rockard vikt
Jag undrar lite om hur tung en rockard kan/får vara för en shettis utan att det blir för tungt med en "rejäl" kusk i oxå?
Har fått ett erbjudande om att köpa en ombyggd rockard för stor häst till en billig penning men är fundersam på om det blir för tungt att dra inkl mig i.
Nån som har ett bra svar?
Ska försöka fixa bild o vikt.
Behöver verkligen en rockard då sulkyn ger mig ryggont…
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
Det är inte vikten som är avgörande, utan hur avvägd vagnen är……
Min rockard väger 55 kg och jag väger lika mycket. Det drar shettisarna utan problem. Jag har tre kilo i skackeltryck på däckeln. På tävling har jag även groom som väger 55-65 kg. Då blir vikten 55+55+65 =175 kg Det kör jag maraton med.
Märk väl att hästen inte drar 175 kg, den drar ju noll kilo i lätt nedförslut och inte mycket på plan mark. Det är i backarna den får ta i. Hjulaxlarna tar vikten, inte ponnyn.

Precis, balansen är det väsentliga!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Precis, balansen är det väsentliga!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Dum fråga då men hur får jag rätt balans o hur vet jag OM jag har det?
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
#5 En medhjälpare håller i skackeln medan du och groomen sitter i vagnen med ryggarna mot sätet. Medhjälparen håller skackeln i den höjd som ponnyn ska ha dem i skackelhållarna/snabbkopplingarna, och kan nu mäta skackeltrycket med en hövåg. (lägg ett balsnöre om skackeln och mät trycket)
Skulle medhjälparen istället få pressa ned skacklarna är balansen fel och sitsen måste ändras genom justerbara fästen eller svetsning. Likaså om skackeltrycket i hövågen blir över fem kilo. Det är alltså sitsens (och eran) placering över hjulaxeln som ger balansen och skackeltrycket/ frånvaro av skackeltryck mot däckeln.
Inget eller för lågt skackeltryck gör att skacklarna slår uppåt i traven. För högt tryck är inte ergonomiskt för ponnyn.
Lagom är bäst! hälsar Ulrika
(de som kör fyrhjuliga vagnar behöver inte bekymmra sig om denna inställnig)

#6 Tack för konkret tips ! Har bara använt mig av känslan när jag försökt kolla skakeltrycket.
Jag tror du vinner i längden på att köpa en "riktig" shettisrockard. En som från börjat passat stor häst kan vara svår att få att passa till shetland. Om det vore en rockard till halvstor ponny kunde det funka, men tänk på att det skiljer 70-80 cm i mankhöjd på shettis och stor häst.
Köp en shettisrockard, är mitt råd!