Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1140 ggr
Quiiin
0

1 åring

Är det rimligt att sätta vagn bakom en 1åring ? ;O

Quiiin
0

puuuutttt

SofieN
0

Jag skulle aldrig sätta en vagn bakom en ettåring i alla fall, finns ingen anledning att ha så bråttom.

Quiiin
0

#2. Nae för de är en som hyr in hos oss. Min kompis som inte kan nånting om hästar säger att det är dumt att sätta vagn bakom han. Jag tycker också det…. Vi kör in våra hästar när dom är 2,5 år och börjar med tömkörning vid 2 års åldern.

SofieN
0

#3 Jag gör precis som dig, men det skulle inte göra något om det var senare heller tycker jag :)

Men vänja med sele och så kan man ju förstås göra innan.

Ahnna
0

Det är ju inte fel att en ung häst får motion och rör på sig, det har ju forskningen visat att de mår bra av. Men jag skulle aldrig köra in en häst som nyligen lämnat fölstadiet! Jag har själv tre 1-åringar (snart 2-åringar) och har börjat longera den ena som en första introduktion till inkörningen, som kommer senare. Sätta vagn på dem nu skulle jag inte ens drömma om!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

VeronicaP
0

Fast frågan är vad de menar att sätta vagn på den ?

Jag menar är hästen tömkörd och van vid sele, släpa osv så kan man ju sätta vagnen bakom och låta den dra den någon meter , men jag hade ju aldrig satt mig i vagnen och kört. Även om jag vet att många travponnyer körs lite lätt nu.

Jag hinner  ju aldrig själv jobba med mina så tidigt även om det är mitt mål varje år *S* men det är bara för att det ska bli lättare när det väl är dags att börja och hästen är mer van och förberedd på sin uppgift.