sommareksem
Har nån tips på hur man kan lindra sommareksem?
Min ena shettis kliar av sej man o svans pga knotten.
Han har ett boett täcke på sej när han e ute o ibland inne, men han får endå klianfall o de e väldigt jobbigt för han. Har testat många olika medel men inget verkar hjälpa:(
Vet nån ifall sommareksem blir värre ju äldre shettisen blir?

Eksem är jobbigt. Det som jag brukar göra det är att sätta i skogshage dvs. mycket skugga som även är bra mot fång (inte lika mycket näring i gräset som är i skugga). Sedan smörjer jag eksemen som kommer upp med Helosan. Inga mer återgärder och vi klarar oss galant.
Har du testat honom (vet tar blodprov och skickar till labb) så du vet exakt vad han är allergisk mot? Det kan ju vara så att han är allergisk även mot annat än knott….
Regelbunden shamponering med PROB-shampoo brukar lindra på sikt.
Mycket viktigt är också hästens egna immunförsvar - hur magen mår, att hästen får i sig alla vitaminer o mineraler den behöver etc.
Redan nu under våren, INNAN ALLERGIN SÄTTER FART, kan man börja ge förebyggande örter. Fungerar för många.
Det finns uppgifter om flertalet hästar som fått lindrigare eksem, t.o.m. att eksemet försvunnit då man övergått till barfotaverkning. Så en titt på hovarna - som ju är oerhört viktig för hästens blodcirkulation och allmänna välbefinnande är ett starkt tips. Bara några millimeters verkning här och där kan på lång sikt göra stor skillnad!
Jag hittade för nåt år sedan en salva med EMU/strutsolja i… den var kanon på såren, men tyvärr hittar jag den inte igen. En mycket liten burk som var jättebra och dryg. Kan vara värt att leta efter.
Lycka till!
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

Och att sätta in hästen på nätterna hjälper också då det är mycket knott i skogen, på så sätt slipper man knotten.

Jag brukar ta in min exemshettis på nätterna under hela "exem perioden" och det hjälper hyfsat. En bekant hade rört ihop någon salva med nässlor i och smort på och det hade hållt undan knotten så bra så att hennes häst hade all man & svans kvar. Det kan ju i för sig vara inviduellt från häst till häst vad som funkar men jag kan be om receptet om du vill? Den är hemmagjord alltså =)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Sommaren ska ju vara en härlig tid för hästarna men för eksemhästarna blir sommaren en riktig plåga!
Jag brukar ta in markus(som han heter) när jag ser att han har de värst, på nätterna e han alltid inne.
Ja tack, jag vill gärna ha receptet på den hemmagjorda nässelsalvan! :D
Sen hörde jag att dom börjat fixa ihop ett vaccin mot sommareksem, har inte hör mkt om de, har ni?
De där med att man kan ta blodprov ska jag kolla!
Tack för alla tips!
föresten vad för några minerlaer elr örter kan man ge?

#5 Jag ska bara få receptet av henne och höra om det är okje att jag publicerar det här :) Har också hört om något vaccin men har för mig att det är en lång & dyr process och att den inte är helt hundra än.
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Okej, annars kan du skicka ett PM om receptet
man vet aldrig hur bra alla vaccin e egentligen man får nog höra va andra tkr först så de inte bara e skit:P

#8 Jag hör av mig till dig så fort jag har fått det!
Jenny

Jag kan också vara intresserad då jag känner en häst med mycket allvarligt fång (allvarligare än min shettis)

#10 Fång?
Menar du exem eller är du i fel tråd?
Jenny

#11 Pratar virrigt idag, menar givetvis eksem.. Haha.
Enligt den forskning som pågår på SLU beror eksemet på allergi/överkänslighet mot svidknott.
I forskningsprojektet ingår även att leta efter de gener som orsakar detta lidande. Man har börjat leta på islänningar (svenskfödda) och när man hittat vad man söker på dem ska man göra kontroller mot andra raser också. Eftersom jag har haft en eksemponny så valde jag att låta mina shettisar vara med i denna studie, därför har jag lite koll på den.
#2 - jag kan inte för mitt liv begripa hur barfotaverkning skulle kunna inverka på överkänslighet mot knott (eller något annat, om det nu skulle vara något annat). Ponnyer med korrekt verkade hovar mår bra i sina hovar, men inte sjutton påverkar det immunförsvaret!
Om några ponnyer har råkat bli bättre i sin eksem i samband med barfotaverkning, så har det förmodligen samband med något annat samtidigt.
Min PRE spanskfödd börjar att klia sig så fort den varma solen kommer på våren. Så han har exemtäcke redan från 1 april. Knotten förrvärrar kliandet när de kommer . Han klarar sig skapligt fram till slutet på aug-oktober, då är våra knott som värst. Han har exemtäcke på dagarna och badning och kommer in tidigt. Nu när han är 5 i år går det att hålla honom sysselsatt utan att han får långtråkigt av att stå inne. Det var värre när han var yngre.
Barfotaverkning - herregud går folk på vad som helst - mot exem. "Göör" skönt för fötter som arbetar på grusbana och grusväg…härligt att få fötterna nedslipade varje dag.
#13 Jag har "hört" om flertalet exempel på detta… men det jag haft på nära håll och kan verifiera själv är t.ex;
- en islänning som i alla år haft eksem… när ägaren bytte till barfotaverkning blev hästen långsamt bättre. Han har inte eksem idag. Han har inte flyttats eller bytt ägare, så skötseln i övrigt är densamma för denna häst. Ägaren har sett samma effekter på andra hästar och utbildar sig idag till hovvårdare.
- nordsvenskt sto som "alltid" varit frisk. Ett tag efter att hon fått skor på sig började hon visa symprom på eksem. Då ägaren fick problem med en annan av sina hästar (fång) och bytte till hovvårdare på samtliga hästar försvann symptomen på nordsvensken kort efter att skorna tagits av. Inte heller denna häst har bytt ägare/miljö eller behandlats annorlunda.
Kanske ligger det mycket mer i uttrycket "no foot no horse" än vad man kan tro. De är ju hästens extra hjärtan, och även små förändringar här kan ge stora förändringar i resten av kroppen. Sen om man vill tro på detta eller ej är ju upp till var och en.
Det finns ju t.ex. zonterapi för människor (behandling av människans fötter som påverkar resten av kroppen) - vissa anser denna kunskap säker och gammal, andra tror inte ett dugg på sk. "alternativ medicin" (och nej, jag menar inte att barfotaverkning är samma som zonterapi, det var bara ett exempel ;-).
Jag är övertygad om att det är med hästar som med människor… att behandla symptomer lindrar tillfälligt - att se till helheten och söka få hela hästen/människan att må bra hjälper på lång sikt.
Må väl,
Maria
#14 Citat "Göör" skönt för fötter som arbetar på grusbana och grusväg…härligt att få fötterna nedslipade varje dag."
…. ja, de är liksom gjorda för det ;-) Men det är klart att om hästen nöter sina hovar själv kan man inte gå lös på dem med stora kingan och ta bort hur mycket som helst. De verkas inte på samma sätt om man vet att de slits, som om de skulle stå mjukt dygnet runt.
Och jag vet inte vad du menar med "gå på vad som helst"… Jag har haft hästar barfota i verksamhet som prisats av drottning Sivlias bröllopsfond, jag har kvalat egenuppfödd halvblodshingst (barfota) till bruksprov, jag har gått instruktörsutbildning (med många långa hårda ridpass per dag) med barfotahäst och alla dessa hästar har mått kanon enligt all expertis. Till skillnad mot flertalet skodda hästar jag sett. Så jag vänder på frågan - går folk på vad som helst… att spänna ihop hästens rörliga hovmekanism med stålband?
Men denna diskussion kanske kan fortsätta i annan tråd, då denna tråd handlade om eksem.
Må väl,
Maria
De bästa sättet att verka hästar som går barfota är tkr jag att man tar lite när man ser att de behövs, när hovslagaren vart här så tar han å klipper bort rätt mkt o mina shettisar blir rejält ömma! Så nu filar jag lite när jag tkr dom ser långa ut ist. Är hoven riktigt lång så tar jag inte allt på en gång utan filar flera gånger ist. Så hästen vänjer sej. Sen så kan man ha boots elr undvika grusvägar om man vet att hästen ömmar. Från eksem till hovar.. 
Att eksemet kan försvinna med hjälp av barfotaverkning tror jag inte ett dugg på! Det måste varit av en tillfällighet hästarna blivit bättre.
Själva eksemet beror på överkänslighet mot svidknotten (culicoides). Knotten är aktiva från tidig vår till sen höst och har sina aktiva timmar i gryning och skymning. Själva solen har inget med allergin att göra, många tror att det är solen importerade islandshästar reagerar på men det finns sol även på island. Anledningen till att just importerade islandshästar är hårt drabbade är för att det inte hittats några svidknott på island.
Ofta blir eksemet värre med åren men kan även vara lindrigare vissa år beroende på hur vädret påverkat knotten. Helt bra från åkomman blir hästarna aldrig utan det är ett ständigt passande. Det finns inget botemedel utan det enda man kan göra är att skydda hästarna mot insekterna. Genom att hålla hästarna på stall i gryning och skymning skyddar man dem mot de största angreppen. Heltäckande eksemtäcken och flugmedel är ett måste när knotten är aktiva. Har man möjlighet att hålla hästarna på öppna blåsiga ytor utan närliggande vattendrag kan man minska besvären för hästarna.
Ett vaccin ligger nog längre fram i tiden då det finns flertalet underarter av svidknotten och det är inte det lättaste att få fram ett vaccin pga detta. Tester har gjorts med anti-histamin, ett ämne som motverkar histaminutsöndring. Detta gav ingen märkbar effekt och används inte som behandling.
Sommareksem är till viss del ärftligt så man bör fundera på vad man sätter i avel!
(Jag har precis avslutat ett projektarbete om Sommareksem hos häst på SLU)

* 0 Har Pm:at dej!!
* 18 Bra skrivet
Någon som har provat Dodson & Horrels örtblandning Itch-free till sin häst, funkar det?
Hej hej Anna-Karin
En i stallet har en häst med svår exem och hon ger något foder som man ger till islandshästar och det har tydligen hjälp väldigt mycket. Denna sommar hade hästen fått behålla manen som annars var avskrubbad. Kan fråga den tjejen sen vad fodret hette, men det var nog inte itch-free.
Mvh Carro
#21 Ja, tack gör gärna det… har provat Hiltons produkter utan resultat.
Hej
Det var inte fodret som gjorde underverk, ett litet missförstånd. Utan det är ett medel som du kan hitta på glirnashopen.com Det heter Leovet bio skin oil.
Är det sant att man genom blodprov kan se om en häst/ponny har ärftlig skorv??
#24 - man letar efter gener på SLU just nu, jag vet inte hur långt de har kommit…
#23 Tack, skall kolla vad det är för något.

Grannen vaccinerade sin exemponny mot ringorm i ett försök att detta skulle hjälpa. Det finns statistik på att denna ringormsvaccinering skulle göra 1/3 helt exemfria, 1/3 blev bättre och 1/3 hade kvar alla symtom på exem.
Grannens ponny var något bättre i somras, och för första gången hade han kvar hela sin man i slutet av sommaren. Svansen däremot… Jag tror inte vaccinet spelade den största rollen där, utan hon var helt enkelt lite bättre på att täcka, ta in i stallet jobbiga dagar och att smörja + massera med nån sorts värmeökande apparat.

Sådär nu har jag fått receptet, det var mer en olja än en salva. Man blandar 1 dl Neemolja med 9 dl Tistelolja till 1 liter blandning. Man behöver cirka en liter för att det ska räcka hela perioden. Detta hade funkat super på hennes nordis, hon hade kvar all man och i vanliga fall brukar hon skubba av allt. Oljorna finns att köpa här
Jenny
# 24 Man kan ta blodprov och fastställa att hästen har eksem (man- o svansskorv). Man kan också genom detta blodprov se exakt vad hästen reagerar mot (insekter, växtarter etc).
Att genom blodprov fastställa om eksemet som sådant är ärftligt går inte idag, man forskar fortfarande på detta.
Må väl,
Maria
# 29
Vet man exakt vad som de kan hitta med ett blodprov. Kan inte tro att man kan hitta alla ämnen, är förmodeligen bara ett fåtal av det en häst kan bli utsatt för.
Vet du mera exakt vad man kan hitta ?
# 30 Har själv skickat ett sådant prov till expertlabb i Norge. Man kan genomföra testen i olika steg (till olika kostnader).
Steg ett; provet testas för de olika huvudgrupperna innomhusallergener (kvalster etc), mögel, utomhusallergener (pollen/frön etc) samt insekter. Steg ett är t.ex. avgörande för att se om hästen reagerat mot gräset vid betessläpp, eller om det var knotten som var boven i dramat.
Steg två; om man vill kan de olika huvudgrupperna delas upp i specifika allergener. Vid ett förhöjt värde mot t.ex. insekter kan man undersöka om hästen är allergisk mot knott, stickmygg, broms, svidknott osv. Om hästen är allergisk mot utomhusallergener kan det ju vara bra att veta om hästen är känslig för timotej (och inte bör fodras med hö som innehåller detta), om det är björkpollen eller…… osv osv.
Observera att proven tyvärr endast kan visa på reaktioner mot det som hästen utsatts för (man läser ju av antikroppar). Så man kan alltså inte testa en häst "förebyggande" för att se om den kommer att utveckla allergi för t.ex. knott om den aldrig blivit knottbiten/visat eksemsymptom.
Dessa tester är vad jag förstått "mer vanliga" att man genomför på banhästar för att kunna skräddarsy deras foder.
Listan som de kunde kontrollera mot var ganska omfattande (bl.a. listades de flesta normalt förekommande växterna i vår fauna). Om man vet med sig att man letar efter något speciellt/udda, kan de säkert söka även mot detta.
Må väl,
Maria
Jag har gjort ett sådant test, enligt SLU är de dock inte speciellt tillförlitliga. Min häst skulle enligt testet vara pollenallergiker (testet togs i november…)
SLU kan jag inte uttala mig om ;-)
Mitt test genomfördes i Norge av ett labb rekommenderats av en svensk erkänd veterinär som forskar inom knottallergi.
Må väl,
Maria