Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 365 ggr
cinna
0

Resultatrapportering?

Hur är det sagt inför utställningssäsongen -07? Får ni/kommer ni att lägga upp deltagarlistor och resultat här på .ifokus?

Hoppas att ni har möjlighet att ge oss samma suveräna sevice som vi vande oss vid förra säsongenGlad. Vill åtmintone se resultatlistorna, gärna med foton, på alla inblandade hästar. Ev. mattar/hussar/handlers får väl dra en påse över huvudet om de inte vill vara med på bildFlört.

Cattis
0

Vi kommer att kunna lägga upp i princip samma saker som tidigare. Lika mkt reklam som vi gjort tidigare är dock inte möjligt, eftersom vi blivit strypta av de som tror att vi konkurrerar med dem.

Vi kan lägga ut namn på ponnyn o mor o far, eftersom startlistorna är offentliga. Vi kan däremot inte kopiera texten och plocka bort det vi inte vill ha med från katalogerna, utan får skriva av för hand. Tråkigt men sant.

Rent juridiskt kan vi lägga ut allt som står i katalogfilerna utom ägar och uppfödaruppgifter. Det andra är offentliga uppgifter som sagt.

Är det bara jag som tycker det är trist att SSS tar det som konkurrens och inte tar tillvara på den gratisreklam som vi gör för varje utställning här? Katalogerna läggs ju ut i sin helhet på SSS sida iaf, även om vi har en light-version här. Men ändå verkar det inte så poppis, kanske för att vi ofta får ut katalogerna här snabbare än de får ut sina. Eller på att vi tack vare katalogerna kan lägga ut resultaten live under utställningsdagen och att de då tror att intresset för SSS egen sida minskar. De sakerna hör iaf inte i min värld samman.
Vi gör detta på denna sida för att vi gillar rasen och inget annat. Vi anser inte att vi konkurrerar med SSS, utan att vi "jobbar" för samma sak. Ökat intresse och kunskap om vår ras.

Just katalogerna är en sak, det är folk intresserade av att få ta del av i "realtid". Sedan är det annat med hingstligor, SUCH-hästar osv. Dessa saker lägger vi ju inte ut förrän SSS själva publicerat uppgifterna, för att inte sabba för tidningen eller deras egen hemsidas nyhetsvärde. Men utställningarna är en annan sak ändå. Synd att vi inte kan samarbeta, utan att an sitter på annat håll o planerar för hur man skall kunna trycka till oss här och bli "bättre" och konkurrera ut oss. Varför? Det finns plats för alla, särskilt som vi jobbar för samma sak.

Nu spårade jag ur, men jag blir så besviken då en del agerar som om vi vore motståndare. Kanske är vi det, eftersom vi här inte kan kontrolleras/censureras eller styras. Jag trodde vi bevisat för länge sedan att vi inte jobbar för att skada vare sig förening eller styrelse.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

cinna
0

"Vi kommer att kunna lägga upp i princip samma saker som tidigare. Lika mkt reklam som vi gjort tidigare är dock inte möjligt, eftersom vi blivit strypta av de som tror att vi konkurrerar med dem.

Vi kan lägga ut namn på ponnyn o mor o far, eftersom startlistorna är offentliga. Vi kan däremot inte kopiera texten och plocka bort det vi inte vill ha med från katalogerna,"

Då är jag nöjdGlad, låter som det blir massa merjobb för er administratörer. All heder åt er som gör det isåfall…

Håller med dig. Det är jättesynd att vi ses som en konkurrent, och inte som den tillgång vi faktiskt är att sprida shettisinresset. Skulle vara intressant och se lite statistik på antalet deltagande pållar, eller snarare publik, före och efter starten av forumet med dess start- och resultatlistor. (Anette??Oskyldig)Fast publiksiffror finns väl inte, men någon som varit med längre än jag kanske har lite känsla för det iallafall…

Tycker många här inne är ganska duktiga på att stoppa sk-tsnack om styrelser och föreningar, ingen nämnd - ingen glömd, men visst en del trådar spårar ur och kan bli "heta", men stämningen här inne är bra ändå jämfört med många andra "chatsidor"

kacka
0

Jag tycker det är synd att SSS ser du som konkurrens istället för REKLAM… Jag tycker det är konstigt att de inte vill vara med på att sprida information om rasen…

Kris_J
0

Cattis trist att du väljer att vinkla ditt inlägg och frisera sanningen helt godtyckligt. Jag kommer inte att bemöta eller besvara ett enda inlägg till i den här tråden då det ändå riskerar att bli missförstånd.

Veritas odium paretFörvånad

cinna
0

#4 Du är alltså medlem i styrelsen? Det visst jag inteFlört. Min tanke som TS var bara att få reda på vilka "regler" som gällde denna säsong på forumet. Inte att släpa någon/några i smutsenGråter. Om jag, eller någon annan sedan väljer att utveckla det hela så är det ju så en diskussion förs, man börjar i en ände och slutar i en annan, förhoppningsvis med en röd tråd. Synd att du skrev med en sådandär tråkig ton, jag ville inte att någon i styrelsen skulle ta åt sig personligt…

Cattis
0

#4 Kristin: Du kommer inte att svara ändå, men jag tänker inte ta att jag friserar sanningen godtyckligt - för det stämmer inte.

Jag har fått klara besked om att jag inte får lägga ut katalogerna som i fjol, då det anses av SSS som upphovsrättsbrott. Förklaringen jag fått av styrelseledamoten jag frågade, var att det skall vara först på SSS sida och inte på forumet. Och att "forumet inte skall dra besökare på bekostnad av SSS ". Vilket är struntprat, vi länkar till SSS, vi puffar för att man skall bli medlem osv hela tiden. Vi försöker stötta föreningen så mkt vi kan. Tycker du på allvar att vi får samma bemötande tillbaka?!

Jag har också fått klara besked om att forumet inte är välkommet - bland annat för att man här ger råd och tips som inte styrelsen står bakom. Men detta är ingen förenings forum. Detta är en sajt som drivs helt av de medlemmar som är aktiva här, vare sig de är medlemmar i SSS eller ej.

Anklaga mig inte för att ljuga är du vänlig.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

jojjehanna
0

#1 jag tycker också det är trist…

Annette
0

Jag kommer fotografera och rapportera resultat så mycket jag bara kan på de utställningar och andra shettisaktiviteter jag är på. Bilderna kommer självklart finnas här. (Kvaliten är tyvärr inte den bästa.)

Jag skulle också vilja veta SSS inställning till Shetland iFokus, får väl fråga vid tillfälle. Min uppfattning är att den ses som ett hot till SSS. Vilket jag inte kan förstå. Vi är ingen förening och kan alltså inte konkurrera. SSS har en hemsida, att de väljer att endast ha föreningsinfo där är deras val. Vi, värd och Medarbetare, på Shetland iFokus vill göra en sida som den här. Med både artiklar, resultat, foton och sist men inte minst diskussionsforumet där alla shetlandsintresserade kan mötas. Varför missunna oss detta?

Shetland iFokus är helt fristående från SSS. Det hindrar oss inte från att länka till hemsidan, föreslå att bli medlemmar, föreslå att ställa ut osv. Vi skänker faktiskt även pris till utställningar. Allt detta tjänar SSS och lokalföreningarna på. Detta gör vi för att vi är intresserade av Shetlandsponnyn, inte av någon annan anledning. Hur många utställningar var det inte som gick ut här med upprop om fler anmälningar förra året? Är det att konkurrera från vår sida? Nej, det kallas samarbete. SSS är välkomna att delta i det samarbetet.

Det kanske är dags att inse att man inte kan vrida klockan tillbaka. Internet är här vare sig man vill eller inte.

Milla
0

Måste säga att jag kommer också att fortsätta rapportera in resultat så mycket jag kan, fotona får jag nog lämna till andra då jag är urkass på att ta bra foton

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Icke_medlem
0

En liten refletion över denna något märkliga fråga?

Eftersom det verkar som om det råder olika uppfattningar mellan styrelsen och SSS medlemar gällande vad som får finnas på forumet, så har jag ett litet förslag.

Ni alla här på forumet som är medlemar i SSS borde lämna in en motion till SSS-årsmöte där ni lägger ett förslag på hur ett sammarbete mellan SSS och Forumet ska se ut …. Sen är det upp till årsmötet att besluta om förslaget ska avslås eller bifallas, sen är det styrelsens uppgift att agera efter årsmötets beslut.

Som slutkommentar så tror jag att Forumet uppfattas som mycket possitivt bland "vanligt folk" i SSS så det borde inte vara några problem att få igenom ett samarbetsförslag.

Annette
0

#10. Jag har svarat dig i en annan tråd, där du skrev samma sak.

Niklas
0

Sveriges Shetlandssällskap har väl möjlighet att spara pengar på Shetlandsponny i fokus? Om de minimerar innehållet på sin hemsida till sånt som inte förändras så ofta behöver de inte ha någon som uppdaterar deras sida. I stället kan de förse Shetlandsponny i fokus med den information som medlemmarna vill ha. Här kommer det ju ut i alla fall.

Det finns ingen anledning för SSS att försöka tävla, om de nu gör det. Det är svårt för en ideell förening med en ensam webmaster att tävla med en entusiastdriven sajt med över 600 medlemmar som hjälps åt att samla och sprida information.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning