Löss/Pälsätare
Min lilla shettis har fått löss eller pälsätare i sin päls, och hon kliar sig som bara den. Är det någon här som har någon om det. Behandling? Hur smittsamt är det till andra hästar? Måste man sanera stallet?? Är det smittsamt till oss människor??
Tacksam för svar..
För senaste info om min lilla skrutt Pockis besök min Blogg

Prova Etotal, det tar det mesta. Det kan köpas på tex Granngården. Jag brukar ta på mig engångshandskar och gnida in på de angripna ställena.

Pälsätare brukar de få kala fläckar av, så det syns ju rätt bra. Dra pälsen mothårs så kanske du hittar något ställe det syns på.
Annars kan du kanske prova att använda det där du ser att hon kliar sig?
Etotal är jättebra lägg en rand bakom öronen och följ sedan ryggen till svansroten och massera ut det försiktigt med fingerspetsarna.Gör om det efter ett par veckor. När jag hämtade mina så hade båda lus de försvann fort.
Frontline (sprayen) som egentligen är till hundar funkar. Ta på de angripna ställena och ca. 10 cm extra runt om så ska du se att du får bort det. Frontline finns på Apoteket. Detta var min veterinär som rekommenderade för några år sen.
Amor vincit omnia 
Etotal är endast tillåtet att användas på mink och iller
. Men det är himla bra mot pälsätare på ponny. När vi hade ponnyer på lösdrift på vintrarna var ett "vårbad" i Neguvonlösning en återkommande tradition. Mina ponnyer är numera uppstallade och korthåriga (naturligt, klipper aldrig och har inga täcken) så nu är det inga problem.
Pälsätarna utvecklas när medeltemperaturen i pälsen ligger över +16 grader. Och det lär ju vara tämligen enkelt detta år. Annars brukar de synliga problemen komma längre framåt vårkanten. Dom är inte blodsugande och därför hjälper det inte att behandla hästen genom att ge den Ivomec pasta eller andra medikamenter genom munnen.
Visst smittar det om hästarna har kontakt med varandra, jag tvättade mina täcken eller om du har snö så låt de ligga ute ett dygn. I stallet bytte jag spån efter ett dygn men jag vet inte om det behövs. Borstarna lade jag in i frysen i ett dygn.
Jag har brukat badat med Dermocan,står på flaskan hur du går till väga.Har funkat bra för mig. Men det har ju brukat blivit längre in på vårkanten men det börjas kanske tidigt i år..
Tror inte att man behöver vara överdrivet rädd att det ska smitta andra. Ofta är de som angrips nedsatt i konditionen på något sätt. Tog själv hem ett föl och satte den i samma box som ett annat föl, den nya visade sig vara full i pälsätare, men box kompisen klarade sig helt trots så nära kotakt.

JAg har också haft två föl som delat box, den ena fick så mycket pälsätare att hon fick en allregisk chock,(det hände en helg vi var borta, gissa om vi blev chockade på måndag morgon när ponny 1 inte hade mer än några strån hår på huvudet..) den andra hade inte en enda ohyra i pälsen. då båda var födda hos oss och fått samma uppväxt men hade helt olika pälskvalitet tror jag det kan bero på det också.
När vi har löss/pälsätare på ponnyerna brukar vi använda ett preparat som heter Bayticol som egentligen är avsett för nöt. Drar upp vätskan i en spruta (utan kanyl) och lägger en sträng från manken till svansfästet. Inte i taglet. Hur smidigt som helst och man slipper bad/pulver.
Hos oss är har det alltid samma sto som fått löss/pälsätare och vid ungefär samma tidpunkt varje år 

Vi hade en del förra året o nu verkar det som en har fått det igen.. men jag använder switch vågade inte köpa det medlet som var för Iller… hoppas det försvinner annars får det bli bad i dermocan.. lite så där att bada nu bara..
Man kan avmaska med ivomecpreparat också.

#14. Se #7.
# 14
Det frågade jag tillverkaren av ivomec och fick svaret att det INTE var eff.
Svaret från tillverkaren = Effekten av Ivomec på löss hos häst är omtvistad, framförallt vad gäller pälsätare.
#15 Trådskaparen vet ju inte om det är pälsätare eller löss hon har på hästen, mitt förslag gäller blodsugande löss.
# 17
Han skrev att effekten var omtvistad vad gäller LÖSS ( löss livnär sig på blod ) och pälsätare,
Man kan behandla löss (ohyra i pälsen, oavsett art) med Switch också…
Eller Flusa, som inte är heller det är godkänt för häst - men väldigt effektivt…. 
Dvs de medel man använder sommartid mot knott och fästingar på betesgående djur.

#13 Det Etotal som är till Iller är precis samma som var till häst förr , ingen skillnad i sammansättningen jag har jämfört *ler* och jag gillar ju Etotal , det Hanna änvänder är också väldigt smidigt måste jag säga.

Är det någon som vet om Flusa har full verkan efter att det varit frusen?
#20 Jo, jag har inte sagt nåt annat. Mina hästar förvandlas till illrar när det behövs
.
Vi använder också Etotal.

#20 *ler* ja det är väl illrar de är ibland ;-)
#20 Har Etotal funnits för häst? Det har jag missat. De gamla Etotal jag köpte till hönsen fick inte heller användas till annat än Iller vad jag kan minnas. (mitten på 90-talet)

Tack så mycket alla.
Jag har nu behandlat henne med switch, min vet rekomenderade det. Sen så har jkag bara kört täcken och borstar i tvättmaskinen. :-)
Jag kan berätta att där switch stog på hyllan, med massa andra flugmedel för hästar stog även Etotal brevid. På hästavdelningen… Övervägde att köpa det då det var 200kr billigare, men jag följde min vets råd. Gud vad Switch var dyrt drygt 400kr. Det är inte billigt att ha shettis för er som trodde det. :-)
Jag är väldigt tacksam för alla svar jag fått, och det är så kul att det är så många som svarar så fort. Det hära forumet är toppen. :-)
Ha en fortsatt trevlig dag.
#10 Det är nog minst 10 år sedan det det föbjöds på häst.
Veritas odium paretFörvånad
#26 - Switch kostar en del att köpa in, men det är många doser….

Switch är ju inte jag så glad i då jag har haft mer än en häst som reagerat på det och fått problem ett bra tag efter.
#29: Samma här, använder aldrig mer Switch kan jag säga. Har dessutom hört många som vars hästar bla tappat taglet o reagerat i allergi.
Visst det är olika på hästar hur de reagerar men följer man doseringen till punkt och pricka, har det INTE i taglet så har man ju iaf gjort som man ska och ändå blir det galet. Då undviker man iaf den produkten i fortsättningen.
Jag har också haft problem med Switch. Det har gått bra på några också skall väl tillägas.
Har använt Switch i alla år sen det kom, har aldrig haft några problem. Däremot provade jag ett nytt medel som ska lanseras på marknaden som ska vara snällare mot hästen, men då reagerade min testponny. Ska säga namnet då det kommer på marknaden, finns dock inte ännu.
Apropå provbehandlingar (preskriberade).
På 80-talet lanserades pour-on produkter för nötkreatur, fanns inget för häst. En läkemedelsrepresentant kom till jobbet med ett illblått pour-on jox för nötkreatur som skulle vara såå effektivt. Det stod visserligen inget om häst på flaskan, men smålänningen i mig insåg snabbt att det var en billig lösning på problemet med mina hästar och deras millioner små krypande invånare i pälsen. Brukade annars köra Neguvon-bad men det hade sina sidor i mars och i ett kallt stall…
Tänkt och gjort. Jag drog raskt över hästarna med illblåa strängar längs ryggen som vore det ketchup på en varmkorv. Effekten lät inte vänta på sig många minuter. Hästarna blev precis GALNA när deras millioner med snyltgäster kom i dödsryckningar samtidigt En boxdörr och delar av inredningen strök med i hästarnas försök att desperat klia/kasta sej mot väggarna.
Lärdom: Ju effektivare medel du använder ju tåligare stallinredning bör du ha. Samt: En billig lösning blir en dyr lösning i längden.

#33 Ha ha! Man lär sig så länge man lever -och när man inget lär sig mer, då lever man inte längre! 

#34: Huvudet på spiken! 
En liten undran…Kan det vara så att det är vanligare med löss/pälsätare längre söderut (jämfört med Jämtland då)?
Jag har bara haft löss på en pålla och hon hade dem med från fodervärden.
Det låter som en del av er har det "som vana" att avlusa era hästar. Därav min undran, då många av er bor långt mer söderut än vad jag gör.
Har väl att göra med att pälsätarna utvecklas när det blir över + 16 i pälsen. Det sker kanske inte så ofta uppe hos er på vårvintern(burr)?

hmmm, sedan vi bosatte oss här i norrbotten har vi faktiskt inte haft några pälsätare, men å andra sidan har vi inte haft så många föl heller, bara tre. Det är ju oftast de som drabbas under december-februari ungefär.
På tal om Etotal, så har jag använt det också fram till ungefär -92 tror jag det fanns att köpa. Nackdelen med det var ju att man inte fick borsta hästen i två veckor, jobbigt om en körhäst drabbades…
Jag undrar, var kommer dessa löss ifrån från början. Eftersom löss bara har ett sk värddjur så kommer dom ju inte från någon annan boskap,så var kommer dom ifrån???? Har en väninna som hade fått löss på båda sina hästar,den ene är en stor häst o den andre en väldigt hårbeklädd shetland,båda i fin form och inga unghästar heller,hörde nånstans att det brukar vara unghästar och hästar som är nedsatta som drabbas mest och att det nästan är alltid samma hästar. Fick lite panik och var tvungen att gå igenom min lille. Vad gör man med stall osv. Har också hört att det måste decifineras (j..a ord!)
Puttar upp
Ingen som har lust/kan svara????
Skulle gärna vilja få svar på de andra frågorna som jag och även trådskaparen hade.
Tacksam för svar
Har använt Etotal med gott resultat. Hade det på en unghingst jag köpte, men han var väl inte i bästa skick då.
( full med mask, pälsätare, dåligt verkade hovar. osv)
Pälsätarna bara ramlade av honom efter behandling.
Han gick tillsammans med tre andra hästar i säkert tre veckor innan jag fattade vad det var han hade, och ingen av dem fick löss trots att de stod och kliade varandra.
Som jag förstått det smittar det inte till människor då det är pälsen de lever i och av. ( vi har väl för lite behåring;-)

Jag har som jag skrev tidigare behandlat henne nu, och ska göra en till behandling snart igen.
Min vet sa att jag inte behövde sanera stallet. Det enda jag gjorde var att tvätta borstarna och täckerna i tvättmaskinen. (vet sa att det räckte)
Sen har ingen av dom andra hästarna visat någon symtom på att dom blivit smittade, så vi avvaktar med att behandla dom.

JAg undrar också var pälsäter kommer ifrån, när vi fick första gången så hade det inte funnits djur på gården i över 30 år, inga av hästarna hade det under sommaren, och på vårsidan drabbades några ettåringar. Likdant i mitt marsvinsrum, de bara dök upp helt plötsligt! MAn undrar om de bor i timotejen i sitt andra liv?
Blääää nu har jag precis behandlat mina för löss. Kan säga att jag har inte märkt något alls på mina utan det var Mios nya ägare som sa att hon hade sett på honom att han hade löss så jag for ut och kollade igenom mina och mycket riktigt så hade vi också dom små äckliga.
Så man behöver inte märka ett dugg på hästarna när dom har ohyra.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Jag har hittat på mina tre utegångstanter, hurra eller!!!Men den lille gossen var utan, måste bero på att han inte har en så tjock man bakom öronen de inte trivdes i. De andra två som går ute är lyckligtvis befriade, än så länge….De som står på stall har inga. Jag hade inte förväntat mig något annat än att de som går ute skulle få, så jag har gått där och hållt koll ett tag då jag tyckte att tiden borde vara inne snart.
Även om inget syns så brukar jag dra i pälsen på särskilt utsatta ställen tex under manen högs upp bakom öronen. Lossnar de då halva stån är det kört…

Det låter som om jag skall provrycka i lite päls i kväll
.
#46 ja det kan löna sig, ibland äter de långa gångar och ingen päls trillar av om de inte kliar sig. Måttligt roligt att upptäcka sedan.
Nu har jag avlusat min unghingst igen! Han hade det förra året när jag köpte honom och nu har han fårr igen.
Misstänkte det när boxen var väldigt stökig och han började klia av sig pälsen på ena sidan halsen.
Men det tog inte mer än två dagar så är det frid och fröjd i boxen och han kliar sig inte mer.
Behandlade med Etotal och bara han var drabbad.
Undrar också VARIFRÅN de kommer

Pälskontroll utförd
. Inga halva hår i sikte, men desto mer hela. Pälsfällningen har börjat, åtminstone för somliga.

HJÄLP.
Pochahontas har fått en stor rund kal fläck på halsen under manen, som är ca 8 cm. Tror ni att det har med pälsätare/löss att göra? Hon har inga andra kala fläckar, förutom bakom öronen, där jag har varit och klippt bort tovor, som har blivit av grimman. (hon har haft grimman på sig dygnet runt.)
Hon kliar sig fortfarande men inte lika mycket, kan det ha med pällsfällningen att göra?
Är det dags att kalla på vet?
Det kan vara normal fällning eller pälsätare.
På apoteket finns det något som heter Advantage (stavning?) det är för hund men i europa har man det på häst oxå. Då ska man köpa för 40kg. Min vet har forskat inom detta ämne och det var det medlet som mest effektivt på löss. Har använt det på våra med gott resultata!
vid normalpälsfälling kliar de väl int esönder pälsen så den ser"raggig" ut o utan lyster samt att skinnet syns på vissa ställen?
Undrar om inte även Kefir drabbats av löss eller annan ohyra…hrm! Hatar dem där äckliga krypen…
..hade det på gammelmannen o fick inte bukt m det utan slutade m att jag fick raka av all päls på honom samt stubbklippa manen….sen tvätta m ngt specialschampo, hur kul var det? Tur det int evar ngn utställningshäst men ha n var gammal o klen..

om hästen kliar av sig pälsen men inte helt, alltså det ser ut som att nån klippt den med en maskin, aldeles jämnt och fint med en stubb. kan det vara pälsätare? eller nåt annat?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Så här ser Melle ut nu och han har haft pälsätare, dock är han ju behandlad
mitt sto, ginny o hennes son e under behandling för pälsätare o dom behandlar jag med etotal o måste säga att de verkar vara ett superbra medel dock e jag allergiskt mot det men jag har faktiskt inte sett ginny stå o klia sig mera sen jag började behandla med det, o som hon stod o kliade sig innan… ha behandlat 2 ggr med de o ska behandla igen om nån vecka

Har använt etotal förr å det funkade bra. Men när veterinären sa att det var switch som gällde nu för tiden eftersom det inte var "godkänt" för häst så har jag använt det. Det är ju mycket enklare att bara droppa några droppar..än å pudra in ..
Jag är angripen av latmask.
Men klarar inte hästarn aswitch är det ju en annan sak.
Jag har behandlat en ponny en gång.
Skulle det hända igen så kommer jag använda samma medel oavsett vad veterinärer säger: ETOTAL för jaktiller.
Lycka till!!
har använt etotal nu så får hoppas det blir bättre snart…hon har fått större kal fläck nu, grrr!

Jag har en valack som var enda vår får pälsätare. Det är bara han och inga andra. Jag behandlar med etotal och tycker det fungerar bra. Dessutom är han ju bara för "husbehov" så jag klipper bakom öronen( där dom tycks trivas väldigt bra!), längs med mankammen, sadelstad, ljumskarna och vid svansroten. Han ser väldigt lustig ut men det får då bort dom på honom.
hur bra är det för dräktiga ston o använda etotal???
ringde veto han gav mig recept på avmaskning…men undrarom manska ta etotalen samtidigt???
#62 Oj vad hoptryckta orden var:-D…
ngn som vet om Etotal påverkar föl o dräktigt sto?
putt..
Min shettis fick pälsätare för ett tag sen och jag provade med Etotal men det fungerade inte alls. Trots att jag pudrade in ytterligare en gång och då tog jag över hela hästen. Veterinären skrev ut Top shot on och det var grejor det. Pälsätarna försvann fort och redan efter några dagar var han helt bra. Men det är starka grejor och det är livstids karens på slakt men det spelar ju ingen roll tycker jag så länge de otäcka krypen försvinner.
#62 ginny e dräcktig o henne behandlar jag med etotal o jag ha inte märkt nåt på henne mer än att d måste hjälpt på henne, då hon ej står o kliar sig mera… så på henne ha det inte påverkats nåt.. i af inte vad jag vet
#66 okej..men finns ingen forskning på om det går ut i blodet o påverkar fölet? Ngn som använt det o fått föl därefter?

Nu har vet varit här och kollat. Hon kunde heller inte se om det var några pälsätare, och det var det troligtvis inte, med tanke på hur många gånger jag har behandlat henne.
Hon trodde att det var en "allergisk reaktion" (eksem) som hon fått av medlet. Så jag fick utskrivet en salva att stryka på, sen tycket hon även att jag skulle avmaska(kunda ha något med det att göra). Sen fick hon även en b-vitamin spruta. Så nu är det bara att hoppas att hon blir bättre.
#68 Hoppas det ordnar sig för din häst.
hur fort ska man märka förbättring om man avmaskar?

Hej.
Tack så mycket för alla svar jag fått. Vet har fått kommit ut igen, och den hära gången fick hon äta kortison i 5 dagar. Nu är hon bra i pälsen, och det har börjat växa ut sommar päls.
Jag vet inte om det var kortisonen som hjälpte eller om det var att hon fick gå ute dygnet runt i samma veva ungefär. Men bra är hon nu i allafall. :-) Och det är det viktigaste.
Ingen som har bild på hus läöss äggen ser ut ? Är dom som lite gula och klibbar fast sig längst ner i mankammen på hästen ?

#72 de ser nästan ut som en extra hårsäck på hårstået. Dvs de har en liten vit klump i ena ändan på strået (hårsäcken), och en extra "mitt på " strået (lusägget).
Dom gula är väl styngflugans ägg.
Lusägg är liksom "fastvuxna" vid hårstrået, nästan omöjliga att separera från strået, och inte lika gula som styngflugans ägg som dessutom är lätt att ta bort från strået.
Men hon kliar jätte mycke och får kala fläckar precis som om det skulle kunna vara pälsätare