Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1888 ggr
Milton1
0

För och nackdelar med halmpellets

Hej hej

Funderar på att prova halmpellets. Är det någon som har provat det och kan säga om det är bra eller inte. Blir det ett tjockt lager så att det är mjukt för hästen att ligga på? Kommentera gärna för och nackdelar med det.

Tack.

VeronicaP
0

Har inte användt det själv men de som jag har pratat med som har gjort det ser bara fördelar med det .

[Grabbarna-A]
0

Jag har halmpellets och har ännu inte kommit på några nackdelar med den Glad. Jag tycker det påminner lite om sågspån (inte kutterspån). Det är som med allt annat strö har man lite blir bädden tunn men fyller man på blir bädden tjock och mjuk.

sonja
0

Jag har testat halmpellets sen i höstas och det fungerar jättebra. Det är lätt att mocka, man hittar bollarna som lägger sig ovanpå. Det är ganska ljust och fräscht och det blir snabbt en fast bädd.

Det blir minimalt med gödsel, enda problemet är att vi som har en gödselvagn där jag normalt brukar kunna bygga högt med halmgödsel, har svårt att lägga på för mkt för det binder inte lika bra. Men har man container är det perfekt. Dessutom blir det en väldigt liten mängd gödsel jämfört med halm.

Jag har tidigare provat både halm, torv och spån, men detta är det hittills bästa. Nackdelen är priset,men det är nog inte dyrare än varken torv eller spån egentligen. Dessutom är det det klart lättaste att hantera, man får det i 16 kg säckar som är lätta att bära o stapla.

RosaGosa
0

Har precis börjat med halmpellets och är än så länge väldigt nöjd! Min lilla shettis har ltie svårt att trampa sönder pelletsen men sakta men säkert blir det bättre. Det går bättre för de större hästarna.

Väldigt lättmockat, ljust och luktfritt. Blir lite gödsel vilket är utmärkt då vi har en liten container. Enda nackdelen är att det dammar när man mockar men det är något jag kan leva med!

Charlotte-J
0

Har Halmpellets till några inne och hade det även förra vintern. Kanonbra och blir väldigt lite att köra ut på stacken. Jobbigaste är att mocka ur det på våren då det "brinner ihop" även inne och det märks när man ska ta ut det då det är som cementkakor i botten. Men förutom det så är det toppen och något vi kommer fortsätta med.

Amor vincit omnia Kyss

[Grabbarna-A]
0

#4 Häll lite vatten på ibland så dammar det inte.

missLilja
0

vart köper man det i från?

StallStarbo
0

Undrar samma som #7Skrattande

missLilja
0

Frågar igen och hoppas på svar….

vart köper ni halmpellets i från?

[Grabbarna-A]
0