Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 3918 ggr
Ellen89
0

spots

Okej det finns regler om att shetlands ponnyn inte far vara tigrerad (Spots) for det finns inte i generna. Det kanske inte hander i Sverige men i Storbrittanien och Australien har jag last/sett pa hemsidorna att dom forsoker fa fram den tigrerade shetlandsponnyn. (har inget emot dessa fargade hastar)

Kommer det senare bli acceptabelt att ha sanna farger till en shettis, och att shettisen fortfarande ar renrasig? For att dom avlar fram pa dessa 'shettisar'? Kanske evolution kommer att acceptera denna andring?

bild finns nedan….

http://www.freewebs.com/talaheni/foals.htm

Annette
0

Men det är väl moderlandet Storbrittanien som bestämt rasstandarden och  där framgår att de inte får vara tigrerade.

Lorita
0

En tigrerad shetlandsponny kan inte vara renrasig, tigergenen är ingen mutation utan har funnits länge. Det finns en egen prickig mini häst i England och i Sverige och Danmark så registreras dom som knabstrupper. Vill man ha små prickiga hästar så ska man hålla sig till dom raser som redan finns. Kingo finns i Sverige och låter man honom betäcka ett shetlandssto med stam och rätt färger så blir fölet som vilken knabstrupper som helst men du kan inte föra in det fölet i shetlandsaveln för det är ingen shetlandsponny. Det är faktiskt bara att välja ras…. Det är inte garanterat tigrerat efter Kingo utan han ger 50% enfärgat med enfärgat sto och en knabstrupper kan vara enfärgad också.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Ellen89
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 ahaa okej. vad fin kingo va iaf. #1 jag va inte riktigt saker pa vad dom vill gora men dom kallas fortfarande for knabstruper eller "spotted shetland" bara undrade om det kunde andras liksom. Det kan i manga fall helt enkelt vara att dom vill ha en minihast som ar knabstruper. fast dom ser valdigt shetland ut. (lanad bild)

Lorita
0

Nej, det kan inte ändras, det är ingen gen som bara dyker upp sådär bara och många av dom små knabstrupperna ser mycket ut som shetlandsponny, men nog lite smäckrare ofta men eftersom shetlandsponnyn är en inkorsningsras så kan man ha väldig mycket shetlandsblod i en knabstrupper om man vill men man ha lämnat shetlandsponnyn och shetlandsavel. Att korsa in tiger genen skulle inte tillföra shetlandsponnyn något mer än just en "färg" till en färg som är ett bevis på att ponnyn har annat blod i sig.

Mycket vacker ponny på bild #3 föresten Flört

Charlotte-Aveback
0

#3: Men, jösses vad söt! Glad

kacka
0

Finns det bara fyra godkända prickiga hingstar? Och Kingo den enda ponnyn???  http://www.knabstrupper.se/s/hingstar.html

En färg som senare år har godkänts är ju cremello… Blåögd isabell har inte tidigare varit accepterad. Men "färgen" har ju funnits i generna eftersom vanlig isabell varit accepterad…

Lorita
0

Det är nog så att Zeb SKN 2 är enda hästen Generad dom två senaste åren har varit tunga för knabstrupperaveln i Sverige, en hingst har försvunnit på grund av ålder och tre har exporterats, nästa år så kommer det in två nya knabstrupper från Danmark (minst), stora hästar och sen kommer minst två hästar en ponny (min) och en stor knabstrupper att visas för premiering, båda har fått bra omdömen på våra riksutställningar så en hingst borde ju bli godkänd (usch vad nervös jag blev). Så nästa år så kommer det att finnas 4-5 stora hingstar och 3-4 ponny hingstar, inte så illa av en ras som bara är en promille av alla hästar i landet. Vi som har ston får ju även vi använda godkända hingstar av godkänd ras och färg så har man ett tigrerat knabstruppersto då har man massa hingstar att välja på. Men vill man betäcka med en liten hingst då är det Kingo som gäller men det är en fantastisk hingst, hoppar som en gud. Nu kan ju vi i södra delen av landet åka över till Danmark och betäcka också, jag vet ett antal ston som varit över i år men så fasligt många föl blir det nog inte -07.

kacka
0

Vilka raser är godkänd och vilka är inte godkända??

Lorita
0

Svenskt halvblod

New ForestponnyAmetists mamma är New Forest

Russ

Welsh mountain samt sektion B+R
det är därför jag också har welsh partbred Flört

Fredriksborgshäst

Connemara

Angloarabiskt fullblod

Dartmoorponny

Shetlandsponny Skrattande

Godkända färger på in korsningsraser.

• Önskvärda färger är fux i olika nyanser, brun, mörkbrun eller svart.
  • Man bör undvika att använda hästar med mycket stickelhår eller utpräglat bleka färger.
  • Man får inte korsa in gråskimlar, (avblekbara skimlar), konstanta skimlar (färgskimlar), skäckar, gulanlag (isabell eller bork) vilket även kallas albiner eller halvalbiner.

Ja, vi har lite att välja på också finns det dom som renavlar och bara använder rena knabstrupper, men det är vanligare i Danmark.

Ellen89
0

vad roligt och intressant med knabstruper!! hade pippi langstrump en knabstruper eller var den bara malad? (min kompis har sa att hasten sag "malad" ut)

har (australien) finns det ocksa knabstrupper, vet ej om de ar renrasiga. men det ar definitift populart!!  (bilden bifogad ar av min kompis pa hennes sto som hun brukade ha)

Lorita
0

Hästen i pippifilmerna var målad (ridskolans snällaste häst), vist finns det kanbstrupper i Australien vad jag vet, men det finns ju en Australiskridponny också, undra om inte den också får vara tigrerad. Jag är lite osäker som sagt allt prickigt är inte knabstrupper och alla knabstrupper är inte prickiga.

Ellen89
0

#11 ahaa i beskrivningen av "Australian Riding Pony" star det inget om farg (iom vad som ar tillatet) Ponnyn pa bilden (#10) kanske inte ar registrerad sa jag vet inte. Men prickiga hastar ar coola:D

kacka
0

Anglo arabiskt fullblod är godkänt, men inte arabiskt eller engelsk fullblod?

Hur är det med falabella? Är inte det relativt vanligt med tigrerade, eller är det brittish spotted jag tänker på?

Lorita
0

Tigrerade hingstar av annan ras kan typas in -05 var en brittish spotted godkänd för knabstrupper avel i Sverige, han exporterades tyvärr till Finland.

Det där med Arber är jag osäker på, men det är så jag har fattat det, jag håller på med ponnys, det är tänkt C-ponny avel i framtiden och framtiden är april/maj nästa år………..hjälp, framtiden är nära nu LedsenGeneradSkrattande

kacka
0

Men för att komma in i grundstamboken fattade jag det som att hästen ska vara av varmblodsmodell… Så alla andra tillhör korsningsregistret…(?)

kacka
0

http://www.svedar.com/knabstrupper15/index.php?topic=40.0

Där står att Svenskt halvblod inklusive arabiskt och engelskt fullblod samt andra halvblodsraser, vilka är godkända för halvblodsavel får även användas…

kacka
0

För enfärgade inkorsningshingstar gäller följande:
-Mest önskvärda färger är fux i olika nyanser, brun, mörkbrun eller svart.
-Det är olämpligt att använda hästar med mycket stickelhår eller utpräglat bleka färger.
-Det är inte tillåtet att korsa in gråskimlar, (avblekbara skimlar), konstanta skimlar (färgskimlar), skäckar, albiner eller halvalbiner (isabell eller bork).

**Diskvalificerande fel:
**-Gråskimmelanlag, vilket gör att prickarna bleknar bort inom några år.
-Albinoanlag (gulanlag).
-Avsaknad av pigment i regnbågshinnan (iris), dvs glasöga.
-Utpräglad skäckighet i färgutbredningen.
-Dåligt taglad svans, s k råttsvans (gäller avelshingst).

kacka
0

Exteriörbeskrivning av Knabstrupperponnyn

Storlinjerad, harmonisk med gott djup och god bredd. Typ och storlek ska harmoniera. Knabstrupperponnyn bör dessutom vara av harmonisk ridtyp med ponnyprägel.

Knabstrupperponnyn ska ha ett litet uttrycksfullt huvud med bred panna, små öron och stora, klara och lugna ögon, som ofta är vita utanför iris. Det ska finnas god plats mellan ganascherna. Nacken ska ha god rörlighet och gå over I en välformad och välansatt hals.

Bogen bör vara lång och sluttande. Manken ska vara lång och markerad. Ryggen ska vara kort och stark med en kort, muskulös länd. Korset önskas långt, svagt sluttande och muskulöst med en välansatt tillräckligt behårad svans med vacker svansföring.

Rörliga, starka, torra och rättställda extremiteter. Välmarkerade leder med goda vinklar i hasor och kotor. Breda hasor med jämn övergång till platta korta skenor. Kotorna tillräckligt långa och fjädrande. Muskulös underarm samt bredd och djup i lårmuskulaturen. Välformade hovar av god hornkvalitet. Hovarna är ofta randiga.

Rörelserna ska vara regelbundna, taktfasta och elastiska med bra övertramp och bra avstamp. Tempramentet ska vara livligt vänligt och samarbetsvilligt.

kacka
0
MINIATYRKNABSTRUPPERPONNYN (under 104 cm):

Miniatyrknabstrupperponnyn bör vara en allsidig ponny för t.ex. körning och show, av harmonisk typ med gott djup och god bredd samt tydlig ponnyprägel.

Litet, uttrycksfull, ädelt huvud med stora klara ögon och små öron och nacke med god rörlighet på en välansatt hals. Sluttande bog med god bogfrihet. Kort och stark rygg med ett kort och muskulöst ländparti. Välformat, välmusklat kors och välansatt hals.

Extremiteterna skall vara starka torra och rättställda med välmarkerade och platta leder. Hovarna skall vara välformade och av god hornkvalitet.

Regelbundna, taktfasta och vägvinnande rörelser. En elastisk rörelse är önskvärd. Temperamentet skall vara vänligt och samarbetsvilligt.

kacka
0

Vad innebär platta leder?

Annette
0

Har inte tråden tappats här nu?

Lorita
0

När det gäller araber och fullblod så har jag fattat det som om det är dom som är godkända i halvblodsaveln som också går in i knabstrupper aveln. Är man osäker när man ska betäcka så ringer man Ingela (ordförande i föreningen) också får man svar om ens sto eller hingsten man valt går in i rasstandarden, det är trevligast och enklast.

Rasen delas upp i ponny, miniatyr och ridhäst av sport typ en har även hästar av klassisk typ tillkommit (lite barock stil kan man säga).

Alla hästar med godkänd inkorsningsras och förövrigt ordnig på papper och färger (minst en förälder tigrerad) kommer in i huvudregistret med en gång. Kiara hon har en welsh pappa och fölet i magen har welsh pappa också, så det är 75 % welsh blod men ändå en knabstrupper. Ametist han har en New Forest mamma och genom att jag stamboktsfört henne så får han visas nu i vår på hingstpremiering och dom BIS föl lever han upp till rasstandarden. Kiara hon är både BIS sto och visad med guld två gånger på riks och sen är hon belönad med Diplom på Elmia i somras som just knabstrupper.

#20 platta leder inte en aning faktiskt, ska ta och fråga Kristin hon har hand om hemsidan, annars kan du ju fråga henne så kan vi fortsätta reda ut begreppen inom rasen.

#21 nja, man kan ju konstatera att en tigrerad shetlandsponny behövs inte, man försöker också undvika att avla på tigrar med skäck-, gul- och skimmelanlag, så det skulle vara redigt dumt att ens försöka få in tiger färgen i er avel.

Annette
0

#22. Shetlandsstamboken är sluten.

Lorita
0

23 jag vet det och därför kan det inte bli små tigrar i er ras, den är fin som den ärFlört

Annette
0

#24. Instämmer!

Lorita
0

#25 det kan ju vara bra för dom som har shetlandshingstar veta att om dom betäcker ett knabstrupper sto så blir fölen renrasiga, det tillverkas alltså en ponny med stam. Vi med knabstrupperston blir ibland nekade att betäcka med olika hingstar för hingsthållaren vet inte att vi ha valt deras hingst med omsorg och inte håller på med någon oseriös avel. Vi behöver shetlandsponny för att kunna få ner hästarna till storlek mini (under 104 cm), det finns inte mycket fler raser att välja på.

Hingsten ska då vara enfärgad i någon av grundfärgerna och stoet ska vara tigrerat och registrerad, då blir det en liten knabstrupper Skrattande

steffy
0

3# så vacker

sanne
0

Alla prickiga / tigrerade ponnyer är INTE knabstrupper. Vi har British Spotted pony´s, där många har shetland i rasen, dom är dock ädlare än shetland.men det finns väldigt mycket shetland i rasen. det finns godkänd spotted hingst i Helsingborg hos Lena Möller.. se www.belekima.se

Vi har vår lilla Azlan som vi hoppas få fram som hingst så småningom.. Han kommer bli en chestnut few spot. Han kommer bara lämna prickiga avkommor oavsett stoet.

Lorita
0

#28 Han var fin din lille, om han blir godkänd kan ni inte försöka typahonom så han kan användas i knabstrupper aveln också, vi behöver möjlighet till små bra hingstar och att få lite fler son kan ju inte vara fel. Det finns ju fler raser mer tigrerade hästar som svensktvarmblod och russ och även raser som avlar på färger.

Han hade fina färger i ansiktet din lille hingst för att vara homozygot, trevligt. Hur funkar eran rasförening och får man korsa in shetlandsponny om man vill och kräver alla betäckningar minst en tigrerad?

sanne
0

#29 I dag är han nästan helt vit men har bruna prickar på rumpan.  hans mamma är också en few spot, och pappan är en amerikansk miniatyr.

Det finns tyvärr ingen avelsförening i sverige för british spotted,men man får gärna korsa med shetland, då registerar man dem som shetland/B S P mix. dom kommer i en special del i stamboken.

Vet ej vad som gäller knabstrupper,men Azlan är ren B S P. får dom reggas som knab.. ??

Lorita
0

Ett sto så är det nej (tror jag), men med en hingst så kan du ta kontakt med ordförande i föreningen och be henne titta på din hingst, tycker hon att han passar i typ så kan hon hjälpa dig att få honom premierad så han kan betäcka knabstrupper också. Så har dom gjort med en hingst tidigare han var också homozygot och jag vet många som skulle vilja betäcka sina ston med en bra hingst och med prickgaranti. Då skulle de shetlandsponny som din hingst betäcker kunna ge knabstrupper föl och welsh och russ med för den delen. Jag tycker du ska ta kontakt med Ingela och höra dig för vad och hur du ska göra, han kommer fortfarande vara en B-S-PonnySkrattande

kacka
0

är Rogstaby Kaiser godkänd????

jojjehanna
0

#32 har åtminstone varit godkänd väl.

jojjehanna
0

#3 "spotted shetland"

Jag tycker det låter lite typiskt Australien att kalla dem så, dvs egentligen en beskrivning av hur de ser ut: som prickiga shettisar. De kallar även en del ponnyer för Arabian pony, vilket inte brukar innebära att det är en arab som är av ponnystorlek uta´n en ponny med arab i sin stam men ej renrasig. Tror de kallar en del för ungefär Arabian welsh eler liknande, dvs en welsh/arabkorsning.

kacka
0

Varför skriver de som rubrik Shettishingst? Varför skriver de inte knabstrupperhingst? http://www.blocket.se/vi/10102263.htm?ca=23_3_s

Annette
0

#35. Okunskap.