Godkänd hingst
Jag har aldrig någonsin hållit på med avel och utställningar, så nu skulle jag vilja ha lite tips och råd från er kunniga därute,
Hur gör jag för att få min hingst godkänd? (Om han håller måttet då det vill säga) Hur ska jag gå tillväga? Funderar på att ställa han i Nordmaling som första utställning men sen då? :P
Han är 3 år och kommer köras in under vintern.

Godkänd hingst är ju ett lite vitt begrepp numera. Men jag antar du menar godkänd enligt rasvisa krav här i Sverige?
Då skall han visas på en avelsvärdering för hingstar. Det verkar som om du bor långt upp i norra Sverige och där är jag lite osäker på vart de ordnas. Förra året var det i Boden? Annars är det i Tranås i april och det brukar även finnas på Gotland.

Jo precis, så han är godkänd att använda i Svensk shetlandsavel :p typ xD
okej, jo jag bor i Östersund så det är en bit upp. Jag tror det finns en ganska nära men jag hittar aldrig vilken arrangören är så jag har missat den flera år nu, men 2010 då ska jag verkligen försöka hitta den! Hoppas att det är en avelsvärdering också då..

Kom på en annan fråga, bör man undvika att ställa om hästen har en tuggad man? Och vänta tills den vuxit ut igen och hoppas att polaren slutar tugga på den?

Det brukar även vara på Wången i slutet av Augusti
Så då har du ju jätte nära 
Lycka till med din ponny

Ja det var det jag tänkte
Men vi bör nog träna nånstans innan :p

Du är så välkommen till Nordmaling och träna! 

hehe tackar :P
Men vad tror ni om den tuggade manen?

Hur mycket tuggad är manen? Du har ingen bild?
Att vänta på att kompisen ska sluta tugga kan nog ta tid tyvärr.. det är ju ofta vid lek håret ryker.
Smörj in taglet med något illasmakande, något som innehåller tjära till exempel. Det var enda sättet att få mitt hingstföl att sluta tugga man (använde MJ-salvan)

putt