Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 686 ggr
Underbar
0

Agility

Jag är helt nybörjare med detta men tycker det ser väldigt kul ut:D

Men min fråga är hur ska jag börja träna ?

InaJacobsen
0

Ett tips från mig är att börja med miljöträning av alla dess slag. Enkelt i början sedan jobba på det utefter hur din ponny reagerar :) Börja ex. med att bara gå ut och gå, då märker du snabbt hur din häst ex regerar om en plastpåse flyger förbi, om en bil kör fort, om den följer dig upp/ner för backar etc. Reagerar den ex inte alls på plastpåsar eller annat som praslar så kan du prova att gå över en pressening och bygga på det genom att hålla den över hästen på olika vis. Det är nämligen viktigt att ponnyn litar på sin handler (som då "föraren" heter) och därför är miljöträning en bra början, då ni lär känna varandra och vet vart ni har varandra.

Litar ni redan på varandra och känner varandra så börja då med bommgångar, geneom plastband etc. Gå gärna in på www.skanesponnyagility.webs.com för fler ideer!

Lycka till! :D

Underbar
0

Tack så mycket!:D

SannaHolmgren
0

www.bruksponny.zoomin.se

Här hittar du också inspiration, och det finns också en hel del länkar vidare ut till olika agilitysidor.

Rubiinen
0

Vi i RKS anordnar tävlingar i agility, på hemsidan finns det även tips och bilder på olika hinder :)

www.klubbenshetland.se

Underbar
0

#3 #4 tack!:D