Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 2646 ggr
helenep
0

Fölvakt

Fölningssäsongen närmar sig med stormsteg och skrämd av fjolårets erfarenheter undrar jag om era  åsikter av andvändning av fölvakt. Funkar det? Finns det ev någon som har en till salu?

kajsa-kavat
0

Jag har en trådlös kamera i stallet som sänder till TV:n i sovrummet. Det fungerar jättebra. Den kostade nästan 2500 kr men jag tycker den var värt vartenda öre. Skulle inte vilja vara utan den, trots att jag bara har ett sto i taget att passa. Kameramärke är: WIRELESS,

Pyttis
0

Jag köpte en till förra årets säsong, något sa mig det, efter att under drygt 30 år klarat mig med att springa ut då och då på nätterna och kolla till stona utan ngn tragisk utgång….TACK och LOV för fölvakten annars hade Caramella varit förlorad, då allt går så fort!

Köpte min genom www.svenskovervakning.se

modell Receiver 2 Gold  (tror dock att just denna modell var på utgående) Hade kartongen här i en låda därför kan jag tala om vilken jag har. Den kostade då 590:-, UTAN monitor men det köpte jag en billig på "classe olsson"

Bra räckvidd trots riktigt tjocka väggar på både bostad och stall, ca 50-60 m mellan dessa.

Pyttis
0

GLÖMDE ju att säga: = trådlös och monitorn kan jag flytta med mig, antingen hade jag den i köksfönstret eller sovrummet.

UG
0

Det finns många olika tekniska anordningar för att precisera nedkomsten hos stoet, sk. "fölvakter". Alla med sina brister, ingen metod går helt att lita på.

Svettdetektorn ligger an mot stoet i ett sele, men inte alla ston svettas.

Det finns även detektorer som slår larm när stoet lägger sig, men  inte alla ston lägger sig.

Du kan med ett testkit ta prov på mjölken viket kan indikera att fölning är närstående.

Elektronisk övervakning i form av kameror finns det med.

Själv har jag stoet i en hage utanför mitt sovrumsfönster och ställer klockan några gånger per natt. Försöker känna på bäckenbanden och se på juvret.

kajsa-kavat
0

Jag köpte min för tre år sedan ungefär också på Svensk Övervakning. Men jag tror dom har lagt ner firman nu.

[Billan]
0

Har kamera. En billig och mycket bra fungerande trådlös, köpt hos Clas Olsson.

Har  missat en enda fölning sen den köptes för så där 10 år sedan, det var Akleja som fölade tidigt helt utan förvarning. Kameran var inte ens uppsatt.

helenep
0

Tack för svar, verkar som om de flesta har övervakningskamera, någon som har fölvakt man sätter på stoet?

exitingsvillemo
0

Ingen fölvakt att sätta på stoet. Här har vi kamera, fungerar bra. Visst blir det vaknätter, men man slipper klä på sig och springa ut iaf =)

Pyttis
0

#7 Helene, när jag letade olika modeller fick JAG uppfattningen att de verkade för stora de som man sätter på stoet, kan ha fel där. Kanske inte hittade alla modeller heller?

sonja
0

# 7 Norahs förra ägare använde fölvakt. Fråga henne vilken sort.

mvh/Sonja

Hanna-D
0

Här finns ett par varianter av fölvakt:

http://www.robor.nl/