Bästa ströet?
Med vad ströar ni åt era hästar som står på box/spilta? Vad har ni upplevt som bästa ströbädden?
Om ni ströar med halmbädd, hur lägger ni bädden och hur mockar ni? Har ni enbart halm eller blandar ni olika material?

Har i år testat halmpellets och det är super. Har tidigare använt halm och torv både var för sig och i kombination dvs en bädd av torv under halmen.
Det ser inte klokt ut att hälla ut pellets i boxen, men det blir snabbt en bädd som suger upp fukt och där bollarna ligger prydligt ovanpå. Som en bra sorts kattsand. Dessutom är det ljust till färgen och bollarna är betydligt lättare att hitta än i torv.
Vad jag har förstått så ska man kunna använda denna gödsel som biobränsle, men då ska man nog ha ganska stora mängder för att någon ska hämta. Jag är i alla fall glad för att det blir en liten mängd gödsel på kärran.
Jag använder helst halm av god kvalite. Gärna vetehalm. Men jag har ibland även spån i botten, tex om någon kissar mycket inne , eller om det är lerigt och blött ute en längre tid, för det" torkar upp" lite under hovarna. Jag mockar allt blött och bajs varje dag och strör upp med nytt.Det är viktigt för mej att det är "fräscht" i boxarna varje dag. Men det finns även andra alternativ som säkert är lika bra , men detta funkar för mej och mina hästar.
Jag kör med spån. Ljust och lättmockat.
Har en fin och luktfri permanentbädd. Går igenom hela översta lagret varje dag samt plockar ut allt blött som är löst. En gång i veckan strör jag Stalosan över det som är fuktigt. Funkar super :)
Jag tycker att alla strömedel har sina för och nackdelar. Svårt att utse en favorit, det beror ju lite på vad man har för hästar och hur renliga dom är. Men måste jag välja något så är det nog en blandning mellan spån och torv.
Testade halmhack då det var lite spånbrist och det gillade jag väldigt mycket, otroligt lättmockat.

Här använder jag bara vetehalm , det bästa ströet tycker jag i allafall.
Jag gillar inte spån och skulle aldrig ha det här hemma ..
jag strö med torv har haft spån innan men tycker torven är bättre
<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

Vetehalm är det bästa, tycker jag. Har haft torv och spån förut och föredrar av dessa torv, eftersom spånet torkar ut hovarna.
# 5 och # 7 Har ni något under halmen eller strör ni med enbart halm? Hur tjockt lager lägger ni och hur mockar ni? Hur ofta behöver ni fylla på ungefär (alla hästar är ju olika naturligtvis…) .
Har en riktig lortgris (stor häst) att mocka åt och har föredragit sågspån. Nu är detta slut och jag ska testa torv/spån eller torv/strimlat papper i boxen.
Intressant att höra era erfarenheter! 

Jag har inget under .. Har jag hästar på box vilket jag inte har haft de senaste åren så mockar ju jag varje dag *ler* ..
På lösdriften så mockar jag inte utan har bädd.

#8. Jag har bara halm. Mockar ut skit och urin varje dag och strör på med lite ny halm. Hur tjockt lager vet jag inte. Så det ser lagom ut
.
Spån!!
Har tidigare på ridskolan haft riktigt fint spån (alltså inte kutterspån) som var som sand. Underbart att hantera - låg stabilt, dammade inte och sög kanon. Blev jättebra bäddar och minimerade "spillet" vid mockning.
Vi tar ut alla kissfläckar och så klart bajset. Sedan tar vi av det "gamla" spånet i boxen och lägger där vi tagit bort kiss, sedan lägger vi på nytt spån överlag.
Har haft så stabila bäddar (även med lortgrisar) att de hästar som var prydliga i stort sett inte hade någon spånåtgång som helst.
Shettis har jag inte tänkt på, men stor hästar har haft minst 15 oftast mer än 25 cm spånbädd.
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
Jag använder halm, fördedrar kornhalm, men också vetehalm. Havrehalmen har lite sämre uppsugningsförmåga. Jag har gummimttor i boxarna, och strör varje dag efter behov. När det är nystrött är bädden ngr dm, men det trampar hästarna ner under natten.
Skulle köpa en bal spån idag, men i stället upptäckte jag papperströ och tänkte att jag skulle prova det. Har tidigare bara sett tidningspapperströ och inte just det här jag köpte.
Fast sen kom jag på att det kanske inte är så bra på gödselhögen men jag får väl prova i alla fall.

Sågspån. Helst hade jag sett att det var av lövträ men det finns inte här. Sågspånet är smått och fastnar inte i grepen så det blir minimalt med spill och gödsel i kärran. Blir också stadigt och bra för hästana att stå på när det satt sig lite.

Jag kör med torvbädd till mina fungerar toppen
Har halmbädd på lösdrifterna och en blandning av rå / kutterspån inne i boxarna.
Just nu fick jag köpa "staben kutterspån", är helt ok men i vanliga fall får jag spån direkt från en firma som sågar/klyver ved och det spånet är mycket "finare" (mindre sågspån) än vanligt och det bästa jag haft. Ljust och fräsht, lättmockat…
Kul med alla svar!
Nu har jag lagt in en mix av torv och kutterspån i boxen. Skönt att pållen nu har det torrt och skönt, blev en riktigt bra bädd faktiskt.
I vanliga fall kör vi med råspån men just nu råder det brist på sånt häromkring. Har tidigare fått från en som har egen såg. Hoppas få tag på sådant igen, har upplevt det som det bästa.
Har alla varianter hemma. Föredrar spån. Har en lortmaja på torv/papper och provat att blanda torv/spån till en annan. Vi har egen dokumentförstörare så pappret är mest för att dryga ut och spara lite pengar.

jag strör me torv:)
Ursäkta trådkap men vilken halm är bäst? Havre, vete eller?
Har spån i en box för där bor två lortisar tillsammans, de andra två i ensam box står just nu på havre halm, tjock o fint o de torkar bättre om de regnat. Har lite spån o stalosan i botten för att suga upp lite…
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
Stora ponnyn står på spånbädd. Han får halm att äta vid sidan då.
Shettisen står på spånbädd med halm över.
Storponnyn får havrehalm att äta, shettisen har kornhalm som strö. Får se om jag ställer båda på halm, inte bestämt mig. Storponnyn stod på halm innan, men han åt för mkt av den. Dock äter han inte kornhalmen alls.
Ang vilken halm som är bäst så alla går bra men råg bör undvikas till häst. Det du ska kolla är så det inte är vassa ax. Sen är det det där med smakligheten. Havrehalm och vetehalm brukar de tycka är smakligare än t ex kornhalm. Men det är VÄLDIGT individuellt. Sen beror det ju på om man vill de ska ha att äta av med, halmen, eller bara strö?
Halm och vete är nog vanligaste ströhalmen, inget av det är geenrellt bättre än det andra =)
Just nu har vi spån, vilket inte alls funkar till den ena lortgrisen ;)
Halm använder vi till fölstona från årskiftet ungefär och tills fölet är avvant. Helst Vetehalm då jag uppfattat det som mjukast.
Torv har vi haft, gjort bädd av, fungerar mycket bra men ger tyvärr ett mörkt intryck.
Vill prova halmpellets, de flesta som provat verkr väldigt nöjda med det.
Halm, ingen av hästarna är så pass renliga så det finns något att spara dagen efter, utan allt strö måste tas ut ;) Skulle bli lite dyrt med spån då.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Har torv nu o det tycker jag är skit, gillar halm bäst med lite spån under
Älskar halm till hästar. havre, vete som korn.
Nackdelarna må va att de tar plats, tar upp volym i skottkärran, lite tyngre att mocka upp. med andra ord tar lite mer i tid att hållas med. men de nackdelarna det tar jag.
Kör bara ren halm. Mockar ut all kiss och skit och fyller på med nytt varje dag.
Använder spån som strömedel, halm är ju jättemysigt men kan inte använda det av ekonomiska skäl då vi har container och lägger det skitiga i. Väldigt dyrt blir det med tömning då containern skulle bli full snabbt. Funderar som endel andra att pröva pelletsvarianten men vill titta på hur det ser ut först, även räkna lite på kostnaden mellan pellets och spån.

Började vid installniung att lägga en torvbädd, som vi sedan har ströat halm på. Så nur är det bädd av den ovanpå torven. Funkar fint! Båda hästarna är så renliga, men jag hade lite problem att få halmen att lägga sig på torven i början, men nu är det ordning på det. Blir bara att plocka ut bajset till båda varje. Max en halv skottkärra blir det.
Idag kommer halmen =) Dags att förbereda sig inför fölningar. Men skitgrodan som inte är dräktig får också halm nu, får se om det funkar bättre för henne.
Kommer dock att ha spån underst och strö på stalosan.

torv har jag men den här hemskt blöt i år. inge bra alls. men inte många som tar emot spån. men ja ska pröva torvmixen nu. brädgården hade stängt så ja fick inte tag i spån. båda mina stora är skitgrisar! hopplöst. knäcker ryggen snart när man mockar tungt varje dag…. o russet som har torv rör knappt sin bädd så där inne dammar torven.
jag vet inte vad som är bäst till mina hästar…. man får pröva sig fram tror jag. halm kanske ja ska pröva nästa år… jag vette tusan! =)