Reservaggregat.
Efter stormen Gudruns framfart, med fem dygns strömlöshet bestämde vi att vi skulle köpa ett reservaggregat. Efter den stormen fanns inte ett enda aggregat att uppringa och se föll det i glömska.
Efter natten ökar suget på ett aggregat. Vad har ni för erfarenheter? Hur stort aggregat måste man köpa?
ska du köpa ett, så köp ett för runt 10.000 då har du oftast så du klarar kyl och frys mm.
de som finns för runt 1000:- - 3000:- klarat oftast inte att driva det.
men det beror ju på va du ska driva.
Viktigt är vattenpumpen, gärna värme i huset (jordvärme) ca. 180 km tror jag, fungerande spis, kyl ,frys och varmvatten. Allt detta kanske kräver ett eget kraftverk?
Jag såg att Rusta hade aggregat för under 5000 kr är det inget att ha?

Vi köpte det sista på Rusta när Gudrun var här , för 600 spänn.
Med det klarade vi oss utmärkt. Alternerade mellan frysboxarna, värmepumpen eller hushållsel. Exakt hur mycket som gick att ha på samtidigt vet ju inte jag eftersom det inte är min avdelning men vi klarade allt i frysarna och hade varm mat i ett varmt hus.
De har visst även ett för 1995 som då är bättre, det är ju onödigt att gå över ån efter vatten.
# 3 Kan man klara sig med 600 kr är det ju toppen
Är de diseldrivna, eller driver traktorn dem??
#2 om du kan kika efter hur mycket el allt drar tillsammans så får du ett hum om hur mycket du behöver. Det är mycket möjligt att ett mindre kan klarar av att driva det du behöver.
Jag har väl en tendens att köpa lite mer än vad jag behöver eftersom jag vill vara förbered.
Själv så driver jag våra lånenergilampor med ett bilbatteri med en 230 volt omkopplare på när strömmen går hemma.
# 5 Jag är nog helt korkad
men var kollar jag hur mycket el det går åt?
på baksidorna eller på ena sidan av din elapparater eller i manualen så brukar det stå.
en vanlig spisplatta drar mellan 1000 - 2000 watt ungefär. men spisen är ju inte igång hela tiden.

Reservaggregat är inte dumt när man har djur! (krav) Här på gården har vi en värsting som drar igång rubbet! Så vi har haft tillgång till både värme, vatten och lyse! Inte dumt alls!
#2 180 km?? Värstingjordvärme?
# 10 Ingen aning jordvärmen fanns i huset när vi flyttade hit.
Jag saknar min kökspanna som fanns i vårt gamla hus. Dem gick att elda i även om inte cirkulationspumprn gick ( självtryck på något sätt tror jag)
#10 Läser och skriver som en kratta det ska vara kvadratmeter inte kilometer
#12 Antog det
…
Det ni måste göra är att kolla ifall ni har 2-fas eller 3-fas ledning till vattenpump och sånt. Vår pump går på trefas så vi fick köpa ett 3-fas-aggregat. De är lite dyrare men man kan i gengäld driva nästan allt på hela gården med det… (12000+moms.
Vi har inget uttag för hela gården (ska ordna det snarast, svärfar är ju elektriker…), men har i alla fall gjort punktinsatser med det den här gången, dvs kört vattenpump oh cirkulationspumpar. (vi var utan ström i 4 dygn nu, så vi hade god hjälp av det)
Någon skrev att det är krav att man ska ha ett aggregat om man har djur - det är det inte, MEN man måste ha en godtagbar plan för hur man ska ordna med vattenförsörjning, ev mjölkning och ventilation i stallet om det blir ett längre strömavbrott.
# 14 Det är ju listigt om det går att fixa ett uttag för hela gården, shit vad mycket det var att tänka på. Jag som trodde att det bara var att åka till Rusta och handla
#15 - gissa hur mjölkbönderna gör… ;)
Man kan ju använda det till antingen hela gården eller punktinsatser.
# 16 Man måste på något sätt förbereda så att "vem som helst" ska klara att koppla på aggregatet vid behov.
#16 Ja, om du ska ansluta hela gården krävs en installartion så du har ett uttag. Sen är det bara att sätta en kabel mellan aggregat och uttag.

# 14 Tja krav är det ju inte med aggregat men DU har ju en "viss" skyldighet att se till att dina djur får bla vatten även om det är strömlöst och visst kan du lösa det på annat sätt som att exempelvis åka och hämta vatten på en mack i dunkar då är det ju ok då är det ju fixar och klart! MEN har man över 300 grisar så får man nog nästan se det som ett "krav" att ha reservaggregat!
Inte vet jag någon bättre lösning men det finns säkert ngn som vet bättre det gör det ju alltid…
#19 Som jag skrev, man måste ha en godtagbar plan för hur man ska klara vattenförsörjningen. Det kan vara ett aggregat, två 1000-literstunnor på ett traktorflak, med pump på traktorn att fylla dem med, eller kanske till och med en gammal hederlig gårdshandpump på brunnen…

#20 Ja jag såg det men jag vet ju vad jag väljer! Det ska ju fungera i praktiken också med den godtagbara planen…
Sen är det verkligen jätteskönt att veta att man har vatten och värme när man som bäst behöver det utan att behöva lägga ner så himla mkt besvär på det hela…
#21 Vi har ju också gjort vårt val, men med tanke på att man kan se gnällande mjölkbönder med snyftreportage på TV pga att de inte kan mjölka sina kor när det är strömavbrott, efter nära nog VARJE storm… Då inser man att många har gjort andra val… Vattnet kanske de klarar, men det övriga djurskyddet är det tydligen sämre med. FÖr det är ju sååå besvärligt att handmjölka. :/
# 22 Måste inte mjölkbönderna ha reservaggregat både för mjölkningen(djurskyddet9 och el till att kyla mjölken med?
Vår en granne har många grisar, de har reservaggregat för annars dör grisarna ganska omgående
#22 Nej, det finns inget krav just på ett reservaggregat, MEN (som jag skrivit ovan) det ska finnas en godtagbar plan för hur man ska kunna sköta mjölkning, vattenförsörjning, ventilation etx om det blir längvarigt strömavbrott. Och det innebär nog ändå för de flesta att de behöver ha tillgång till ett elaggregat på ett eller annat sätt. (jag har två bönder här i grannbyarna, som delar på ett aggregat. De får skjuta litegrann på tiderna för mjölkningen, men det fungerar bra för dem)

Vi har ett traktordrivet aggregat som driver mjölklagårn så vi kan mjölka och kyla mjölken, att handmjölka över 300 kor skulle inte funka… sen får vi stänga ner mjölkanläggningen när mjölket är klart så vi kan köra utgödslingen i ungdjurslagårn. Vattnet är på hela tiden i alla lagårdar.Tyvärr går det inte att koppla aggregatet till vårt hus för de ligger på olika ledningar.
Det kan bli dyrt för de bönderna att snyfta i tv, de som inte löser det har saftiga böter att vänta.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!