Broddsäsongen är här
Dags att börja tänka på broddar men vilken höjd ska man välja? Min ponny har tidigare gått barfota men är skodd runt om i år.
Ni som kör även vintertid, vilken höjd har ni på brodden?
Min ponny har broddar som ser fyrkantiga ut, alltså lika breda som höga med en liten pik. Fyra i varje sko.
Så låga broddar som möjligt - jag använder 10 mm till halvbloden, absolut inte mer än så till små shettisfötter

Här kan jag inte ha de lägsta broddarna iaf, då skulle jag lika gärna kunna köra utan :P
Måste ha höjden högre än de lägsta. Sen kan man ju byta och sätta i högre när man ska ut o köra och ha lägre i hagen. Beror på underlaget
:)

Kapar lite här
.Har ni broddar på i hagen?

Jag har broddar som är 8 mm långa (om jag inte minns fel) med hård metall kärna. Kommer i år att ha 4 st i varje sko.
#4 Bara en av mina är skodda och hon har brodden på även i hagen, vill inte att hon ska slinta där heller. Men nu är det ju hon och dottern som går tillsammans, goa kompisar som aldrig sparkar mot varandra eller bråkar.
Men däremot kanske jag kommer att ha boots på henne då hon aldrig haft brodd i tårna innan, vad tror ni om det? Så hon inte råkar trampa sig med dom, menar jag??

Våra har 8 mm brodd, fyra i varje sko, och alla som är skodda har brodden i hela tiden, man vill ju inte att hästarna ska bryta benen i hagen…
Har hittills inte haft trampskador eller sparkskador på någon.

Har jämt också haft brodden i hagen, livsfarligt tycker jag att gå med järnskor utan brodd på vintern. Då är det bättre barfota isf :)
Har inte råkat ut för tramskador eller sparkskador