Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 5068 ggr
Pheobe
0

Lite om gulanlaget

Eftersom jag nu pratat med flera som gärna vill betäcka med isabellhingstar måste jag ju då få bekräftat här av fler som KAN detta med gulanlaget.

Om jag betäcker ett svart sto med en isabell måste det svarta stoet ha ett rött anlag för att få isabell. Har denna inte det kan det Bara bli svart eller gulsvart?! Har den ett rött anlag kan den få fux, isabell svart och gulsvart. Och brunt och gulbrun om anlag för detta finns.

I nästa generation om stoet INTE har rött anlag och om avkomman blev gulsvart och man sen betäcker denne med en fux så kan väl avkomman bli svart, fux, isabell, brun, gulbrun och gulsvart?

Eller är jag ute och cyklar? Gulanlaget är SVÅRT men jag tycker det är lite synd för dom som tänkt att dom skulle kunna få en isabell bara för att pappan är det och så ploppar det ut en svart till stoägarens besvikelse.

Någon?

ninam
0

Du har fattat helt rätt, förutom att det svarta stoet kan få brun eller gulbrun också om isabellhingsten har anlag för bruntGlad

Pheobe
0

#1 Aha just det ja. Tack

Mossedal
0

Jag "kapar" lite….

"Vi" väntar föl till våren där mamma är cremello/blåögd gräddvit och pappa rödskäck…. visst kan vi då vänta oss att fölet antingen är isabell eller isabellskäck? För mamman bleker ju "allt", och pappan torde endast kunna ge fux eller rödskäck. Eller kan annat anlag poppa upp som jag inte tänkt på? Hjärnsläpp… Kan kanske brunt och svart dyka upp från far/morföräldrar? Jag har snöat in på att rött + rött bara ger rött (och i detta fall blekt sådant :-)

Om nämnda hingst betäcker ett gulsvart sto, vad månde bliva? Svart, gulsvart, isabell, brunt, fux och skäckvarianter av alla dessa??? Hjälp någon kunnig!

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

AnnaLundin
0

#3 - Du har helt rätt, förutsatt att stoet är en dubbelgul fux. Skulle hon vara en dubbelgul med brun grundfärg (syns inte alltid skillnad, så vitt jag förstått, men är båda hennes föräldrar isabeller kan man vara säker på att det är fux som grundfärg).

Brunt och svart kan aldrig komma som grundfärg om båda föräldrarna är fux som grundfärg.

Gulsvart sto + rödskäckhingst kan i teorin bli:

Fux, isabell, rödskäck, isabellskäck
Brun, gulbrun, brunskäck, gulbrunskäck
Svart, gulsvart, svartskäck, gulsvartskäck

VeronicaP
0

#4 Kan det inte komma upp en svart om vi säger att pappans mamma är svart ?

jag menar 2 st svarta har ju fått fux föl tex .. då det har funnits fux i mor eller far föräldras led

Kratern
0

Om jag inte är helt ute och "cyklar" så ska det finnas en hemsida om Islandshästarnas färger. Är det någon som har en länk dit?

Kratern
0

Jag har hittat det själv http://www.silverkedjan.se/ny/farger.html

Men hur jag än försöker så kan jag inte komma fram till vad mina svarta ston kan lämna med en musblack el. brunblack. Resp. vad som kan vara uteslutet.

Ingen av dem är homozygot svart.

Förlåt trådkapet!

MadeleneJansson
0

# 7 Du har ett svart sto som inte är Homozygot Svart, alltså har hon ett svart anlag och ett rött anlag. Hon har inget brunt anlag eftersom hon då hade varit brun.

Med Musblack hingst, ej rött anlag: Svart eller musblack

Musblack hingst med rött anlag: Svart, musblack, fux, rödblack

Brunblack hingst, homozygot brun, ej rött anlag: Brunblack, brun

Brunblack hingst ej homozygot, ej rött anlag, Musblack, Svart, brun, brunblack.

Brunblack hingst ej homozygot, med rött anlag: Musblack, svart, brunblack, brun, rödblack, fux

Det hänger alltså på vad hingsten har för anlag, och inte bara på vad som syns….

MadeleneJansson
0

#4 Svart är dominant över fux, så därför kan det ploppa upp fuxar ur 2 svarta föräldrar. Svarta hästar kan bära fuxanlag, men en fux kan aldrig bära ett svart anlag.

Kratern
0

#8 Det gick inte att PM:a dig så jag lägger ut här vilka ston det gäller

http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=14294

http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=99633

hingsten:

http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=100532

hingsten står som brunblack i passet, men ska enligt uppgift vara musblack.

MadeleneJansson
0

#10 OK, hingsten är musblack, och stona är svarta, då kan vi glömma det bruna anlaget.

Du kan få Svart eller Musblack och OM stona har rött anlag även fux och rödblack. Hingsten har rött anlag, så han kan ge röda avkommor.

Om stona inte har rött anlag har du 50% svart och 50% musblack, och om stona har rött anlga har du 25% svart, 25% musblack, 25% fux och 25% rödblack

Anna-Karin
0

Vi har fått fux med två svarta föräldrar… gissa om man blev överraskad. Man fick gå tillbaka till mammans tredje led alltså mormorsmor innan man hittade en fux.

Vi provade samma kombination tre gånger ( svart mamma och pappa)

Fölunge 1: svart

Fölunge 2: fux med kritvit man och svans, dessutom en stor stjärn

Fölunge 3: fux, med lite ljus man

Det kan slå igenom väldigt långt bak blev min erfarenhet! Flört

Jag har ett gulsvart sto… då kan jag alltså få en isabell om jag betäcker henne med min fuxhingst, eller?

PP
0

#12 Förutsatt att ditt gulsvarta sto har anlag för rött, kan hon lämna isabell med hingst som oxå har anlag för rött.

Anna-Karin
0

# 13 Hennes farmor är isabell och det finns även fux och brunt i stammen förutom svart och gulsvart, även skimmel. Skall kanske tillägga att det inte är en shetland. Blev bara nyfiken på vad man kan få för färger med fux.

Minsanne
0

Musblack hingst med svart moder

46.88% -
Grullo = musblack
46.88% -
Black = svart
3.13% -
Red Dun = rödblack
3.13% -
Chestnut = fux

Å så här blir det om bägge har rött anlag

37.50% -
Grullo
37.50% -
Black
12.50% -
Red Dun
12.50% -
Chestnut

Minsanne
0

Fux hingst med gulsvart sto blir

16.67% -
Smoky Black = gulsvart
16.67% -
Buckskin = gulbrun
16.67% -
Black = svart
16.67% -
Bay = brun
16.67% -
Palomino = isabell
16.67% -
Chestnut= fux

Om mamman dessutom har rött anlag blir procenten så här
25.00% -
Palomino
25.00% -
Chestnut
12.50% -
Smoky Black
12.50% -
Buckskin
12.50% -
Black
12.50% -
Bay

Linnah
0

#15+16 Jag vet inte riktigt hur du fick de där siffrorna, men en del av det ser väldigt konstigt ut…

Musblack + svart (där inte båda har rött anlag)

50% musblack (om en av dem har fuxgen, blir det 25% musblack med fuxanlag och 25% musblack utan fuxanlag)
50% svart (om en av dem har fuxgen, blir det 25% svart med fuxanlag och 25% svart utan fuxanlag)

Musblack + svart (båda har fuxanlag)

37,5% musblack (varav 12,5% är homozygota för svart)
37,5% svart (varav 12,5% är homozygota för svart)
12,5% fux
12,5% rödblack

Fux + gulsvart (utan rött anlag)
50% svart
50% gulsvart

alternativt (om fuxen har brunanlag)

25% svart
25% brun
25% gulsvart
25% gulbrun

Fux + gulsvart (med rödanlag)

25% fux
25% isabell
25% svart
25% gulsvart

alternativt (om fuxen har brunt anlag)

25% fux
25% isabell
12,5% svart
12,5% gulsvart
12,5% brun
12,5% gulbrun

Ammiii
0

Jag har ett gult sto med svarta ben och man. Hennes avkomma med en fux blev brun. Kan hon lämna isabell med en fux, eller vad krävs då?

Linnah
0

#18 Foto? Ditt sto är antagligen gulbrun. Då kan hon lämna isabell med fux, samt gulsvart, svart (såvida hon inte är homozygot för brun), gulbrun, brun, fux och isabell.

Kratern
0

#11 Jag tycker verkligen att det här med nedärvning av färger är intressant….Skrattande

Brunanlaget…?

Det ena svarta stoet (som jag bara kan hitta svart bakom, med undantag av en brun långt bak) har fått ett brunt föl med en brunskäckig hingst. Har det någon betydelse när det gäller "brunanlaget"? Har det helt med hingsten att göra när hon fick ett brunt föl?

AnnaLundin
0

#20 - det beror helt på hingsten ja.

En brun häst är genetiskt en svart häst med ett agutianlag. Aguti begränsar den svarta färgens utbredning till tagel, ben och öronspetsar. Den svarta hästen saknar aguti.

(och som en parentes - en fux kan bära aguti utan att det syns, eftersom aguti bara påverkar svart färg. det är därför det inte är helt sällsynt med brun avkomma när man parar svart+fux)

Kratern
0

#21 I mitt fall var hingsten BRUN-skäck. Men det spelar kanske ingen roll? Att han har röda anlag vet jag, men…

AnnaLundin
0

#22 - en brunskäck är en brun häst med ett skäckanlag. Skäckanlaget lägger sig som ett täcke uppepå grundfärgen.

Stoet ifråga är svart = har anlag för svart och inget agutianlag

Hingsten brun = har anlag för svart + ett agutianlag

avkomman har ärvt svart anlag från (minst) ena föräldern + pappans agutianlag och därmed blivit brun

Kratern
0

#23 Är agutianlag samma sak som rött anlag?

AnnaLundin
0

#24 - nej, rött anlag är inte samma sak som aguti.

Först har du det som styr grundfärgen, där det första är svart eller ickesvart (=rött). Sen har vi ett tillägg som kallas aguti och det begränsar den svarta färgens utbredning, om hästen har svart grundfärg. En fux kan också ha aguti men det syns inte på den.

runas
0

Om jag betäcker mitt musblackskäck sto med en rödskäck hingst, vad kan det bli för färg då?

Hon är DNA testad o har fuxgenen, hingsten har rödskäck o fux bakom sig, följt av mer fux o rödskäck.

Och mitt bruna sto med svart o rödskäck bakom vad kan hon få med en isabell hingst?

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

AnnaLundin
0

#26 - det kan bli fux, svart och kanske brunt som grundfärg. det är 75% chans på skäckfärg, varav 25% chans att det blit homozygot. och det är 50% chans att det blir black

möjliga färger alltså:

• fux, rödskäck, rödblackskäck
  • svart, svartskäck, musblackskäck
  • brun, brunskäck, brunblackskäck
Frida-E
0

En musblack med gulanlag, vad kallas en sådan? Gulmusblack? Gulsvartblack? I boken Hästens färger står det att det bara heter musblack för att den gula färgen inte syns, men det blir ju inte rätt när en sådan häst i framtiden kanske får gula avkommor med ston/hingstar som ej har gulanlaget, då kommer ju alla tro det är fel stam… Hmmm… Obestämd

På bilden en gulmusblack, eller ja… gulsvartblack… eller ja, vad det nu heter… Tungan ute 

MadeleneJansson
0

När jag gick färgkursen rekommenderade kursledaren att man skriver musblack med gulanlag… Spelar väl inte så stor roll vilket, eller om man skriver gulmusblack… huvudsaken är ju att det "gula" finns med….

Frågan är ju bara om man SER att den har gulanlaget när man reggar den som föl? Men fölet ovan är kanske dna testat så att man vet att den bär gulanlag? Eller är en av föräldrarna blåögd gräddvit?

Linda-A
0

#29 Mamman är cremello så fölungen har garanterat ett gulanlag.