Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 6067 ggr
SaraDoos
0

Tuggar hö-bollar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En av mina pållar har börjat tugga hö-bollar. Ja, höet blir liksom små klumpar som hon sen spottar ut *typ*. Se bild.

Erfarenheter? Är det hö-boll = tandproblem?

Hanna-D
0

Har aldrig råkat ut för höbollar eftersom vi kollar tänderna på våra vart 2-3:e år men det ser ut som att det skulle vara det. Om stoets tänder inte är undersökta på länge skulle jag absolut låta göra det som första åtgärd.

SaraDoos
0

Har inte kollat tänderna på henne sedan hon kom hit. Ska ringa och höra med förra ägaren också.

Milla
0

Sara, det kan vara så att hon har hakar så låt kolla hennes tänder.

Hö bollar är oftast tandproblem.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

[Billan]
1

Tand problem.

VeronicaP
0

Håller med Millan det beror ofta på tänderna och hakar är väl det vanligaste problemet när det är så.

einarsson
0

#3, #5 Det behöver inte vara hakar, det kan vara vilket tandproblem/munnproblem som helst. Men som sagt är det garanterat tänderna. Få det kollat av en veterinär som är duktig på hästtänder, hoppas att det går att fixa.

SaraDoos
0

Ja, jag misstänkte att det var tandrelaterat. Hoppas det är enkelt fixat så tanten kan äta ordentligt igen.

[Billan]
0

Det behöver inte vara hakar eller raspnings problem. En av mina har en tand som sitter lite snett, det gör att hon bossar lite hela tiden. Hon kollas var 6:te månad och hitills har ingen raspning behövts.

Caspianowner
0

På en av våra importer som kom förra året så tugga hon bollar som din. Det visade sig att det var en tand som spöka. Efter den behandlingen så har hon ätit hur fint som helst. Det var för 1 1/2 år sen och inga nya problem har kommit till.