Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1524 ggr
HoppsanKerstin
0

Köpa ponny?

Hejsan.

Min kompis måste akut bli av med sina hästar. Varav en shetlands valack som jag tycker mycket om.

Hon vill nu att jag ska köpa honom, jag får honom till ett väldigt bra pris, 2000kr (för att jag är jag och det är akut plus att jag hjälp henne så mycket så vill hon inte ha mer)

Han har full stam och pass i sss. är 6år, blir 7 nu 2010.

Jag har sedan tidigare 2 gotlandsruss som jag har inhyrda på ett ställe.

Jag vill mer än gärna ta hem lilla shettisen men hur ska jag göra?

OM jag ska köpa denna ponny så har jag inte råd att dom inhyrda heller.. vi har möjlighet att ha dom hemma men vi har "bara" ett litet kallstall och en av mina russ har nyligen haft korsförlaming plus att hon är rakad så jag kan ju inte "slänga ut" henne i ett kall stall..och så har vi än så länge bara ett litet utrymme att ha hö i..

Så nu behöver jag er hjälp att komma till en lösning..

Hoppas ni inte tycker att jag är galen som frågar så tokigt..

Ehal
0

Kan du inte ta hem shettisen och ena russet, och ha det som haft KF installat över vintern och ta hem i vår? Alt får du täcka russinet som haft KF rejält.

Och endera hämta hö oftare, eller ha silage som kan lagras i stallet?

Dock, inte för att låta tråkigt moraliserande, men fundera ett extra varv på om DU verkligen eg vill ha en till ponny, och om du har råd? Även små shettisar kan ju behöva veterinär och där kostar de ju lika mycket som alla andra hästar..

Jag förstår du vill hjälpa din kompis och gillar shettisen, men man måste vara tråkigt förnuftig i sådana lägen och inte sas rädda någon annan på sin egen bekostnad.

HeidiH
0

Behåll korsförlamingshästen inackorderad o ta hem de andra två?  Kan du inte ha liten lösdrift hemma? Skulle nog vara bra för korsförlamingshästen?

Joystick
0

Ha russet med korsförlamningen inhyrd tills vidare och ta hem shettisen och det andra russet kanske..Lite bökigt att ha hästarna på olika ställen men det kanske kan fungera

Anna-Carin

Joystick
0
HoppsanKerstin
0

Tack så mycket!

Jo jag har funderar på detta med lösdrift men vet inte riktigt hur det fungerar.. nån som har det som kan förklara mer? Har ni nå boxar alls eller inte? tänkte om nån blir sjuk eller så?

SofieN
0

Nu är ja inte så haj på korsförlamning, men det går ju att se till att ha hästen varmt täckad..

HeidiH
0

Det är ju bra om nån box finns kvar. Tror det är nån lag som säger att det ska vara en box på 10 hästar som går på lösdrift. Lösdrifter kan ju se väldigt olika ut, beroende på hur förutsättningarna ser ut hos er. För tre ponnyer krävs ju inget jätteutrymme direkt, men det ska ju vara vindskyddat o torrt..

HoppsanKerstin
0

Tack, nån som har bild på lösdrifter?

exitingsvillemo
0

En lösdrift ska vara torr och vindskyddad.

Det ska finnas plats för alla hästar samtidigt, dom ska kunna ligga ner samtidigt också.

Det ska finnas oprdentligt med strö att bädda med.

Bädden ska mockas och skötas om precis som en box, beroende på bädd olika ofta, men den ska alltid hållas torr och fräsh.

Gå in på jordbruksverkets hemsida, där står vad som gäller för hästar på lösdrift.

Trine
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det du ska tänka på med lösdrifter är att du ska ha 80 % av måttet av en box/ponny,takhöjd minst 2,10. (tror det är 4 kvadrat för en shettis )lite mer då för russet, har inte exakta måtten i huvvet nu. sen att det inte drar åt dom.

Jag har väl nån gammal bild men nu har jag byggt ett till "fack" där kaninburen står, tillstånd från länstyrelsen mm måste man få OM man gör plats för fler än fem pållar så det kanske du inte behöver bry dig om.

Trine
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sen ett annat "vindskjul" jag har…

HoppsanKerstin
0

OK, tack så mycket