Vaccinationer på utställningar!?!
har funderat över en sak…på hopp/dressyrtävlingar, kurser etc är det krav på att hästen ska vara vaccinerad mot hästinfluensa och dyl men hur kan det komma sig att det inte finns dem kraven på shettisutställningarna?
Inom travet finns det inget krav på vaccination heller, men det är väl påväg att bli det?

Jättebra fråga… jag har själv funderat samma sak. Vår allra första utställning lade jag fram passet för att visa vaccinationsintyget och döm om min förvåning när tjejen i sekritariatet informerar mig om att det inte behövs när det gäller shettisar.
Jag tycker att det behövs en diskussion ang. detta och min åsikt är att det absolut borde vara ett krav. 

Det har blivit krav inom travet nu igen.
Jag tycker faktiskt inte att det ska behöva vara krav på det, när det gäller utställning , det är samma inom alla raser som jag har visat i alla fall inget krav på vaccinationer
Själv vaccinerar jag bara de som tävlar mot A2 , de andra bara mot stelkramp

#3. Instämmer.
Införs det kravet får man nog räkna med att utställningsdeltagandet minskar rejält.

#4 Tror precis som du att utställningsdeltagandet kommer att minska , det är ju tyvärr så himla dyrt att vaccinera och har du mer än 2 så blir det ju nästan så man blir ruinerad när man ska vaccinera ;-)
Jag vaccinerar alla 12 mot både A2 och tetanus och är inte ruinerad
Beror på hur man prioriterar, jag tycker det är värt pengarna alla gånger.

# Ja du har bara 12 st ja … Prioterar och prioterar , här har vi 3 barn också.
Vi hade alla vaccinerade förr men har valt bort det nu , då det blev en för dyr kostnad tycker jag.

Fast att riskera färre deltagarantal tycker jag är en risk man får ta - hästens säkerhet och välbefinnande går ju i första hand. Nog ska man göra allt som står i sin makt att inte sprida ev. sjukdomar vidare, visst är det dyrt - har just fått räkningen på senaste vaccineringsomgången, det blev ett antal tusenlappar. Men den dag jag tycker att jag inte har råd att vaccinera dem längre skulle jag minska hästantalet. (Inte menat som påhopp utan bara min egen åsikt som jag själv funderat över då jag kved när räkningen dök upp) 

Får man bara in en "rytm" så att man kan vaccinera alla pållarna samtidigt så kostar det ju inte så himla mycket mer om man har fler hästar (har för mig att själva vaccinet inte kostar mer än ca 60 kr). Det är ju veterinärkostnaden som är det största biten på fakturan! Brukar kosta nästan 1 000 kr för veterinären "parkera bilen"
!!
Har också undrat många gånger varför inte vaccinationintyg krävs. Det gör det ju som sagt vid andra tillfällen, t ex hopp- och dressyrtävling (lokal nivå??) och vad är skillnaden. Smittorisken finns ju så snart fler hästar från olika ställen träffas.
Ja jag är också inne på det att det är väl bättre att minska risken för sjukdommar som kan spridas genom att vaccinera sina hästar..tom vetten var förvånad att det ej var krav när jag sa det!
Visst det är dyrt att vaccinera upp en häst men när den väl har grunden är det ju inte så dyrt och får man som #9 skrev in en rytm på o vacc alla på en gång slipper man ju betala bilkostnaden och arbetet för "varje" häst. Själva sprutan är ju det billigaste egentligen..
mina är nu bara stelkrampsvacc men ska ta ut vetten snarast o vacc alla för influensa också..bara jag hittar en ny vette då den jag använt mig av nu tragiskt gått bort:-(

Fast här tar de blir det inte så mycket billigare för att de tar alla på en gång.
Det är väl lika lätt att stanna hemma om man misstänker att ens häst bär på smitta, det farliga med vaccination är att hästarna kan sprida smitta vidare även om de själva verka friska .
så jag är kluven , till det faktiskt..
Hade folk stannat hemma när hästarna är sjuka så hade man ju inte spridit någon smitta vidare . eller det kanske är de som är vacinerade som sprider smittan :P..
Fast nog är det inte ofta man hör någon som har fått A2 efter utställning ? tror nog det är vanligare med kvarka eller abortvirus då och hur många vaccinerar sina hästar mot det ?

Jag tar det säkra före det osäkra och har mina vaccinerade mot influensa fast att det inte finns nåt krav på utställning.

Influensa finns väl i fler form än A2 så jag tror att vaccinering kan vara en falsk trygghet.
Jag är betydligtt mer rädd för kvarka och för det finns väl ännu inget vaccin?

#13 Det finns vaccin och har funnit i ett antal år men är så krångligt att vaccinera och det är flera sprutor varje år , går inte att vaccinera som med övriga .
Det är ju likadant med Abort virus det håller ju inte heller på samma vis ju

Jag vaccinerar mina hellre en gång för mycket… Men nu har jag ju som mest haft tre ponnys…!
Mina får varje år vacc mot stelkramp, influensa och botulism. När min ena var dräktigt så fick hon även vacc mot abort virus. Men sen är jag mer på aktiveter som kräver vacc än vad jag är på utställningar.
Men jag tycker att det hade varit bra med vacc även på utställningar.

# 7 Barn o barn, de är väl gratis att vaccinera :-)
I övrigt tror jag att det skiljer en hel del mot vad man får betala för vaccinationerna. Och även om man tar alla på en gång så är det dyrare om man ska ha influensavacc o inte bara tetanus och det behöver ju dessutom fyllas på oftare.
Det hade varit synd om deltagandet på alla utställningar hade minskat pga en sådan regel.

#16 ha tror du ja ;-) Håller på att vaccinera dottern mot livmoderhals cancer , första sprutan kostade 1100 kr , andra sprutan nästan 400 kr plus att vi har fått betala 160 kr hos läkaren för att de ska ge henne sprutan varje gång nu har 1 spruta kvar som ska tas om ett halvår och då blir den den billigaste men de där 160 kr får vi allt betala ;-) värt varenda öre är det , men inte klokt att det inte är gratis ..
Ursäkta urspårningen :)
mig spelar det ingen roll om folk vill eller inte vill vaccinera, att införa vacc krav på utställning tror jag inte på.
Själv vacc jag alla mina mot stelkramp o influensa enligt de rekomendationer som finns.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
Att man en gång tog bort kravet på travet var väl just för att det gav en falsk trygghet, eller har jag fel? (Kan blanda i hop det med ngt annat.) Hästarna blev sjuka ändå, och många tålde inte vaccinet.
Jag tror inte heller på ett krav.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Alla tycker olika, och prioriterar olika.
Själv hade under en lång tid alla hästar vaccinerade både mot det ena och det andra, men efter att ha informerats om att många hästar (på tävlingar i alla nivåer) har dispans…. ofta för sådana "knasiga" saker som spruträdsla och annat, insåg jag att vaccinationerna bara ger en falsk trygghet.
Möjligtvis är just den hästen man vaccinerat säker (dock endast för just det skydd den fått och inga andra arter, och det är inte alltid vaccinationer ger fullgott skydd heller)…
Denna häst kan ändå i många fall vara sjukdomsbärare. Och med vaccinationen i kroppen syns det ju inte att hästen är smittospridare.
Så nu har jag bara ett grundskydd mot stelkramp på mina små, vilket jag även förstärker vid risktillfällen/sår.
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

#20 Vi hade en häst på ridskolan som hade dispans pga hon blev jättesjuk när hon fick sprutan

Jag vet också ett par hästar som inte vaccineras pga att de blir jättesjuka av den.
Det konstiga med utställning tycker jag, är att de kan hållas på anläggning som KRÄVER vaccination vid minsta lilla ryttartävling annars, men när det är utställning så får 70 hästar samlas där från hela landet hur som helst. Minst en sån anläggning vet jag om. Knepigt.

"22 Tror att de kräver det pga är en ryttartävling.
Jag vaccinerar också alla mina som inte alltid är kvar på gården mot både tetanus och influensa.
Som många säger är det en "falsk trygghet" med vaccineringen mot influensa då det finns många olika varianter och man är inte 100%-igt skyddad. Men ju fler som är vaccinerade, desto mindre är risken att någon blir sjuk, så jag vaccinerar gärna.
Tetanus vaccinerar jag bara vart 3:e år (för att någon nisse bestämt det… så ofta behövs antagligen inte…)
Jag kan också känna att det borde vara ett krav när så många hästar samlas på en plats. Men samtidigt VET man ju när man åker på utställningen att den regeln inte finns, så man utsätter sig ju för den risken självmant… vilket gör att jag ännu hellre vaccinerar mina! 
Min åsikt är att det borde vara krav på vaccinering.
Om man hade varit säker på att alla direkt märkte på sin häst att den fått något virus och därför inte åkte på utställning så hade det ju inte varit något problem. Men jag tror inte att alla upptäcker direkt att hästen blivit smittad, hästen kanske inte visar symtom förrän efter utställningen…
Jag vaccinerar mina varje år mot influensa och botulism, och var tredje år mot stelkramp. Vid dräktighet får de även vaccin mot abort virus.
Jag vaccinerar i första hand för mina egna hästar skull. Men även av anledningen att jag vill känna att jag gjort vad jag kan för att inte vara en smittspridare. Även om det inte går att vaccinera mot alla former av influensa så gör iaf jag så gott jag kan med de medel som finns, vilket känns bra för mig.
#25 Smittspridare kan du väl vara i högsta grad trots att dina hästar är vaccinerad, då märker du ju kanske inte på dom att dom bär på smittan..
dubbelpost..

Jag har mina vaccinerade men jag har bara 2…..
Dom är uppstallade och de flesta hästarna här är ute mycket på tävlingar o man vet ju inte vad dom har med sig hem. Dessutom är vi på en anläggning som har tävlingar och det är många främmande hästar här.
Falsk trygghet kanske….men det tror jag faktiskt inte på.