Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 937 ggr
Sotingetroll
0

Hmm

Läste i shetlandstidingen i helgen och läste då sidorna från jordbruksverket. Där tolkade jag det som att det skulle ändras för RS nummer för hingst, för att få detta krävdes att modern till hingsten också hade rs nummer?

Tolkade jag allting helt fel eller är det så det kommer bli/är? har lite dålig koll på det där med RS nummer men är det så att de får ett rs nummer i och med att de blir godkänd eller kan de bli godkänd för avel men får inget rs nummer?

Många funderingar fanns det xD

polgara
0

Nytt är det väl inte. Har för mig att en hingst ska ha Rs "godkända" i 3 led

Sotingetroll
0

I så fall har jag missat det totalt! Då vet jag vad jag har att göra då xD

Sotingetroll
0

Men, inte måste man ansöka om RS nummer? Läste en artikel här på sidan att det är frivilligt? Alltså om hästen blivit godkänd vid en avelsvärdering så är den godkänd att använda i avel?

Har jag rätt?

Sotingetroll
0

Min lille kille är en livmoderimport från Holland och när jag läser i webstamboken står alltså inga RS nummer utan ett annat nr: NL-S. Är detta lika som RS nummer eller vad är detta för nummer?

ursäkta alla mina frågor men jag har aldrig hållit på med avel förut och har inte hittat någonstans där man kan läsa hur man ska gå tillväga och regler osv.

Hanna-D
0

#4 NL-S betyder att hingsten är godkänd i Holland.

susanne-s
0

För att få RS nummer på din hingst måste du först visa den på en hingstpremiering. Där måste han få 40p eller mer.
Mer info finns på SSS.
Är hingsten godkänd i Holland så behöver du dock inte visa den här, men då får du heller inte den svenska avelsvärderingsnämndens utlåtande på den och kan heller inte få ett RS nr.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Sotingetroll
0

Han är född i sverige eftersom han är en livmoderimport, det var alla i hans stam som hade NL-S nr, och alltså är de utställda och godkända så att han själv kan få RS nummer OM han får 40p eller mer vid en premiering?

Hanna-D
0

#7 Ja, under förutsättning att DNA och de andra kraven också uppfylls.