Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 921 ggr
kicki80
0

Fodermängd

Hur gör ni som INTE har fri tillgång till era hästar som går ute dygnet runt med hömängden nu när det är SÅ kallt?? (-14 här vid fodring) .

Jag har sett det som självklart att öka på mängden nu när vi har det kallare..  Jag ger hellre mkt mat kl 5 och att dem kan stå och äta länge än att ge maten sent men lika lite.

Ahnna
0

Jag ger mer. Jag väger alltid höpåsarna annars, men idag har jag lassat i så mycket det går och fodrat med det. Det är lika kallt här som hos dig.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

kicki80
0

Skönt då är jag inte ensam om att tycka det ska ha mer när det är kallt.

[Evelinan]
0

Vi lägger till en extra fodring utomhus nu när det är kallt. Skulle inte vilja ha min ponny ute i den här kylan utan något att tugga på näst intill hela tiden…

Ahnna
0

Jag kommer ta in dem lite tidigare idag också, för jag tror att den ena ponnyn står och fryser just nu. Normalt går de in vid 23.00 ungefär, men jag är på väg ut nu. Temperaturen har sjunkit ytterligare de senaste timmarna…

Obestämd

www.stuteriprecious.se

Joystick
0

Vi har som kallast nu i veckan haft -25 grader.

Har gett en extra fodring med hö åt grabbarna. Så de har fått

Frukost vid 5.30 - 6 tiden

Lunch  12.30 -13 beroende på när jag kommit hem från jobbet.

Em hö   15 - 17

?          19   hö och blötfoder ( betfor, mineraler å lite gott)

Natt/Kväll 21 tiden

Har välmånde BUSIGA killar som nu njuter av att kunna springa i hagen igen efter en tid av blankis..

Anna-Carin

kajsa-kavat
0

Jag tog in mina ungefär vid 20-tiden. Egentligen skulle dom varit ute, men jag var för vek, jag klarade inte av det, jag tog in dom.

seijsing
0

Här har vi haft -27 ett bra tag, de har då fri tillgång och får gå in tidigare. De stod och väntade utanför stalldörren vilket de inte brukar göra så jag antar att de tyckte det var lite väl kyligt.  Glad

Märker också att de står mycket större del av dagen i ligghallen när det är så kallt…

SofieN
0

Jag fodrar fler gånger och med mer hö nu när det är såhär. Vet inte exakt hur mycket dom får nu, men dom har så det räcker och dom verkar inte frysna.

Ehal
0

Jag har inte lösdrift, men minst 12 h/dygn ute - och kallstall, samma temp som inne. Ligger kring minus 12 till minus 17 nu.

Jag är en brutal en, och det ska mycket till innan jag plussar foder på tjocka, ickefrysande hästar.

Så, ner till minus 15 händer ingenting, de får samma lika som vanligt. Dvs de fodras var 4:e timme från morgon till sen kväll. Och får så att de har halm som räcker hela natten att pilla med.

Nu när det varit 17 grader kallt har jag faktiskt gett extra halm och gav ett halvkilo var extra silage vid fodringarna ute.

Herrarna är dock ofrusna, speciellt shettisen som har en päls som inte är av denna världen, och ser ut som en rund, frosttäckt liten BOLL i det här vädret.

Hade inte båda varit för runda hade jag ökat på maten dock, men nu välkomnar jag kylan då det går åt lite extra kalorier åt att hålla värmen. Dock ska de naturligtvis INTE frysa eller kura, men så länge de inte gör det fodrar jag som vanligt.

Ahnna
0

Jag blev rätt lättad i morse när jag kom ut och såg att alla lösdriftsponnyer hade hösilage kvar. *Phew!* Var lite orolig att det skulle ta slut för dem mitt i kalla natten.

www.stuteriprecious.se

hermitage
0

ger mer ja med

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3