Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettgodkända-hingstar
Läst 1158 ggr
runas
0

hingst katalog 2009?

Kanske fel plats för detta men…

Jag undrar om det är på gång nån ny hingstkatalog, den sista kom ju 2006 o det har ju hänt mazzor sen dess. Min är alldeles sönderlästFlört

Skulle vara såå kul om det var nån ny nu i år eller nästa, nån som vet?

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Emma-Andersson
0

Håller också med skulle vilja ha en hingstkatalog.

Men om jag minns rätt så är det någon eldsjäl som sitter och knåpar ihop den och det är nog ganska tidsödande.

#1 Detta är väl inte fel ställe? Tycker det är ett alldeles utmärkt ställe.

Annette
0

Jag tror att det är SSS PR-grupp som har hand om detta.
Men jag undrar om det blir någon i år, nästa år kanske?
Mer info kanske fås på SSS årsmöte.

Hovgarden
0

Ja jag hoppas oxå att det kommer en ny.

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

stallostby
0

Hade ju suttit fint med en ny katalog nu efter generalmönstringen, Kunde väl vara lagom att ge ut en ny vart tredje år åtminstonde? det tillkommer ju många nya och gamla som är ur avel.

Kanske kunde man ha en katalog på nätet?

Eller som ngn föreslog ett lösbladsystem där man kan köpa till för varje år och plocka bort de som inte är aktuella?

Annette
0

#4. Fråga/förslag att ta upp på SSS årsmöte på söndag, kanske?

stallostby
0

Gör gärna det! Själv kan jag inte komma tyvärr.

stallostby
0

Jag återupptar frågan till er som är mer aktiva…..?

För att spara pengar; vore det inte idealiskt att lägga ut en katalog i utskriftsvänligt format på nätet? Så får var och en bekosta papper för att skriva ut den?

shettismaffian
0

#7 Bra ide tycker jag då kan den även lätt uppdateras med nya och om någon hingst försvinner ur avel.

Angel
0

Jag har ingen alls, vill ha en nu!  Skrattande

Ahnna
0

Jag gillar den holländska varianten, där man kan beställa nya papper på de hingstar som har tillkommit och sätta i en pärm själv. Eller så beställer man bara papper på de hingstar man är intresserad av, vilket också är miljötänkande. Alla kommer nog inte beställa papper på alla hingstar om det skulle komma ett sånt alternativ i Sverige.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hanna-D
0

#10 Jag gillar också den varianten men det blir inte speciellt aktuella siffror i en sådan. Hingstarnas index ändras, avkommor, meriter osv. Känns som informationen snabbt blir gammal, en vanlig hingstkatalog kan man uppdatera varje gång den ges ut och på så sätt hålla den aktuell.

Ahnna
0

#11 Men man kan ju köpa nya papper på de aktuella hingstarna om man vill ha ny statistik. Men statistiken är ju inte det som är mest intressant, tycker jag, utan att se vilka hingstar som finns i aveln just nu och vad de har för stam, vem som äger och så vidare. Sånt tar tid att googla fram om man är intresserad av flera individer så jag har det hellre på papper i någon form.

www.stuteriprecious.se

Hanna-D
0

#12 Alla tycker olika, vilka hingstar som är i avel är lätt att ta reda på, bara ett mail/telefonsamtal bort. Stam och meriter finns i webstamboken. Det är siffror och index jag tycker är intressant. Bara för att de finns med i katalogen betyder det ju inte heller att de tar emot utomstående ston.

Och jag tror inte att det är ekonomiskt försvarbart att göra en ny sida till en hingst så fort en siffra ändras - då kommer man behöva ge ut nya sidor till nästan alla hingstar årligen.

Ahnna
0

#13 Fast det blir ju inte kostsammare att trycka en ny sida än att trycka en ny katalog, som tar upp ALLA hingstarna. (Det behöver ju inte tryckas nya sidor förrän uppfödarna vill beställa nytt material, vilket troligen inte kommer ske varje år för alla hingstar.) Hur man än vänder och vrider på det så får PR-kommittén nåt att göra fortlöpande, även om allt läggs ut på en hemsida.

Som sagt, att googla på alla hingstarna är genomförbart, men tar väldigt lång tid. Så hellre ett samlat kompendium av något slag för att underlätta - är det inte därför katalogen har funnits förut? Jag tycker inte att det är varken bra eller rätt av SSS att inte trycka någon ny katalog på flera år - särskilt inte i en tid då det finns så många buskavlare och hingstar som inte hör hemma i aveln men som ändå betäcker. Borde inte avelsföreningen göra allt den kan för att upplysa om vilka hingstar som är bättre att avla på?

www.stuteriprecious.se

Linnah
0

Det borde ju gå att göra en pärm motsvarande så som stamboken såg ut när man kunde köpa den på lösband förr. Att informationen snabbt blir gammal får man räkna med, vill man ha uppdaterad information så får man väl helt enkelt beställa allt?

Skulle det inte gå att göra en "hel" hingstbok (i pärmformat så som jag beskrev ovan), med alla hingstar som funnits i avel (eller alla RS-hingstar kanske snarare, om det är lättare att avgränsa så) på bild och med information om mankhöjd, framgångsrika avkommor (i det fall det är aktuellt) och annan information som kan vara nyttig? Då kan de hingstar som är i avel uppdateras efterhand så att man själv kan se till att ens "bok" är uppdaterad.

Ahnna
0

#15 Ja, det skulle jag gärna vilja ha!

www.stuteriprecious.se

AusaBausa
0

#15 det lät kanonbra!!!!

stallostby
0

Vad jag förstått så kommer det bli en hingstkatalog i år!? kul! och passande efter GM:et.

Hur kommer den att se ut? som den gamla? *nyfiken*

Jag köper iaf en direkt!