Hur vanligt är hålväggar?
Såg tråden om mugg och tänkte därför höra med er här på forumet hur vanligt det är med bärrandsröta/hålväggar/WLD (kärt barn har många namn) på shettisar?
Min hade som fölunge/ettåring. Efter det har han aldrig haft det igen.

Vårt ena sto har haft det och är opererad i ena hoven. Det tar väldigt lång tid innan hoven är "normal" igen.
Det är VÄLDIGT vanligt, skulle jag vilja påstå…
När jag gjorde praktik med hovslagaren som då var verksam på Ultuna, under min hovslagarutbildning, så fick jag veta av min handledare att det oftast sågs på ettåringar generellt och på shetlandsponnyer i alla åldrar. Varför hade han ingen aning om.
Det beror ju troligtvis på någon mikroorganism som finns i marken i hagarna, så det är oftast många ponnyer i samma hage som har det, periodvis. Och på en del ställen verkar det inte finnas några hålväggar alls.

Min fux och en islänning med ljusa hovar har fått det i år, då vi haft mycket lera i vinter och fuktiga hagar.
Annars har jag inte haft det problemet, de svarta benen är det bättre med men lite finns det där oxå.
Bara att hålla så rent man kan och jag sprayar med hovtjära.
Någon som har något bra tips annars?
Vissa år har alla föl/årigar hålväggar, sen kan det gå flera år och inget händer. Måste ha med klimatet på vintern att göra. I år är alla jättefina i hovarna trots jätteleriga hagar.
Vi har haft det på båda våra och fick tips av hovslagaren att hålla rent och pensla med truschbust (är osäker på stavningen). Jag köpte det på Granngården. Det är en liten flaska med en lila vätska i. Det funkade jättebra.
# 6 Jag har också provat det, hoven, stallet jag och mina kläder blev lila det fick aldrig bort. men det gjorde hålväggen om tur var
#6 Thrush Buster heter det, på svenska kallas det för "Rengör strålen", vilket är ett märkligt namnval… :/
Har beställt Trush buster nu och hoppas innerligt att det hjälper.
Ni som har/haft problem med det, är era hästar på lösdrift eller står de på box på natten? Hur ofta har ni verkat hovarna?
Mina går på lösdrift och hovis har kommit hit var 4:e vecka men det har inte blivit bättre.
Hålväggar har jag råkat ut för, det är ett riktigt gissel. Detta problem blev mycket mindre när min hovslagare började "rundverka" hovarna. Alltså fila avrundat längs hela hovkanten.
Shetlandsponnyer har hårda små hovar och går i de svenska hagarna på mjuka marker. Vid markerade hovkanter bänds vitalinjen och smågrus nöts upp. En liten spricka uppstår som lätt blir en grohärd för markbakterier.
När ett hålrum har uppstått har jag dagligen petat ur, brännt rent med väteperoxid (som kan köpas på apoteket) och pillat i tjärdrev (lin och tjära) Det har hjälpt de mina.