Färgade träns...
Jag undrar om man får använda andra färger på träns än svart, brun och vit när man ställer ut?
Visst får man ha det, har dock inte sett någon som haft det..

PÅ GM i Bjärsjölagård var det en hingst som visades i grönt träns.

#3 Vilket rart ekipage!!! 
Har visat mitt lilla sto i rosa träns på utstälning
Vi brukar visa i oxblod
http://www.stuteri-finnsta.se/assmilla.htm
Ja då har jag köpt mig ett färgat fint träns till min underbara lilla shettis.
Det blev ett blått träns frågan är nu om man skall ha med eller utan nosrem när man visar.
Vad tycker ni?
På detta fotot har han nosremen på men den sitter nog inte riktigt som den skall, håller på att prova in den.
OBS! Fotot tagits med mobil.
Tycker generellt att det ser bäst ut med engelsk nosgrimma men utan den undre (aachen)remmen.

# 7, 8 Eftersom remmarna på detta tränset syns väldigt mkt så skulle jag välja bort nosgrimman helt. Den undre remmen ska absolut bort, stör bara utseendet. Inte kan man ha ngn nytta av den när man visar. Jag hade nog också valt att visa denna häst i tex ett brunt läderträns.
#9 Ja det är också ett alternativ som går utmärkt att genomföra då den nedre remmen går att ta bort och även den svarta delen som den sitter i.
Jag hade inte valt att visa i det tränset, dels tycker jag att det ser slarvigt ut med så långa remmar och sen ser det ut att sitta trångt vid öronen. Och sen tycker jag att det inte att det är fint helt enkelt, men det är kul och se lite olika varianter ändå!
#12 Att det sitter trångt vid öronen vet jag men jag håller på att justera till tränset så att det passar som det ska, detta gäller även remmarna.

Det man kan tänka på vad gäller hästens utrustning är att t.ex ett iögonfallande träns kan göra att hästens ser "sämre" ut. På utställning gäller att vara så vacker och bra som möjligt och att inte störa domarens öga med vare sig sina egna kläder eller hästens utrustning.
Personligen tycker jag att färgade träns ( blå, rosa m.m. ) ser "oseriöst" ut. Snyggast med traditionella träns och färger.
Jag hade valt ett träns i läder med smala remmar som inte förstör hästens utseende! På utställning ska man framhäva hästen på bästa sätt, det tycker jag inte att man gör med ett klumpigt nylonträns! Men det är min åsikt…

Jag ahde aldrig visat häst i det tränset, men det är min åsikt det, alla gör ju som de själva vill

Jag tycker och tror att Tinto skulle passa allra bäst i ett vitt läderträns med smala remmar. 
#17 Ja du Frida det kommer han att få också så småningom.
Jag söker med ljus och lyckta efter ett sådant till en rimlig penning.
För han ska ju ha det bästa
.