Fång- isbalsam?
Det är en tjej i stallet som hade isbalsam på kronränderna på sin häst där han va varm pga fånget. Jag har aldrig sett detta förut.
Kan det vara bra?
Är det någon annan här som har testat ?
Min personliga reaktion var att det tror jag inte ett dugg på, men jag vet inte. Har aldrig hört det innan??? Bra eller dåligt vet jag inte men jag tror inte det gör någonsom helst nytta.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Hon påstod själv att hon trodde att det hjälpte eftersom att det minskar blodflödet.
Men det är väl endå i hovarna det är värst? eller har jag helt fel.?
men ska man inte ge BLODFÖRTUNNANDE????? Dvs se till så blodet flyter lättare?

blodförtunnande har jag aldrig hört talas om… men att man kan kyla hovarna är ju bra, vi har ställt ner hovarna i vatten hinkar, vilket har lindrat bra, men kyl balsam vet i tusan om det hjälper, det används ju på musklerna,, men skadligt är det nog inte.
Jag sökte på Fenyl Butazon på fass.se men fick svaret :
Fenylbutazon
Det finns i Sverige inga godkända läkemedel med denna substans
#5 Kan det vara så att du sökte på "människosidan" istället för #djursidan"?? Då får man nämligen upp det svaret du beskriver…
Vad betyder detta: "Dess antiinflammatoriska, analgetiska och antipyretiska verkan beror på förmågan att hämma prostaglandinsyntesen (cyklooxygenashämning). Biotillgängligheten av oralt administrerat fenylbutazon är ca 70%. Tidpunkten för foderintag gör att variationer kan förekomma. Maximal plasmakoncentration uppnås efter oral administration inom 6 timmar. Plasmaproteinbindningen är mer än 96%. Halveringstiden i plasma av fenylbutazon hos häst är 3-6 timmar. Fenylbutazon blir nästan fullständigt metaboliserat hos häst."
Ska försöka översätta, andra får gärna hjälpa till
…
#8 "Vad betyder detta: "Dess antiinflammatoriska(mot inflammation), analgetiska(smärtstillande) och antipyretiska (febernedsättande) verkan beror på förmågan att hämma prostaglandinsyntesen( hur hormonet prostaglandin "används" i kroppen?) (cyklooxygenashämning). Biotillgängligheten av oralt administrerat fenylbutazon är ca 70%( 70% av medicinen tas upp i kroppen). Tidpunkten för foderintag gör att variationer kan förekomma. Maximal plasmakoncentration uppnås efter oral administration inom 6 timmar (6 timmar efter att medicinen getts har man störst effekt av den). Plasmaproteinbindningen är mer än 96%. Halveringstiden i plasma av fenylbutazon hos häst är 3-6 timmar. Fenylbutazon blir nästan fullständigt metaboliserat hos häst."
Blev du något klokare? Någon av annan åsikt??
tack Cinna! Det var mest analgetiska och antipyretiska som jag undrade vad det betydde…