Årets första fästing?
Döm om min förvåning när jag i förrgår hittade en stor och välfylld fästing på Oupz. Vi har fullt med snö och 6,5 minus så fästingar känns inte riktigt aktuellt men man får kanske tänka om.

Mina hundar har haft några under vintern, så de har väl nåt mirakelsätt att överleva på.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Jag har fem papilloner och en bordercollie och de hade en del fästingar fram till kylan och snön kom men inte efter det. Förstår inte var de små krypen sitter någonstans nu när all vegetation är snötäckt.

Usch stackare! Tacka vet jag Jämtland här är det minimalt med fästingar och det är så himla skönt!
Jag ar inte hittat fästingar på mina djur under vintertiden.
Tidigast brukar vara Mars

Dom övervintrar i plusgraderna under snön… det blir nog mycket fästningar i år pga all snön. 
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
amen nä, jag accepterar inte detta!
Jag trodde ju att vi skulle slippa dom äckliga krypen nu efter all kyla
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Då det inte var fruset i backen att tala om innen snön kom, så överlever många av både fästingar och mördarsniglar. Det är fruset där det är plogat m.m. men där snön ligger orörd isolerar den och tjälen går inte alls långt ner = odjuren har stor chans att överleva. 
Här där vi bor i Skåne är det inget lager med snö att snacka om så jag hoppas att det blir minimalt med mördarsniglar och även fästingar till sommaren….Det var ju dessutom barmark när det var som kallast. Håller tummarna!

Uh, tur man bor högre upp i landet. Har hittat en fästning på alla mina 22 år med djur, den hittade jag på min katt för 4år sedan. tycker synd om er stackare som ska slåss mot dom, mycket ortrevliga kryp de är. Men tyvärr vandrar dom ju högre upp så vi får väl fler och fler här uppe snart oxå. 
Ja tyvärr så läste jag häromdagen att det är KALASVINTER för fästingar och andra icke önskvärda djur
De mår prima under snön och ligger bara och "lurpassar" på oss ovanjordlevande!