Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 4105 ggr
Milton1
0

Hjälp med höanalys

Hej hej

Har hittat hö som jag funderar på att köpa men vad tycker ni om denna analys? Det är till en fångshettis som pga skador bara kommer ut på promenader. Kan inget om analyser så hur mycket hö behöver han och vad behöver tillsättas?

Mvh Carro

Torrsubstans 84%

Smältbart råprotein 14 Mj/kg (denna stämmer inte då han gjorde fel när han skickade in provet då han tog en liten tuss här och där)

Energi 9,0 gram/kg

AnnaLundin
0

Köp det INTE!!

----

SÅ, uppdaterat med mer info:

Det du bör söka efter är hö som framförallt ligger lågt i energi och helst även högt i protein.

Lågt energivärde innebär att du kan ge mer av höet utan att det blir energiöverskott, som ger extra hull. Proteininnehållet bör vara mings 6 g smältbart råprotein/MJ, då vet du att ponnyns proteinbehov är täckt utan att du behöver ge några tillskott.

Det hö du nämner ovan ligger förhållandevis högt i energi, viljet gör att det blir enegriöverskott redan vid minimigiva. Det är också jättelågt i protein, så lågt att det är jättesvårt att kompensera upp utan att samtidigt få ett energiöverskott - som du redan har pga det höga energiinnehållet.

Säljaren säjer att provet är fel taget och att analysen inte stämmer, det hade jag bara tolkat som en undanflykt för ett lågt proteininnehåll. Det är många som fick låga proteininnehåll på (första-) skördarna i somras, så det förvånar inte mig om det stämmer. Och är det nu så att det ÄR feltaget prov så tycker jag att bonden ska bevisa det genom att ta ett nytt prov som är mer representativt. (men man SKA ta tussar från olika ställen i höpartiet, viktig bara att inte slita loss tussarna, så att bladen på grässtråna inte lossnar)

Hoppas det var svar på din fråga.

Milton1
0

Okej jag väntar.

Kan även köpa hö från en som vill sälja av sitt hö då hennes häst dog nyligen. Det är fjolårshö men hon vill ha besked snart och gör jag en analys så kommer jag att få veta svaren efter jag har köpt höet. Så frågan är vad jag ska göra.

Denna tjej hade hö så att jag skulle kunna använda det även till våren/sommaren men vågar man köpa hö som är från förra året utan att det möglar eller blir dåligt på annat sätt om man även tänker använda det nästa år? Vad ska jag titta på för att märka om det är mögligt ja förutom att det dammar och luktar illa?

Det är inte helt lätt att hitta hö som passar till en shettis med fång. Han hade ett väldigt lindrigt fånganfall i början av september men från och till har han symtom med varma hovar och puls så helt frisk är han inte.

Anna-Karin
0

#2 Enligt den föreläsningen jag var på nyligen så är det inte säkert att fjolårshö skall vara bättre till fånghästar än årets hö… det som händer med fjolårshö är att vitaminerna försvinner… men sockret i höt som är farligt är fortfarande kvar. Det är inte helt lätt med fånghästar!

Har du inte någon fin halm du kan blanda upp höt med? Viktigt var oxå att de inte står utan något att tugga på mer än 8 timmar… vilket kan bli ett gissel nattetid om de står på box och inte har fri tillgång.

Ge Tuffeman en kram från mig! Flört

polgara
0

En fånghäst ska inte ha sämre näringsvärde på grovfoder än en "frisk" häst. Mina fångisar fodras med samma grovfoder som de övriga hästarna, dessutom går de på fri tillgång utan problem. Det du bör akta dig för i första hand är stärkelse som finns mängder av i tex spannmål, som havre o korn. En del fängisar är insulinresisteta o då bör man även undvika socker.

Tänk på att en fånghäst har samma proteinbehov som en icke fånghäst, för att inte få proteinbrist o falla ur

AnnaLundin
0

#2 - Fjolårshö förlorar bara vitaminer och möjligen hygienisk kvalité. Det du ska ta reda på är när det är skördat och du ska åtminstone lukta på det innan du ens tänker tanken att köpa det. Det måste lukta gott. Ligger det en aning lågt i protein kan du komplettera det med hackad lusern (för att ge lite tuggtid också), men för lågt  i protein är bara dumt.

Jag har de senaste åren själv sökt aktivt efter hö/hösilage av andraskörd, eftersom jag aldrig stött på något sådant med lågt proteininnehåll. Detta fick jag bekräftat i höstas av en bonde i grannbyn, som spontant sa att "då ska du ju ha andraskörd" när jag sa att jag helst ville ha hö med högt protein och lågt energi.
Till kossor vill man ha högt energiinnehåll och där vill man då ha tidigt skördad förstaskörd. Den bonden menade att andraskördarna generellt låg just lägre i energi och högre i protein. (och tittar man på mina julgrisar Tungan ute här ute så har de minskat i hull med bibehållen muskulatur över rygg och rumpa sedan sommarbetet, trots fri tillgång till kanonhösilage av andraskörd…)

#3 - För att det ska vara bra att ge halm som tuggtillskott måste man ha ett väldigt högt proteininnehåll i höet, så att man har täckt proteinbehovet även om man inte ger så mycket hö. Halm ger lite energitillskott och inget protein, så det är inte alltid idealiskt att ge.

Anna-Karin
0

#5 Nej, det stämmer… halmen skall ju inte ges istället för hö… utan som tuggtillskott för att han inte skall stå utan mat helt. Flört

Milton1
0

Det är jättesvårt att hitta hö som passar en fångshettis.

Men kan jag inte köpa det här höet om jag blandar ut det med halm och tillsätter lusern eller blir det ändå helt tokigt?

Får leta vidare annars men de jag har hittat ligger mycket högre i energi så dem var jag inte intresserade av.

Mvh Carro

polgara
0

#7 Förstår inte vad det är för specialhö du ska ha till en fångis? En fångis kan gott äta samma hö som alla andra hästar.

Milton1
0

#8 Hej

Han äter samma hö som de andra men då jag har flyttat han till ett annat stall där vi måste köpa eget hö så vill jag hitta ett hö som passar han bättre.

Det är väl fången ihop med att han har andra skador som gör att jag inte vill att han får för mycket energi så att han blir ännu tjockare. Veterinären har gett strikta order om att han måste ner i vikt och då han inte kan användas till något annat än lite promenader så vill jag inte ha hö som gör han tjockare.

Ehal
0

Energi mäts i MJ och protein i gram, så de ska kastas om.

I övrigt har Anna Lundin svarat bra.

Ska man dryga ut med halm måste man ha ännu bättre proteinvärde med, värt att tänka på.

Så så lågt MJ som möjligt, men fortfarande tillräckligt med protein. Haken med hö är att det är svårt komma ner hur långt som helst med MJ, under 7 MJ/kg foder är svårt (silage kan man ju komma ner mer per kg/foder, men per kg TS är det samma sak där).

Till en fångis så är det eg sockerhalten som spelar roll, om fångisen är känslig för det. Annars så är fånget i sig inga större problem, däremot är ju fångisar ofta lättfödda OCH extra viktiga hålla smala. Och då behöver man LÅGT MJ, men så högt srp att man INTE behöver ge proteintillskott. För alla proteintillskott ger även extra MJ på köpet.

AnnaLundin
0

#7 - du skrev: "Men kan jag inte köpa det här höet om jag blandar ut det med halm och tillsätter lusern eller blir det ändå helt tokigt?"

Svaret är ja, det blir jätetokigt då, du kommer få energiöverskott och proteinunderskott av en sådan foderstat. Då är det i så fall ett mycket bättre alternativ att fodra med enbart lusernhack och halm.

Är det en standardshettis så tåcker du dyngsbehovet av protein med 2-2½ kg lusern och då kan du ge 3-4 kg halm också för tuggbehovets skull och ände ha en balanserad foderstat som täcker behoven (förutom mineralerna)

Milton1
0

Hej

Tack för alla tips, får börja leta efter annat hö. Tur att det finns så mycket kunnigt folk här inne.

En fråga till bara. Vad skulle den här höbonden kunna göra för att det ska passa bättre till min shettis?

AnnaLundin
0

#12 - skörda tidigare (och andra åtgärder med samma effekt) så att proteinvärdet blir högre, alternativt ta en andraskörd tidigt i gräsets utveckling.

Milton1
0

Tack # 13

Så om jag ber om en andra skörd så får jag ner energivärdet betydligt men hyfsade proteinvärden om jag har förstått dig rätt?

AnnaLundin
0

#4 - om man generaliserar lite så borde det vara så. Är det en kunnig bonde så borde du kunna säja till honom att du vill ha låg energi och högt protein. Och gärna andraskörd.

[Teddy]
0

Bara en reflektion:
En hösäljare kan ibland fråga om man vill ha sent eller tidigt skördat hö. Svarar man då tidigt, så är hans hö tidigt taget, och tvärtom.
En regel att kunna avgöra om det är tidigt eller sent taget är att titta på strået. Ju längre mellanrum mellan axet och första bladvecket, ju senare taget hö.
Det har alltså stått och växt mer - senare skördat- längre strå.