Tranås i vår?
Ska någon ifrån Skåne, på hingstpremeringen i Tranås? Är ev intresserad av samåkning. Åker då dagen innan.
När är det (har noll koll)?
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
Om jag inte är felinformerad så ska det vara den 14 april.
Var hittar man info om denna då?
Lägg gärna in länk till proppen om den ligger uppe.
Hur gör man för att få ställa ut där, att man anmäler sin häst som vid en vanlig utställning eller måste man typ "kvala" in?

#3. Det är ingen utställning, det är avelsvärdering för hingstar.
Proposition finns på SPAF:s hemsida.
Jo det vet jag, jag har en liten 2:årig hingst som jag fick nu i höstas och tänkte se om han är något hingstämne.
Jag är ju som sagt var ny när det gäller hingstar och hur man skall gå till väga för att få dem godkända mm så jag tar mer än gärna imot allt av intresse för detta ämne.

#5. Blir han två år 2010? Isf kan du visa honom tidigast i höst. De som visas i vår skall vara tre år.
#6 Ja han blir 2 den 19 maj -10.
Kan någon berätta så att man begriper hur man ska gå tillväga för jag fattar nada.
Utdrag från proppen.
Individprövningen sker i två steg: föruttagning, central avelsvärdering. Bruksprov är fr o m 2009 frivilligt.
Föruttagning samt avelsvärdering och ev. bruksprov sker på samma dag.
Föruttagningen var gör man den? samt allt annat, det bara snurrar i skallen

#7. Då kan du visa honom tidigast i höst. Du kan alltså inte visa honom i Tranås i april.
Föruttagningen är en exteriörbedömning först på dagen. De som går vidare därifrån skall veterinärbesiktigas och visas en gång till på det som kallas den centrala avelsvärderingen senare samma dag.
Om du skall visa en 2½-åring så är det inte aktuellt att göra bruksprov.

Ett tips är att du åker till Tranås i Vår och kollar hur det går till på hingstpremieringen så har du en aning om vad som gäller när du ska visa i höst.
#8 ok då är jag med på noterna :-)
Jag fick för mig att föruttagningen var någon form av kval eller någonting sådant för att man sen skulle få anmäla till avelsvärderingen, men se så fel jag hade :-).
Men jag kan ställa honom på en vanlig premiering innan dess?
#9 ifs men det är ju drygt 20 mil så jag tror inte det blir att jag åker upp dit utan någon häst med tyvärr.
Lite kapning kanske… men i propositionen står att "Befriad från föruttagning är: I Sverige tidigare godkänd hingst" …. varför skulle man visa en redan godkänd hingst?
Har jag fattat propositionen rätt, att jag som har en redan internationellt godkänd hingst (UK) inte behöver gå via föruttagningen utan anmäler direkt till central avelsvärdering?
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
Jag ska åka upp i vår utan hingst Linda.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#13 Då kanske vi kan samåka om jag ska upp Millan för jag ska ju inte heller visa hingst och jag kör ju gärna ha ha

#12. Det gäller nog de som kommer tillbaks för att tex göra bruksprov.
#10. Du kan visa honom på utställning eller sommarpremiering för att få ett utlåtande om han är värd att sparas.
#15 ok tack då vet jag lite mer.
#14 ja det kan vi absolut göra, jag har tom tagit ledigt från jobb redan, om jag nu är kvar där dvs 
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#12 Eller t ex sådana som inte visats på generalmönstringen.

#17 Ha ha precis och jag hoppas ju att jag inte har helgjobb då om jag har fått jobb ;-)
Jag tänker anmäla min hingst till föruttagningen men det står att man ska fylla i moderna o faderns meriter, vad ska man skriva där? har inte riktigt koll :)
#20 - skriv upp deras utsällnings- premierings- och tävlingsmeriter och om de har lämnat några väldigt bra avkommor tidigare.
# 12 Ett exemåel på en sån hingst är en som godkänts som 2 åring och åter skall visas som 4-åring. Alltså godkänd men måste visas igen!