroendet även till de som faktiskt håller vad de lovar. Enligt försäljaren så sa hon precis det du säger att hästarna går på bara några dagar.
Mvh fejema
Tack era för svar!!! Ok hon är alltså seriös…det var så min vän också upplevde henne…hon är inte van vid den här typen av affärer och tyvärr drar de oseriösa ner förtroendet även till de som faktiskt håller vad de lovar. Enligt försäljaren så sa hon precis det du säger att hästarna går på bara några dagar.
Mvh fejema
Skulle absolut inte köpa en ridhäst osedd - det är så mycket som ska klaffa där. Men det är ju upp till var och en hur mycket man vågar chansa. Shettisar har jag däremot köpt osedda bara på stam/rekommendationer och foto.

#5 intressant! jag har många gånger kikat på hennes hästar, som ofta är mycket fina på bilderna men har dragit öronen åt mig lite över dels att hon använder versaler i annonserna samt att hästarna som sagt försvinner så fort och det kommer nya hela tiden.
känner du folk personligen som köpt häst av henne? jag ska nämligen köpa dressyrhäst nästa år och hon har som sagt väldigt fina hästar. är mest rädd för att de ska ha gamla skador…
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag känner personer som har häst får henne. Eftersom hästen är helröntgad och nybesiktigad vid försäljningen bör chansen för fel vara mindre än vid en häst som inte röntgas innan köp.
Men som sagt tidigare i tråden, när det gäller ridhästar är det ju mer än en snygg exteriör som ska klaffa! De jag känner som köpt häst via henne har varit nöjda!
#11 På vilket sätt avskräcker versalerna?

#13 tycker det ser rätt oseriöst ut (i brist på bättre ord). man behöver inte skrika liksom… känns inte trevligt
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#12 Köparen har ju undersökningsplikt o då gäller det ju för köparen att göra en egen besiktning på hästen, skulle aldrig lita på en bes. gjord utan att jag själv varit med. Man har ju liksom inget att komma med om det skulle vara nått o man inte själv gjort/sett besiktningen.
en annan sak jag funderat på är hur det kommer sig att dessa Topstammade ston med så goda kvaliteter säljs till sverige…till priset av *ingenting* själva importen, frakten och röntgen är ju inte billig…och 3-4 åringar är i utveckling som en 5-6 åring…okey hur hårt ridna är de inte i Tyskland då?
Sedan upplever jag annonserna onyanserade öch misstänksamt lika varandra… varje annons beskriver alla hästar i princip lika.
Det Ligger VARNINGAR ute på nätet om detta par vet jag nu…de har importerat bilar tidigare från tyskland.
DE FIFFLAR MED PAPPREN PÅ HÄSTARNA ENLIGT VARNINGARNA SOM LIGGER UTE.
Ja man ska nog lyssna på magkänslan och låta förnuft och logik styra.
Vart ligger varningarna? Att varningar kommer ut på nätet behöver inte tyda på sanning, utan kan lika gärna vara en missnöjd köpare som vill hänga ut säljaren. Vi behöver inte gå längre än till ett annat forums sidor för att läsa spaltvis med "lurade" köpare som köpt grisen i säcken och kräver återbetalning för hästen.
Oavsett om varningarna stämmer eller inte så får man gå på egen magkänsla. Hästarna besiktigas och röntgas i sverige, man får med cd med bilder så det är väl bara ringa till veterinärkliniken som besiktigade hästen om man är orolig för att fel häst varit inne på besiktning. Annat vore det om det är en besiktning från ett annat land som är betydligt svårare att spåra.