Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 2126 ggr
ThiffannyJ
0

Annonser

Sitter och fördriver lite tid, och läster lite på diverse hästannons sidor.

Saxat ut en ennons "Ej visad ännu men har antagligen ett bra avelspotential". (om en hingst som är till salu)

En spontan tanke, hur kan man veta det?

Man hittar ju ofta lite olika formuleringar på dessa sidor…

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

SofieN
0

Det mesta som skrivs är nog ren bullshit, men det kan väl även finnas dom som har ett öga för sånt och ser och vet att det finns viss potential.

Men frågan är ju bara varför hästen inte är visad innan för då?

ThiffannyJ
0

#1 Det kan man undra… Vet att det fanns en tråd tidigare om "annorlunda" formuleringar i annonser… Det är ju nästan lite kul att se vad folk kan hitta på =)

www.minishetland.com

SofieN
0

När jag sitter och kollar på annonser blir jag bara irriterad, kan inte folk lägga ut lite shysst bilder, skriva sakligt och prydligt och försöka ge ett mer seriöst intryck?

[Teddy]
0

Jag "älskar" annonser där det finns en bild med på hästen. Ofta iförd ett täcke så stort att man inte ser ett dugg av hästen! Man kan undra vad de vill sälja: täcke eller häst?

SofieN
0

#4 Eller hur! Man kan väl anstränga sig och ta en fin bild som ger hästen rättvisa liksom.

Som köpare vill man väl inte se dåligt tagna mobilbilder tagna i en hage när hästan har massa täcken på sig och halft gömmer sig bakom en sten?

mille-star
0

Värst är väl annonserna där någon annonserar ut sin hingst som inte är renrasig som avelshingst! Vad har denna i avel att göra?

[Billan]
0

Visst är det trevligt med en bild i annonserna. Men säg den bild som verkligen kan visa hur hästen egentligen ser ut. En bild kan vara förskönande eller tvärs om.

Hanna-D
0

En spontan tanke, hur kan man veta det?

Säljknep att locka fler tror jag… Oskyldig

IdaMartina
0

I många främst shettisannonser står det "Julklappstips" lr liknande. Hur låter det? Har man öppet köp lr bytesrätt?Rynkar på näsan

Hanna-D
0

Jag hoppas att ingen normal människa köper hästar som säljs som julklappar, på rea, o dyl. Känns inte så seriöst…

AnnaLundin
0

#9 - jag såg senast igår en annons på blocket där någon försökte sälja hundvalpar som julklapper.

Den sista idioten är uppenbarligen inte född än…

Mossedal
0

Apropå julklappshästar…

Vad sägs om de stuterier som har "veckans häst"?! Säljes extra billigt om du passar på innan veckan är slut - nästa vecka är det ny häst som "du kan göra ett kipp på".

Så rear jag helgbuketter i min blomsterbutik efter helgen…. buketterna har blivit över och står några dagar, jämfört mot några veckor för de "pinfärska" nya snittblommorna. Man kan ju undra om det är "kort datum" på dessa veckans-häst eller vad?

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Ammiii
0

Lika galet med en annons där det står tex:

Häst säljes, ring!

Jaha…ras, storlek, ålder??? Vem ska vara intresserad??

IdaS-A
0

#13 haha det verkar kvitta. Hade skrivit en utförlig annons men ändå skriver folk och undrar stam, storlek, ålder fast allt står med i annonsen :)

Hanna-D
0

#12 Är det inte bättre att ni sköter era affärer privat? Alla vet vem du syftar på både här och i den andra tråden så du har lyckats.

Cattis
0

#15 Jag håller med dig.

# Privata affärer får skötas privat. Är man i ngn slags tvist med någon, skall det inte dras på detta forum. Inte pikas om på olika sätt heller, som det gjorts i flera olika trådar, om olika personer.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

MadeleneJansson
0

# 12 Nu vet jag inte vad det hela handlar om så det lämnar jag åt sidan, men annars tycker jag idén med en Veckans Häst är ganska bra….

Har man många hästar till salu är det ett bra sätt att lyfta fram individen ur bunten så att säga. Och därmed inte sagt att hästen är sämre eller billigare än andra…..( generellt alltså, då jag inte vet vad # 15 & 16 syftar på!)

Mossedal
0

# 15 16 Ta nu inte förgivet att alla vet vem alla är… jag har inte en aning om vem 99,9% av alla på detta forum är. Jag kan helt ärligt säga att jag själv t.ex. har träffat en person "live" från detta forum, och talat med en via telefon. Thats it. Vilka resten av er är - who knows?

Ooops kom på att jag faktiskt talat med två (inte en) från detta forum i telefon. Så av ???? forummedlemmar har jag hört rösten av två i telefon och träffat en "på riktigt".

Så vi kan väl lämna det där ;-))

Vad sägs annars om annonsen "Minichetlandshingst till salu… är en utmärkt avelshingst. Hästpass ingår i priset." ???? Lysande :-)) att passet ingår så man inte får betala extra för det :-) Bör jag tillägga att hingsten inte är reggad i SSS, inte heller av registrerbar stam.

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

IdaS-A
0

#18 Sånna annonser har jag också sett, skönt att veta att passet ingår i priset, vem vet vad man fått betala för det annars :)

Minsanne
0

Jag tycker nog också att iden som den uppfödaren har om Veckans Häst, inte är så dum. Förstår inte heller varför erbjudande eller nedsatt pris skulle vara så fel.
Har man många hästar och behöver sälja så kanske man behöver ta till lite knep.
Bara för att en ponny är ett julklappstips, så betyder väl inte det att den hamnar hos någon bortskämd liten flicka som inte bryr sig, vars föräldrar är helt bakom flötet.
Man kan ju fortfarande sortera bland dom ev köpare man har.

Potential som avelshingst?
En del har kanske öga för vad som kan vara potentiell avelshingst. Nu vet jag inte hur gammal just den hingsten var som #0 skrev om. Men en hyfsat erfaren uppfödare borde väl kunna se vad som är potentiellt eller inte tycker jag. Sen är det ju givetvis massa annat som spelar in, t ex stam osv.

En rolig annons jag läste i ridsport för säkert 30 år sedan var
Dressyrhäst med 4 utmärkta gångarter … det var en OS ryttare som sålde Glad det måste ju ha blivit något fel i den annonsen. Men rätt roligt att läsa den

IdaT
0

"Hon är en snäll, lugn häst, men man får komma ihåg att hon är shettis" Okej? Kan inte shettisar vara snälla och lugna, eller vad menar man med det där?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

India
0

#20 Ja, vad det gäller uttrycket "potential som avelshingst" beror det ju helt på vem som skriver det. Är det någon som är erkänt kunnig så betyder detta uttryck en hel del.

Själv retar jag mig på annonser där det är tre (eller så) ungar som rider eller hänger på ponnyn som står där i grimman. Hjälm tycks inte behövas när man rider på en shettis. Blir en känsla av leksak för mig..

sonja
0

# 21 Sånt gör mig vansinnig. Det borde stå "Hon är en snäll och lugn häst, men man får komma ihåg att hon är en HÄST"

Står ofta i annonser om shettisar som är "smäckra o fina" o inte som vanliga shettisar (feta) Eller "inga shettisfasoner" (vilka?)

(Glömmer aldrig när jag skulle sälja en häst o köparen försökte fråga om hästen var som andra shettisar. Tror hon sökte ordet "korpulent",men det blev istället "korrumperad" Glömmer inte min inre syn av små shettisar a la björnligan som smyger omkring i skymningen med ögonbindlar o små säckar med dollartecken på ryggen, min sjuka humor….. men hon blev nöjd med hästen)

icansson
0

allt detta ni pratar om angående om folks annonser verkar bara handla om ren okunnighet då menar jag att annonsörerna verkar okunniga ist för att sitta här o göra narr av folk kan man ju vänligt tala om för annonsören vad man tycker om man känner att något är fel eller bara inte bry sig om det. Bättre o fördriva tiden så då kan jag tycka men detta är min åsikt

[Teddy]
0

#24 Vänligt tala om för annonsören??? Tror du ägaren till den "blivande" avelshingsten uppskattar att man ifrågasätter hans/hennes bedömning av sin hingst?

Att vi gör oss roliga på deras bekostnad kanske är hemskt, men det får man nog räkna med, jag menar det är ju ren fakta, inget som vi hittat på.

ThiffannyJ
0

#24 Med min start av denna tråd ville jag absolute inte göra narr av någon. Men som #25 skriver så uppskattas det inte alla gånger om någon mer insatt/kunning mejlar och påperkar saker, då det som sagt funnits en liknande tråd innan.

Men denna tråd är väl inte värre en denna hemsida tillexempel http://www.bestofblocket.se/ där gör man sig je verkligen rolig på andras bekostnad.

www.minishetland.com

Annelie-P
0

#26 Ha ha, gillade den om sänggavlar!!!

Ellinor Johansson
0

Vill man annonsera ut sina ponnyer /hästar som veckans häst  är det valfritt. Det som känns konstigt är att någon skulle köpa en ponny för att den är har ett billigare pris just en specifik vecka.

När man bestämt sig för att köpa en ponny är det för de flesta ett beslut som ligger mycket funderade bakom.  Vad jag än har tänkt att ponnyn användas till, bruks, avel, utställning, sällskapsponny eller något annat är det många egenskaper som är betydligt viktigare priset just den veckan.  När man hittar "sin " ponny som har alla eller de flesta egenskaper som man önskar är det ju större möjligheter att ponnyn får stanna länge i sitt nya hem.

Inköpssumman på en shetlandsponny är den minsta utgiften av alla runt omkring kostnader för att äga ponnyn

icansson
0

26# nej men de jag känner att de går mycket till överdrift här, kan hålla med om så mycket som står här men kan inte se anledningen till att skatta åt det.

25# Jag bara yttrar mig om vad JAG tycker säger inte att någon ska tycka desamma. Bestofblocket är jag helt oskyldig till att sidan finns har väl inte o göra med min åsikt.

Jag kan ju hålla med om att de kanske inte funkar o förklara vänligt för annonsörerna men jag tror definitivt inte de hjälper att skriva en tråd här om det!

Ahnna
0

Annonserna ligger där de ligger och alla kan läsa dem. Jag ser inget problem med att vi samlar några av citaten i en tråd och fnissar lite åt andras okunnighet eller felformuleringar, för texten är ju ändå officiell och vi nämner inga namn. Att vi diskuterar vissa saker som är mindre roliga är väl bara bra, eftersom vi bevisligen inte tycker exakt likadant allihop. Flera av citaten handlar dessutom inte om okunskap, utan om säljares knep för att locka okunniga köpare med skitsnack. Det tycker jag är jättebra att vi pratar om här, oavsett om man tycker att det är roligt eller bara tragiskt, eftersom många läser här och tänker efter nästa gång de läser en annons. Om inte annat så kan våra citat och annonserfarenheter lära köpare att tänka ett steg till nästa gång de kollar efter häst.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

#28 exakt, håller med. Fast samtidigt, är det en häst man kanske har haft ögonen på en tid, så kanske just en sådan text får en att verkligen ta steget att köpa den.

#29 äsch, det är ju bara lite kul. Håller med #30 om ingen diskuterar annonserna så kommer aldrig ngn att förstå att läsa mellan raderna på många anonser.

icansson
0

jag har nog tagit detta på stort allvar mitt humör på den senaste tiden sprider sig överallt hehe