nu är det ju 2007
vet någon till 100% hur det kommer att bli med hingstarna, alltså dom som kommer visas fram nu i år?
* Kommer alla att få lov att betäcka när ägaren har löst licens?
* Vad händer med hingstarnas avkommer om hingsten själv inte uppnår 40 p men går igenom vet.?
* Dom hingstar som inte uppnår 40 p men går igenom vet. blir dom då s.k 0 hingstar?
Jag har försökt läsa mig till vad som kommer att gälla men antingen så är det jag som är förvirrad eller så står det inte klart ännu.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Oj Milla, du är ute i tid
.
Jag vet faktiskt inte jag heller. Har PoR godkänts ännu?
Hrm tänker ju på min lille piratus ju

Hej, ska inte de sk 0 hingstarna försvinna?? dem skulle väl hamna i en "sk" egen sektion? men vara godkända.. jag undrar oxå lite så väntar med intresse på fler svar,om någon vet än??
puttar lite
Jag MISSTÄNKER att de så kallade nollhingstarna hanteras som godkända hingstar i utställningssamanhang. Avkommorna är fullt "godkända" då den nollade hingsten är veterinärt godkänd samt DNA-kontrollerad.
Detta är väl en "garanti" att det är rätt hingst och att det inte är hittade några exteriöra fel på hingsten som Patellaproblem, ögonfel osv.
OM man skulle använda en hingst om inte är visad alls… då vet jag inte hur avkommorna skulle hanteras. Om han inte ens är DNA-kontrollerad så vet jag itne om man kan regga avkomman som shetland… NÅGON SOM VET?

#5. I förslaget till de nya PoR skall alla hingstar som skall lösa licens DNA-kollas. Förslag på PoR
#6 De som inte lämnar DNA då? Det kommer säkert vara några med… tror ni inte det? Men då kanske de inte löser licens heller (?) och då blir det väl fölungar utan stam (ej shettisar)…?
Då kommer nästa "idiotfråga"… OM en hingst är DNA-kontrollerad redan som föl KAN ägaren lösa licens för den som 1-åring och använda i ALLMÄN avel??? Eller vad finns för MER REGLER för att få lösa licens? Kan vilken DNA-kontrollerad hingst som helst lösa licens???

Om jag fattat det rätt kan de som ej gjort vet.bes. endast tilldelas id. Där kan vilken hingst som helst komma, förutsatt att den har ok stam och är DNA-kontrollerad. Det verkar som man kan lösa licens from 1 år.
Så här jar jag uppfattat det, om det är rätt eller ej vet jag inte.
Så rent teoretiskt så kan hingstar redan som 1-åringar sättas in i avel om de bara är DNA-kontrollerade?

#10. Så tolkar jag det när jag läser SSS utställningspropositioner över de nya klassindelningarna.
dom som klarar sig igenom vetbesiktningen oavsett vad dom får vid visningen blir Lic hingstar och dom som klarar 40 p gränsen och vet blir som dom gamla RS hingstarna men heter idag Lic - RS så har jag fattat det som.
Ja Kacka rent teoretiskt så kan du använda din 1 åring i avel bara den har godkänd stam och är införd i SSS stambok
Alla avkommer efter id, Lic, Lic -Int och Lic RS blir införda i stamboken och får då samma "rättigheter" som avkommer efter dom gamla RS hingstarna. Det är vad jag kan utläsa.
Nu läste jag dom nya indelningarna. Men det är ju inte klokt att du kan använda dig av en licensierad 1 åring i avel, det är ju rent ut sagt skrämmande……………………………Detta kommer att bli rena gegga mojan ju
#13 Får hoppas att alla som sysslar med avel är kloka nog att inte göra det =)
#13 ja hoppas kan man ju alltid
#12 Ja Kacka rent teoretiskt så kan du använda din 1 åring i avel bara den har godkänd stam och är införd i SSS stambok
Det är väl inte bara sin EGNA 1-åring man kan använda utan ALLA DNA-kontrollerade 1-åringar, dvs ANDRAS med???
Jag har INTE tänkt att använda någon ovisad hingst… inte någon av mina egna hingstar heller även om de båda är visade på utställning…
#16 lugn och fin jag trodde inte att du tänkte använda någon av dina ovisade.
Ja man kan använda allas 1 åringar.
Ska SSS gå ut till press eller något annat och avråda sina medlemmar och annat shettisfolk till att använda så unga hingstar samt ovisade hingstar?

#18. Inte den blekaste aning.
Jag har ingen hingst som är HELT ovisad… Men mina unghingstar är bara visade på utställning…
Jag skulle HELLRE se fullvuxna (5+) hingstar på avelsvärdering… Då är det väl lättare att se hingstfasoner mm och de kan göra bruksprov mm direkt.
RENT HYPOTETISKT tycker jag att OM de gamla reglerna fanns kvar om krav på avelsvärdering så skulle jag hellre se att hingsten var "på prov" i avel de första trre åren eller något…

#21 Vad har hingstfasoner med avelsvärdering att göra?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Vad är hingstfasoner??
#21 Och varför vill du att de ska vara 5+? Trodde man ville ha snabba avelsframsteg…
nu har jag suttit och lusläst RoB igen och reagerade denna gången på följande:
Ha genomgått, av ISPC överenskommen, veterinärbesiktning med godkänt resultat. Veterinärbesiktningen skall vara gjord på hingstpremiering, hästklinik eller av SSS rekommenderad veterinär
Då är min fråga igen var hittar man listan på dom som SSS är utsedd vetrinär??

#25 Det kommer väl en sådan den dagen de får dessa PoR godkända.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Att man behöver snabba avelsframgångar i en ras där det är brist på individer eller nytt blod kan jag förstå, men är shetlandsponnyn verkligen en sån ras?
#27 Jämför med halvblodsaveln, där är det knappast brist på individer eller nytt blod.