Häst som äter bajs
Hej hej
Kan det vara så att en häst som äter andras bajs att den har proteinbrist? När jag sökte runt lite på nätet stod det att det även kunde vara mineralbrist eller att de får för lite grovfoder. Men jag fick aldrig någon klarhet i om det har gjorts studier på det eller om det bara är vad vi "tror". Så är det någon som vet? Då jag får hem nytt hö om några veckor anser jag att det meningslöst att analysera detta hö. Men mineralbrist tror jag inte att det är då jag ger mineraler.
Mvh Carro

Det jag har fått höra är att om en häst äter andra hästars bajs är att de behöver tarmflorabakterier.
Men jag vet inte om det är sant, någon som kan bekräfta detta?
Föl äter mammans bajs för att få en fungerande tarmflora av magvänliga bakterier. Gällande vuxna hästar som ätar bajs kan det handla om samma sak.

Vi har en inhyrning här som i 10 år ätit chevinal plus. Han är snart 20 och gör absolut ingenting mer än att gå i hagen (gjort så de sista 15 åren) de tyckte att han kanske inte behövde äta detta ganska dyra fodertillskott och slutade. Jösses vad bajs han började äta och innan de kom på vad problemet var. Ja de började med chevinalen igen och vips så slutade han att äta bajs. Han får även vanliga mineraler så något annat var han ute efter.