problem med att kora mitt sto...
Ja min lilla tjej har blivit jobbig. Nar vi ska ut och kora gar allt bara bra pa vagen dit, sta stilla, trava osv men pa vagen tillbaka sa gar hon jattefort och om jag haltar henne borjar hon backa och backa och stanna och sen skrapa hoven i marken. Sen blir ALLT valdigt skrammande - hundar osv som inte hade varit skrammande pa vagen dit…hon ar alltid annars lugn och bryr sig om inget alls. Har ni nagra tips om vad jag kan gora?? Hon kors inte sa ofta heller, kanske behover vi ta nagra lektioner?

När jag läser ditt inlägg förstår jag dert som om du kör en sträcka och vänder. Sluta med det, försök hitta någon runda istället eller kör på en bana. Hästar är inte dumma, de märker när de är på väg "hem" och drar gärna dit så fort de kan. Sen är det bra om man kör kontinuerligt och inte då och då. Hästen får med rutin av att köra en liten kort stund varje eller varannan dag istället för en lång stund 1 gång i veckan.
Det var kanske lite till hjälp
// Sofie

#1 dom vet var maten finns 
#1 hon gor sa om jag gar runda ocksa, sa jag vet faktist inte.
#2 jo mat och kompisar!! :)
ja har en herre med samma problem, gått tillbaka till tömkörning och får se hur det går nu då.

Blir hon likadan utan skygglappar?
Hur är hon om du longerar eller tömkör en stund på volt innan, så att hon får en chans att springa av sig lite överskottsenergi innan du spänner för? (Unga hästar är som hundar, de måste rastas innan man kan träna lydnad!
)
Hur är hon om du kör varje dag i 4-5 dagar i sträck?
Är hon fortfarande otålig och stökig så är det nog dags för lite "tough love". Ställ krav! Var konsekvent! Ge dig inte! Har du sagt "stå still" så är det det som gäller. Skrapar hon och backar så måste du bryta hennes koncentration på det och få henne att fokusera på nåt annat, till exempel genom att vända tvärt åt sidan, smacka, snärta lite med pisken på sidan eller baken (inte slå) eller nåt annat. Så fort hon slutar ger du efter och berömmer. Gå fram några steg och upprepa kommandot. Kör sedan "normalt" och avbryt ibland med kommandot för "stå still" och var alltid tydlig och konsekvent
Träna på samma saker hemma på gården, i stallet, i hagen och så vidare, så att hon lär sig att samma kommando alltid betyder samma sak.
Att hon springer fort och larvar sig för "farliga" saker tror jag är en omognadsgrej i kombination med överskottsenergi. Min ena häst blir också sådär när hon har fått vila lite för mycket.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#6 Tack, det hjalpte :)
Hon blir lite varre utan dom (skyglappar), alltsa hon bara kollar pa allt osv, det blir lite jobbigt, hon kan riktigt inte fokusera ordentligt da, sa jag kor alltid med dom nu. Pa vagen dit sa stannar hon ibland och bara kollar pa saker som ar 'skrammande' men jag tycker hon stannar lite for ofta! Sen pa vagen hem ar det full fart (travar aldrig pa vagen hem). Har inte kort henne 4-5 dagar i strack pa ett tag, men brukade kora henne varannan dag forra aret. Hon vart okej men korde inte ut sa mycket.
Tror jag forsoker med lite tough love :) Ganska saker pa att det ar det hon behover! Tack for tipsen!

#7 Min lilla fjantmoster, hon som blir ännu värre när hon har överskottsenergi, funkar inte heller utan skygglappar. Innan jag hade ett sånt huvudlag som passade så var jag tvungen att fläta hela manen och pannluggen så att hon såg precis allt, för när hon hade hår i ögonen blev hon rädd för allting. (Inklusive pisken om hon inte såg den ordentligt.) När hon såg allt blev hon lite lugnare, men med skygglappar blir det ännu bättre för då fokuserar hon helt och hållet framåt och slappnar av mycket mer. I början var jag fortfarande tvungen att fläta pannluggen så att hon inte fick in den mellan ögat och skygglappen - då blev hon rädd igen - men nu har hon vant sig så nu behöver jag inte fläta längre.
Jag tror att det kan bero på att hon växer fortfarande (fyller 6 år i år) och att linserna inte har hängt med eller nåt sånt, så att saker ser lite skeva och konstiga ut. (Eller nåt sånt.) Har ju sett på andra unghästar att ögonen kan stå ut och se jättekonstiga ut i omgångar, men att det växer bort efter ett tag. Under såna perioder måste ju synfältet påverkas…? Det är bara en teori.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Att köra/rida dem en runda istället för fram och tillbaka fungerar inte när de väl börjar känna igen sig ;( Då är det full rulle på "tillbaka vägen" ändå.
Hakuna matata!
#8 jo det kan vara nagot. Mitt sto fyller 7 i ar (Nov 03). Ska jobba lite mer med henne men hon ska fola i setpember sa det blir slut sen :)
#9 yepp mitt sto vet ocksa, sa fort man vander.