Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 2800 ggr
SofieN
0

Söndertuggad man och pannlugg.

Våran tvåårshingst har fått sin man och pannlugg illa tilltygad, när jag tog in honom idag hade en ganska stor bit av pannluggen rykt och nu har jag fått nog. Han ser inte alls så rolig ut..

Någon som har nåt bra tips på hur jag ska få ordning på manen igen? Är det bra att hålla den flätat? Pälsglans är ju lite svårt att använda just nu, men det har jag i vanliga fall.

Antibit är ingen höjdare att ha i man och pannlugg kanske?

Annette
0

Är det inte större risk att fläta? Då kanske den andra ponnyn får tag i ett par flätor och rycker av alltihop.

UG
0

Vad sägs om att spraya på "No bite"?

MadeleneJansson
0

Acceptera att så här är läget med unghingstar, och njut av att din häst får vara häst och busa med kompisen i hagen!

Ahnna
0

Jag har samma problem med min unghingst, som hade hur tjock och lång man som helst i somras men nu är det bara testar kvar… Jag låter det vara så länge och kletar väl in lite Skillingarydsalva i vår sen, när frosten är över. (Det funkade i höstas, hagkompisen slutade tugga på min grabbs man då.) Man vill ju inte att de ser hur malätna ut som helst på premieringen om några år! Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

VeronicaP
0

Har också en unghingst som blev av med manen i somras (eller mycket av den)  Det är ju tyvär lätt hänt att detblir så men de har ju i allafall roligt , när de kom hem från betet satte jag i MJ salvan och nu verkar det som att de låter hans man vara i fred, då jag tycker att den har växt på sina korta ställen i allafall :)

Hanna-D
0

Hade samma problem i somras och dränkte manen i MJ-salva och tuggandet slutade direkt.

Moheda
0

Vilken tur att min kille bara går ihop med "tanter" som har andra intressen än att "gnaga man". JJ har jättemycket, lång och tjock alldeles vit man som jag är mycket stolt överCool

Sotingetroll
0

Denna Mj salva ni pratar om , heter den MJ salva eller? Vart kan man köpa den?

evasasser
0

Jag hade Maria Janssons Tjära (MJ-salva eller tjära, vet ej vad det heter) i min minihingst man och pannlugg och i svansen på c-ponnyn… Det fungerade jättebra och tillväxten verkade göra gott av det oxå. Har även testat "No Bite" en burk med kräm att gnida in, det fungerade bra även på täcken…. Visst är det himla tråkigt när manen och svansa ryker men jag kan oxå tycka att det iaf är bra att dom kan gå ihop och leka utan att det är av elakhet håret ryker;(.. MJ (Maria Jansson) finns väl här på forumet så hon kanske kan svara på dina frågor. Lycka till med buspojkarna!!

[Evelinan]
0

Säger som dom andra. MJ-salva! :)

dajmie
0

Det är jag som gör salvan. Dom slutar och tugga på taglet när dom har detta i, Taglet växer även bra utav denna.

Annette
0

Jag har testat MJ-salvan på en boxvägg, men det har ingen som helst effekt där, de biter ändå. Kanske funkar bättre i manar och svansar.

Ursäkta en korkad fråga, men på vilket sätt får den taglet att växa?
Tycker det verkar lite konstigt om något man kletar i utanpå taglet skulle  påverka tillväxten.

SofieN
0

Hästen måste ju få vara häst, men det är ju tråkigt inför kommande utställningar när han inte ser sådär jätterolig ut i manen.

Han som hade sån himla fin man innan han fick åka iväg på bete och sen komma hem till dom nya hingstkompisarna. Får prova MJ salvan och hoppas att manen tar igen sig lite och ser lite bättre ut efter bad och glansmedel till sommaren. :)

ThiffannyJ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror det var förra året som vi hade lite problem med "tagelätare" i ena hingsthagen. Köpte en salva som heter "No Bite" och den fungerade verkligen. Det är en vit liten burk, med typ vit pasta i. Ett tips är att ha på dig handskar när du kletar i för mamma gjorde misstaget att inte ha det (eller om hon fick lite på handen) och det gick inte att äta nått med fingrarna direkt. No bite tror jag du kan köpa nästan var som helst.

Goglade lite på den, och den ligger runt 160:-

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

dajmie
0

#12 Ja du Anette det är ämnen i som gör att det stimulerar Tagelväxten, det är många mer med mig som sett den effekten.

Det med boxväggar kan jag inte svara på, har aldrig provat faktsikt.