Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettpremiering
Läst 1576 ggr
jackaroo
0

Får min inget RS?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet inte om det är nått jag inte förstått med avelsvärderingen el så.

Min vart visad med poängen som ni ser på bilden här. Jag tyckte han sa G men det står inget på pappret. Kommer hon få RS av detta papper. Det här är en kopia, orginalet skicka jag förra veckan.

mvh sara

<3 Sibell <3

Dior rs 487 på station 2012. Välkomna!

AnnaLundin
0

du bör kontalta premieringsförrättaren, för det står ingen avelsvärdeklass och det borde det göra…

Lise
0

Mitt 3-års sto fick diplom och 41p, jag skickade upp pappret för att få ett RS-nr men fick tillbaka det för premieringsförrättaren hade glömt att skriva i G. Jag fick då skicka upp pappret till honom så han fick fylla i ett G och han fick skicka tillbaka det till mig. Både han och jag tyckte det var löjligt då ett diplomsto ändå får sitt RS-nr. Och det är klart jag kunde ju själv skriva i ett G, för vem vet vem som har skrivit G:et?

Annette
0

#2. Ett diplomsto skall väl ha GI?

jackaroo
0

Tack för svaret.

Ja då fär jag väl vänta tills min papper kommer hem igen och skicka det vidare till Ronny då. :)

<3 Sibell <3

VeronicaP
0

#3 Jag har diplomsto som bara fått G pga jag inte uppmärksammade att de hade skrivit fel på premieringen men det spelar eg inte så stor roll för mig bara de får sitt RS.

Inom Russ får du ju tex bara G , du måste visa hästen med föl eller bruksmeriter för att kunna få GI elle GII där och så var det ju även förr med shetland.

Jag kan ju tycka också att eg borde det vara samma för stona som för hingstarna , för att få GII eller GI att de har fått föl och visats fram med det eller bruksprov/tävlingsmerit för att kunna få GI och GII.

Annette
0

#5. G, GII och GI är baserat på individens prestationer och inte heller hingstar behöver ha några avkommor för att tilldelas detta.

För mig är det viktigt att det blir rätt, med tanke på att mitt sto bättre meriterar sina föräldrar med GI än med bara G.

VeronicaP
0

#6 Precis därför tycker jag att stona ska antingen har fått ett föl eller göra bruksprov för att få GI eller GII Hingstarna har kanske inte hunnit få någon avkomma som de kan visa upp brevid sig som stona men de måste göra bruksprov eller annan tävlingsmerit för att kunna få GI eller GII , Tycker inte att stona ska komma så lätt undan eg och bara få det utan att prestera något alls för det , får de ett föl har de ju presterat något Oskyldig

VeronicaP
0

#dubbelt

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annette
0

#7. Bruksprov får de GII för, GI är det andra krav för att få.

Jag hänger inte med hur du tänker här ;)
Stona måste också prestera något för att få GI och GII. Antingen bruksprov, exteriöra meriter eller bruksprestationer. Det är väl samma krav som för hingstarna.

VeronicaP
0

#11 Ja endast extriöra meriter behöver stona göra, ja men för hingstarna räcker det tex inte med extriöra meriter de måste göra bruksprov eller andra tävlingsmeriter för att kunna få GI eller GII gör inte hingstarna något *bruksprov* ¨så får de endast G och varför ska stona behandlas annorlunda ?

Nej de kan få GI när de gör bruksprov  om de har fått, nu ska vi se 41 eller 42 (är inte riktigt säker på vilket det är ) ena gången de visas och den andra gången måste de ha fått minst 40 poäng för  bruksprov.

#0 RS ska din häst få , men som sagt har du otur kan du få tillbaka det men det är inte säkert , hon kanske stamboksförs som klass 1 utan värdebosktav ?

Kris_J
0

#0 Det kan ju ha varit så att det fanns något att anmärka på som gjorde att stoet ej var berättigat till G, men det ser ju inte så ut, i alla fall inget som framgår av ditt dokument. Förvisso är det två kryss på pappret, det gör mig lite fundersam, men det kanske blev så av misstag.

#2 Att  ett sto fått diplom är ingen garanti för att de är berättigade till RS med dagens regler.

#11 Ston kan få GI utan bruksmeriter/bruksprov, hingstarna kan inte det.

Veritas odium paretFörvånad

Lise
0

#13 Men i mitt fall är stoet efter RS-föräldrar och det är det som krävs om man läser reglerna, och det kan stamboksföraren se på dokumentet.

Kris_J
0

#14 I ditt fall är det inga hinder med de förädrarna. det vet jag. Jag menade mer generellt sett med mitt svar.

Ahnna
0

#12 Jag håller med dig. Det skulle väl förhoppningsvis motivera fler stoägare att genomföra t.ex. treårstest eller kvalitetsbedömning, och kanske komma ut och tävla, om man inte kunde få GI eller GII utan de meriterna. Min förra hingst fick GI tack vare tävlingsmeriter och kvalitetsbedömning med 8.19 i allroundpoäng, vilket för mig kändes jättekul, men hade han fått det enbart på sin exteriör så hade det inte slagit lika högt i min värld. (Exteriörpoängen visar ju bara hur han är byggd, inte att han har ett gott psyke och är användbar, det är så jag tänker.)

Så jag tycker absolut att reglerna borde vara likadana för hingstar som för ston och att endast exteriören inte ska kunna ge mer än G. Vi vill ju marknadsföra vår ras som en mycket god allroundponny för alla åldrar, så ju fler som kommer ut och tävlar eller testar sina ponnyer desto bättre. Glad

Givetvis skulle det innebära för flera att behöva visa fram mer än en gång, eftersom det enda man kan ha hunnit med innan 3-årspremieringen är ett treårstest och bruksprov. Men det är ju likadant för hingstarna.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Kris_J
0

#16 Det är snart årsmöte, du kan ju alltid motioneraFlört

Ahnna
0

#17 Vem är det som sätter reglerna för sånt här, är det SH, SPAF eller SSS?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Kris_J
0

#18 De rasvisa kraven utarbetas av SSS, och det är SH som skall "godkänna" dem. De gemensamma reglerna för ponny utarbetas av reglementsgruppen i SPAF. Detta gäller såväl hingst som storeglemente.

VeronicaP
0

#19 Kristin vet du varför det ändrades , var det i samband med att det blev G, GI och GII ?

För förr fick de ju inte det ? och som sagt russ får fortfarande inte GI eller GII även om de har fått diplom

jackaroo
0

#12 Enligt webstamboks sidan så ska det stå minst G för att få RS.

#13 Jag fattar som att det ena är ett x för att bettkoll är kollad och det andra x et är på ua för att bettet var utananmärkning.

Men jag får vänta och se om jag får tillbaka pappret. El så ringer jag så fort dom har tel tid, det är ju det bästa. :)

<3 Sibell <3