Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 923 ggr
kacka
0

färg????

Visst är inte denna MUSblack??? http://213.132.112.100/images/32/3269918054.jpg

Daladis
0

Jag reagerade också på vad som stod på färg, men visst måste musblack vara fel?? Tror mer på röd eller brunblack.

Pheobe
0

#1 inte rödblack, den har ju svarta ben….. tippar mer på ljusbrunblack. Kanske med gult anlag???

kacka
0

tycker den är väldigt typisk brunblack…

kacka
0

Är inte detta en "vanlig" fux med ljus man och svans???

http://www.blocket.se/vi/10553709.htm?ca=23_3_s

Pheobe
0

#4 klart.

Ahnna
0

#0 Det är en brunblack - jag hade fjordhäst i 10 år och om det där inte är en brunblack (INTE ljusbrunblack, däremot!) så vet jag inte vad som är det! *hoppas jag slipper äta upp detta!*

En ljusbrunblack häst är nästan gulvit (typ isabellgul) i hårremmen och har svart ål. Hästen på bilden är inte gul, därför är det en helt vanlig brunblack. Det finns också mörkbrunblacka hästar, som är ännu mörkare än den på bilden.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

kacka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här kommer bild med både isabell och ljusbrunblack… :-)

Asagard
0

Helt klart en brunblack.

Fjordingarnas blackfärg är annorlunda mot shettisarnas blackfärger. Mycket bättre att jämnföra med en islandshästs färg.

Linnah
0

#0 är självklart en brunblack, liksom #4 är en fux.

Marta
0

Då jag har en identiskt i hagen utanför är jag fullkomligt övertygad om att detta är en brunblack!

kacka
0

Märta! Vad är det för färg på de ljusa stona? ->

kacka
0

Vad för detta för färg???

PP
0

#11 De är rödblacka. Ursäkta att jag svarar istället för Märta, men den vänstra är mor till min ponny - som dock är mörkfux som sin pappa.

Ponnyn i #12 skulle jag säga är black på brun grundfärg. Men om den sen är ljusbrun eller gulbrun vette 17. Flört

Asagard
0

#13 Instämmer med Pernilla och svarar samma sak som i din tråd på ridsport.ifokus "FEL RAS", där jag frågade om det inte var rödblackar på din bild. Kände nämligen igen hästarna och hagarna. :-)

Ahnna
0

#8 Jag kan inte se några skillnader på fjordingars och shettisars blackfärger. En brunblack är en brunblack, liksom. Men jag kanske missförstod dig…?

www.stuteriprecious.se

Linnah
0

Ponnyn i #12 skulle jag säga att det kan vara skimmelunghäst utifrån det lilla fotot. Men å andra sidan är det en väldigt liten bild, och dessutom har vi inte fått veta vad det är för ponny. Det kan lika gärna vara en väldigt ljus black eller gulbrun.

Asagard
0

#15 Fast, där håller jag inte med dig. Fjordingar har en helt annan nyans på sina blackfärger än shettisar och islandshästar. Titta i "Hästens färger". Där ser man att det är en väldig skillnad på fjordingarna mot islandshästarna i färg.

Ahnna
0

#17 Fast jag har sett 100-tals fjordingar och de skiftar i färg precis som andra blacka hästar. Det finns ingen exakt ljusbrunblack utan alla fjordingar som är ljusbrunblack har olika nyanser. Och samma med brunblack och mörkbrunblack, rödblack, musblack, vitblack, you name it. Min poäng är att utifrån en bok med ett par bilder kan man inte säga exakt hur en hel ras ser ut i sina färger, man måste se fler individer. Till exempel, musblacken som är med i den boken (tror att det är den boken) är nästan stålgrå, men så mörkt gråa musblackar är extremt sällsynta. En bekant till mig har en musblack fjording och han kan nästan misstas för en ljusbrunblack, samtidigt som en annan musblack fjording jag sett skiftade mot mörkbrun på vissa ställen på kroppen.

Jag hör vad du säger, men jag tror att vi helt enkelt har olika erfarenheter av blacka hästar. No harm in that!

www.stuteriprecious.se

Asagard
0

#18 Hm, tror det jag också.

Grannen har en del blacka islandshästar och så red sambons dotter på ridskola på ett fjordhäststuteri förut och jag tycker det är jättestor skillnad på färgerna. Har också haft två fjordingar själv och jag tycker inte alls fjordingarna har samma färg som islandshästarna.

Ahnna
0

#19 Den största skillnaden tror jag ligger i att gemene man inte känner till hur en ljusbrunblack ska se ut, och därför kallar brunblackarna för ljusbruna. Självklart blir det en skillnad då, om man jämför en ljusbrunblack fjordhäst med en brunblack häst av annan ras. Den brunblacka (som felaktigt kallas ljusbrunblack) lär ju vara mörkare då. Men sätter man en brunblack fjordhäst bredvid en brunblack islänning eller shettis så kommer man se klara likheter, möjligen kommer fjordingen ha en något mer gyllene lyster, eller djupare färg, hur man nu ska uttrycka det.

Personligen tror jag att det har att göra med att inom fjorhästen har man avlat på samma blacka linjer sedan början på 1900-talet, medan man inom andra raser avlar på en massa olika färger och "lite då och då" får en black. En helt "nischad" blodslinje får ju såklart en mer jämn nyans än en linje som korsas med andra färger. Men grundfärgen är densamma på alla brunblackar, sen finns det ljusa och mörka nyanser, oavsett om det är en fjordhäst eller något annat. Men återigen, en mörkbrunblack häst ser inte ut som en mörkbrun häst som inte är black, alltså de är inte nästan svarta. De är bara lite mörkare än brunblackarna, precis som ljusbrunblackarna är lite ljusare.

Vidhåller fortfarande att om inte hästen i #0 börjar bli gråare med åldern så är det en brunblack, men inte ljus eller mörk. Bara brun.

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

#12 Den skulle jag säga direkt är ljusbrunblack, utan att veta vad stammen säger. Självklart kan det med så ljusa hästar vara någon annan färg som smugit sig in, men isabellblackar/vitblackar är ljusare i man och svans än den är, så jag lägger mina pengar på ljusbrunblack.

www.stuteriprecious.se

Cattis
0

#21 Eller gulbrun…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Ahnna
0

#22 Men den har ju ål…?

www.stuteriprecious.se

Cattis
0

#23 Det har ju gulbruna också.

/Cattis

Cattis
0

#23 I katalogen står den som "Dun" kort och gott. En hel del gulbruna har benämnts så förr. Men i vissa länder betyder "Dun" musblack, och det är denna definitivt inte.

/Cattis