Nordmaling 27/2 2010
Sitter och kollar på proppen, detta blir isf min första utställning med häst. När jag läser i proppen står det då att det är Färgindelning OCH separata miniklasser. När det är separata miniklasser vad innnebär det?
Delar de då så att mini delas i färger och sedan standard i färger?
Vilken av klasserna startar först? Standard eller mini?

Hej!
Du är hjärtligt välkommen till Nordmaling! 
Miniklasser innebär att mini går i en klass för sig, och standard för sig!
Och Miniklassen brukar vara efter standardklassen.
Men på vissa utställningar är det separata miniklasser men gemensamma championat, vilket då innebär att om ponnyn får tillräckliga poäng för att gå vidare till championat tävlar mini och standard mot varandra om championatet. Brukar stå i proppen om det är gemensamma championat. (Är gemensamma i Nordmaling)
Färgklasser: Det tillämpas bara om det är en större klass. Det delas in i svart, fux och övriga färger men det måste vara minst 4st av en kategori för att det ska bli en delning.
Tex 9st. Vi säger att det är 5 svarta, 3 fuxar och 1 skäck. Då blir det en svart klass och en övriga färger.
Ang att han är tuggad i manen tycker jag att du ska bestämma själv hur du vill göra. Men ingen kommer att skratta åt honom!
Jag brukar tänka så att även om nu poängen inte blir så bra av en eller annan anledning så är det en bra träning för pållen att få komma ut, och för dig som är nybörjare oxå kanske!
har du fler funderingar om Nordmaling kan du kontakta
Helena angabogard@telia.com
el platsansvariga Maria amit-06@hotmail.com
MVH Helena
eller inte?