Flaxfux!
Jag vill gärna veta vad som menas med "Flaxfux", om jag fått uttrycket rätt!? Jag vet ju att en flax är en fux med ljus man och svans. En del fuxar föds ju med ljus man och svans, som allteftersom mörknar, dessa är då inte flaxfux? Min shettis mamma var fux men något ljusare man och svans, dock ej så ljus som min tjejs, pappan var svartskäck. Mormor var fux, men fler släktingar har jag inte så bra koll på. Eftersom mormor, mor och shenzi är fux så är väl chansen ganska stor att hon ska kunna få en fuxavkomma, men om jag vill ha en avkomma som är flaxfux, behöver jag då välja en fux som far? Hoppas det inte blir för rörigt
Måste även tillägga att jag håller inte på med avel, min shettis är bara ett år gammal att ta för på henne är ju verkligen inte aktuellt på några år, men jag börjar fundera över anlaget flaxfux, mtycket intressant tycker jag :)
Ni som har flaxfuxar, släng in bilder vettja
jag kan börja med min!

Jag har aldrig hört uttrycket flaxfux förut!!
flaxfux är inget vedertaget uttryck, men det finns de som använder det för fuxar med ljus man och svans, vilket är den korrekta benämningen av dem.
Följande text är kopierad från Silverkedjans hemsida
"En del fuxar har även ljus man och svans. Det är en speciell gen som styr det och det är en av de få recessiva generna. Det betyder att det behövs två gener för att anlaget skall synas. Denna gen kallas flax-gen och är vanlig i islandshästrasen. (Obs att ordet flax-gen är svenska. FLAX är engelska och betyder lin.) Det syns bara i dubbel upplaga och endast på röda hästar men alla hästar kan bära anlaget."
#4 Tack Anna.

åh tackar för utdrag ur texten! Mycket intressant 
På engelska heter det "chestnut, flaxen mane and tail", därav flaxfux.
#7 - det skulle jag nog översätta med "fux, linfärgad man och svans" och inte någon "flaxfux"…
#8 På svenska säger man väl bara ljus man och svans. Att definiera den ljusa färgen är väl lite överkurs?
#9 - absolut
jag ville bara göra en rak översättning, för jag tycker inte att det är ett dugg självklart att det kallas för "flaxfux".
#10 Då är jag med! Jag avskyr att blanda svenska och engelska i samma ord.
Hade över huvud taget aldrig hört uttrycket flaxfux. Jag visste faktiskt att lin heter flaxen, men hade ingen tanke på att det hade med hästfärgen att göra.
Man kan ju dessutom undra, NÄR i linets växtstadie liknar det en shettisman? Linet växlar ganska rejält i färg… och tar man bara linfröet så är det oftast mörkbrunt.
Nej, jag tror jag glömmer hela "flaxet"!
#8 Absolut, jag menade bara att det är därifrån det kommer. Svengelska. Därmed inte sagt att det är rätt. Men flaxen mane and tail inkluderar all ljus man och svans enligt min erfarenhet, inte bara kritvita linfärgade.
#12 Hur ser en kritvit linfärgad man ut?

Hade ingen aning om att det kom från engelskan, trodde att flax anspelade på tur…
och att när genetiken forskades vidare på så blev det i folkmun flaxgenen. Kul att lära sig nytt. 
Slänger med en bild på Erikslunds Garconne, som hade lite tur med genfördelning från sina föräldrar, då båda är svarta. 
#14 Slänger med en bild på Erikslunds Garconne, som hade lite tur med genfördelning från sina föräldrar, då båda är svarta.
Det kan man kalla flax (tur) 
#13 Jag skulle säga att #14 är just en sån…
#16 Jag skulle säga ljus man och svans. Har man sett växten lin finns inte mycket likhet med den manfärgen.
#17 Jamen det är väl självklart! Jag förklarar bara uttrycken, eftersom det var det som efterfrågades.

#15 Ja, hon är en "äkta flaxfux" 
#18 Ta´t lugnt! Det var ingen kritik till dig, bara kritik över ett dumt uttryck.