Jag och mitt hö igen
Hej hej
Skrev för ett tag sen och frågade om ett hö.
Kan detta vara något för min shettis som har haft fång? I såfall hur mycket ska jag ge och behöver han något extra tillskott av mineraler eller annat.
Mvh Carro
Smältbart råprotein 31 gram/ kg foder
Energi 8,5 Mj/ kg foder
Kalcium 3,5 gram/kg foder
Fosfor 1,4 gram/ kg foder
Magnesium 0,8 gram/ kg foder
Kalium 16,3 gram/ kg foder

Även om din ponny haft fång så behöver den tillgodose sitt behov av protein. Om du ger fri tillgång på höet (5-6kg) så får den nog i sig allt den behöver. Det är inte mängden med näring som ger fång utan det är ju när mag-tarmbalansen störs. Det blir lättare obalans i magen om hästen får för lite grovfoder, har jag upptäckt av egen erfarenhet. Med fri tillgång så behövs inga extra mineraler.
Lägg in dina värden själv på www.freefarm.se

Men om du inte kan ge fri tillgång så rekommenderar jag att du rådfrågar någon som kan detta ordentligt. Det var ju åratal sen jag gick kursen om utfodring.
Om du ska täcka proteinbehovet med det höet kommer du få ett stort energiöverskott på köpet = en fet ponny.
Det idealiska är om du hittar ett hö som har minst 6 gram smältbart protein/MJ, dvs med samma energiinnehåll som detta bör proteinet ligga strax över 50…
Det är inte lätt att hitta hö till min shettis trots att jag har satt ut en annons. Men om jag tillsätter lusern kan inte detta bli bra då? Om jag tex ger han 3-4 kg hö och även lite halm?
En snabb överslagsberäkning:
3 kg hö ger 25,5 MJ och 93 g protein
1 kg lusern ger 19 MJ och 105 g protein
Det täcker behov av protein o energi, möjligen en aning energiöverskott. Ger du hackad lusern så täcker det nog tuggbehovet hyfsat också. Halm ger et litet energitillskott, så det får du väga tuggbehov mot hur han ser ut i hullet.
Hej tack för hjälpen.
Då köper jag detta hö. Halm ska han mest få för att ha något att tugga på så hellre lite energiöverskott än att inte ha något att göra.
Gott Nytt År på er alla

Men skulle inte pållen ner i hull? Då är inte energiöverskott att rekommendera
Hej
Jo det stämmer att han ska ner i vikt. Men han har börjat få en större hage och rör mer på sig nu så förhoppningsvis ska han gå ner lite på det sättet. Sen kommer jag att utöka promenaderna så att det blir betydligt fler och längre tid men just nu är han fortfarande lite känslig i hovarna efter sitt fånganfall i september så det gör säkert att han minskar lite till. Men annars får jag tänka om.