Växa på höjden?
Har en tvååring som jag vill ska växa lite mer på höjden. Finns det något man kan göra åt det? Typ utfodring eller så?
Jag har inga råd för det.Och det är vel så att det är genetiken som bestämmer hvad sluttmåttet blir oavsett fóring och växt som unghäst??..Men jag undrar om någon vet hur mycket växer dom från dom är två tills dom är utväxt i regel ?

Angående att växa på höjden, så läste jag i nåt inlägg.. att ett sto var betäckt som 2åring för att hon skulle stanna till i växten och inte växa över måttet?! Fungerar det?? och är det verkligen att rekommendera??

#2: "Där konsten tar slut tar våldet vid …"
Skrämmande att vissa människor kan ta till så desperata åtgärder i stället för att inse att ponnyn har sin genetiska programmering och ifall den inte uppfyller ens avelsönskemål, så bör man tänka om i sin avel.
Rekommenderas verkligen inte!
# 2 Jag tycker inte man ska betäcka tvååringar, finns inte i min värd. Jag vet att det är vanligt utomlands och när funits någon enstaka shetlandsuppfödare i Sverige som avlar så.
En tvååring är defenitivt inte mogen att avlas på! Visst det finns avvikelser där precis som med allt annat men generellt får man utgå från att de fortfarande växer och utvecklas.
Personligen är jag även tveksam till treåringar om det öht ibland är mogna att bli betäckta alla ggr. Nej, jag ser ingen brådska i att betäcka unga ston. Låt dem utveckalas och vara unga hästar! Avla hinner man göra ändå.
Om de växer på höjden från två år har inget med foder att göra utan helt genetiskt. Dock har jag själv den erfarenhet att de växer ytterst marginellt från två år. De brukar förr bredda sig i bålen under den perioden.
# 5 Tänker som du, vi betäcker inte heller alla treåringar, om vi betäcker våra treåringar gör vi det senare på säsongen.
Jag äger en pålle som betäckte som tvååring, fölade i mars som treåring. Fölet överlevde inte, hon brunstade inte alls som treåring.

din tvååring kommer säkert att växa mera - ge den bara tid! tänkt på att en shettis växer rätt långsamt (typ islänningar) så jag skulle inte rekomendera att du fodrar upp honom eller försöker dig på något annat bara för att han ska växa - låt naturen ha sin gång!

#3 Jag fick läsa flera gånger för att se att jag verkligen läste rätt!!
Låter som helt vansinningt i mina öron!!!
En av mina uppfödningar var 93,5cm på 3års premieringen, sen så visades hon nu i år som 6åring på premiering och nu var hon 98cm, så hon har växt 4,5cm på 3år..
Hm, så jag får med andra ord låta naturen ta hand om växten. Har hört att hästar som bara äter grovfoder växer mer på höjden, medan de som äter krafftfoder också blir mer "välutvecklade" i exteriören? Någon som hört något om detta?
Skulle aldrig falla mig in att betäcka en tvååring heller. Förstår inte hur folk tänker ibland. För inte rekommenderar man 15-åringar att skaffa barn, för att de tex. ska bli mer mogna??

#8: Visst låter det vansinnigt! Vad man då också glömmer bort i sammanhanget är att när man avlar, så avlar man ju inte enbart med det man ser framför sig, man avlar också med hela paketet genetiska egenskaper som individen bär på.
Så rent teoretiskt, även om du skulle kunna stoppa tillväxten på ett sto på ett eller annat sätt, när du sedan väl avlar med henne så för hon ju ändå vidare sina "högresta" gener, trots att hon själv inte längre ser sådan ut. Det enda man möjligtvis uppnår är att hon själv ev. håller måttet, men som avelsdjur betraktat så bär hon ju fortfarande på "övervuxna" gener.
När slutar en shettis att växa ?
Började fundera på hur hästarna gör i det vilda,betäcker inte hingsten i flocken när han märker att stona börjar att brunsta ? Han har väll knappast koll på hur gammla stona är ? och han betäcker väll sin egna avkomma också ?kan ju inte vara några sunda hästar som lever i det vilda eller ?
I vilt tillstånd lever pållarna i flockar där är det hårda regler som gäller vilket gör att det blir sunda individer som överlever. Jag läste on detta nyligen ett ex. om en ny hingst övertar ledarrollen i en flock och hingstens mamma gå kvar i flocken driver han bort henne eller dödar henne

Jag hade aldrig fodrat en ponny för att den skulle växa mer på höjden , gör man så kommer ofta andra skador fram, låt den växa i sin takt och ge den mat i vanlig ordning varken mer eller mindre.
#12. Precis så är det…. Såg ett program på TV alldelens nyligen och det var hårda regler i flocken.
De unghingstar som inte har tillräcklig status bland ledarhingsten jagas bort eller dödas och likadant med moder och syskon till hingsten. De jagades till andra flockar, de fick inte gå kvar. Man lär sig oerhört mkt av att skåda dessa program. Jätteintressant, tycker jag.
Ja verkligen ,att hingstarna stöts bort från flocken det viste jag men inte det övriga,du vet inte om det finns några bra böcker eller filmer som handlar om detta ?
#15. Det jag såg var på typ Animal Planet eller National Geographic för någon vecka sedan.
Okej,har inte dem kanalerna.Min sambo köpte våran lokaltidning i dag och där var det en artikel om
"Stallets utformning av stor betydelse" Där stod det om hur hästen lever i det vilda,mycket intresant faktiskt,det står så här.
I vilt tillstånd lever hästar i stabila familjegrupper med en hingst,ett eller flera ston samt unghästar.Hästflocken hävdar inte revir,utan strövar över stora områden allt efter tillgång på bete.Innan könsmognaden,ett till två år lämnar unghästarna flocken.De blir bortkörda av de äldre hästarna.Ungstona letar upp en annan flock och ansluter sig till denna,medan ughingstarna samlas i ungkarsgrupper i väntan på egen flock.På detta sätt undviker man inavel.Flocken är viktig för hästen och den har mycket stark drift att hålla sig till flocken.När man skiljer en häst ifrån flocken utsätter man den för kraftig stress. Mycket tänkvärt tycker jag =)
# 17 Vi har så mycket att lära om pållar i vilt tillstånd, kunde vi mer skulle vi förstå dem bättre och inte tycka att de är idioter eller konstiga på något sätt när endel situationer uppkommer.
Från ämnet. Min veterinär var här idag, han berättade att han varit på en sammankomst där föredragshållaren berättat att pga. av det är många som har hästar utan någon kunskap om hästar. De förmänskligar pållarna och stoppar i dem fel mat vilket gör att de sjukdommar som ökar på dagen pållar är välfärdssjukdommar.
Visste ni att pållar kan ha diabetes?
Ja alla djur kan få det om man inte fodrar dem rätt.
#18. Visste ni att pållar kan ha diabetes?
Just pga. övervikt/fetma. Det drabbar ju även tex. hundar pga av samma problem….
Diabetes hos häst är inte så ovanligt som man kan tro, en annan orsak till just fetma, som också är ganska vanligt är sköldkörtel fel, som bidrar till ökat omfång på pållarna trots minimal utfodring. Så en överviktig, lugn häst kan ha köldkörtel problem. Diabetes orsakas inte bara av fetma, utan kan orsakas av ett hormonellt fel. Hos hundar är det oftast tikar som får diabetes, de har i de flesta fall en livmoder och äggstockar som krånglar. Tar man bort livnodern, försvinner oftast problemen med diabetes.
# 2 Jag tror den enda anledningen till att man betäcker som tvååring är att snabbt få ekonomi i det hela.
I exempelvis Holland verkar det som att man betäcker sina stora tvåårsston för att de ska "stanna av" i växten. Det var också en del av svaret jag fick när jag frågade en uppfödare. Hur mycket det påverkar mankhöjden och växten har jag ingen aning om, det finns ju folk här som också betäckt sina tvååringar medvetet för att de är gränsfall.

#23: Problemet kvarstår ju dock att stoet, även om hon själv ev. stannar av i växten, bär på stora arvsanlag som säkert kommer att gå igen i hennes egna avkommor i framtiden. Skall man då fortsätta att "kupera" dem för att tvinga in dem i den rastypiska mallen?
Ur avelsperspektiv förstår jag helt enkelt inte hur de tänker?
#24 Håller fullständigt med, bara för att det kanske gör att just den individen stannar av i växandet, så finns ju arvsanlagen fortfarande kvar.
Man ser lite tendensen att storleken verkar gå åt det större hållet, både på ston och hingstar. Framför allt har det premierats allt fler "stora" hingstar, man kan också se många treårs ston som ligger på 105 cm och däröver,som belönas med diplom. Då jag för många år sedan gick extriörkurs för Ström, poängterade han att en shetland runt 105 cm typmässigt föll något ur ramarna.
#24 Jag håller med dig fullständigt!
#25 Stona kan inte få diplom om de är över 105 cm. De kan ju iofs växa mer efter sommarpremieringen.

#25 Jag håller iofs med om att flera "höghöjdare" kan bli mer hästbetonade än shetlandstypiska, men lysande undantag finns förstås. Samtidigt får ju en shetland vara 107 cm, så jag tycker det blir lite konstigt om det ska finnas någon inofficiell gräns under det. (Menar nu inte måttet på treåringar, utan snarare om det finns en utbredd åsikt att ponnyer över 104-105 cm skulle vara sämre enbart utifrån mankhöjden)
I Storbritannien tror jag att fler avlar på de större shetlandsponnyerna - vet att det finns uppfödare som går in för att föda upp rid- och körponnyer och de vill de gärna ha runt maxmåttet. Har ingen aning om huruvida det per automatik ger fler överhöjdare (någon annan kanske vet?), för det känns ju som om det är vad svenskarna oroar sej för när den här diskussionen blossar upp med jämna mellanrum.

Fast det är jätte vanligt att det finns en högre höjd på raserna än vad som är rastypsikt , vet många raser som har den exemplariska höjden några centimeter över den lägsta höjden och några centimeter lägre än den högsta punkten ser inget konstigt alls i att det mer rastypiska är lägre än 107 cm..
# 24 25 Så klokt skrivit.
# 23 Trist med Hollands inställning, Det är inte så kul att få av avkomma till dessa ston som blir en B-ponny.
Jag tror att problemet med storleken är uppmärksammat för det förekommer mer mätintyg på treåringar nu än tidigare.

Jag mäter ju alltid mina 3 åringar men jag gör ju det , i fall vi hinner få ut med på travet om de är lämpliga till det *S*
Vi har ju ännu så länge sluppit få de där gränsfallen i allfall och det är skönt så länge man slipper det.
#30 Klart man måste mäta om man ska trava. Vår valack Backstreat Boy travade om säsong, man fick lov att ordna mätintyg trots att han endast var 88 cm.
Jag håller med Håkan Stöm jag tycker också att ponnyn tappar när de blir 105 och över.
Jag har läst någonstans att en ultimata höjde på en shetlandsponny är kring metern

#27: Att det "ideala" måttet ligger någonstans mellan max- och minimimåtten ser jag som ganska naturligt, för då finns det ju lite marginal, både uppåt och neråt, ur avelssynpunkt.
# 26 Är fullständigt medveten om vilka regler som gäller, MEN det finns många tveksamma mätningar.
Min åsikt vad gäller shetland i större storlek håller jag för mig själv, men klart att en sådan blir mer användbar.Jag bara återgav vad Håkan Ström sagt.
Mina egna avelston är inte av det mindre slaget men jag vill helst att dom håller sig runt metern.
# 33 Det har jag också tänkt på. Det kanske märks mer i utställningsringen än på ett travlopp?
Vad gäller de ponnyer som tävlar inom travet tror inte jag att de större springer bättre än de små. Det sitter nog i skallen på ponnyerna, vilken inställning de har.
PÅ min tid inom ponnytravet fanns ett litet sto vid namn Blixtra, en liten skäck som var enormt snabb för sin storlek, ytterligare en "liten " som vann mycket, Trollsjöns Bagheera. Kanske någon som minns.
#33 Då missuppfattade jag det du skrev, sorry!
man kan också se många treårs ston som ligger på 105 cm och däröver,som belönas med diplom.
#36. Ja och det är mkt, mkt märkligt!
Det gör ju inte att man strävar efter att storleken på rasen går nedåt. Snart kanske vi har ponnyer på 107 och däröver. Inget som iaf jag ser som en positiv effekt.

Hörde i veckan om en som har en shettis på nästan 120 cm.
#38. Hoppas det är ett unikt fall. Annars så kanske man ska börja fundera lite på vart det är på väg…

#39. Ja, någon så stor med full stam har jag inte hört talas om förut.

#40 Det finns en hel del som är runt 110-115 häromkring. Jag vet om 5 st med full (topp) stam.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#41. Va?? Jag vet några också men de ligger dock runt 110 cm iaf.

#41. Ojdå. Ja, den här har ingen dålig stam heller.
Jag vet också fler shettisar som blivit B ponny, men oj vad rastypen försvinner. Om rastypen mattas vid 105 så är den borta vid 108 -115. De jag sett ser ut som russ

#44. Jag har inte sett den här stora ponnyn. Men det skulle vara kul att se den.
Resultatet av avel på större och större individer gör ju att medelhöjden höjs.
Det här fenomenet fanns på rottweiler då vi avlade på sådana i början av 70-talet. Det hela mynnade i att ras standarden fick göras om och att maxhöjden ökades med några cm.
Hoppas verkligen att vi inte hamnar i samma med våra ponnyer.
Som hopp eller dresyrponny hamnar dessa pållar lite tokigt till när de blir klassade som B ponny.
Finns det någon övervuxen shettis som travar mot russen?
Det är inte så enkelt att ta reda på om en hingst eller ett sto nedärver stora föl. De stora avkommorna visas förmodligen inte någonstans.
Det är ju inte så enkelt att ett stort avelsdjur ger stora avkommor

Jag vet en också som har växt över och litter nog närmare 115 cm , men tittar man i stammen på denna så är det ingen annan mig veterligt som har växt över innan , så här måste det bara blivit lite fel om man säger så *S*
Han ser ju ut inte ut som en shettis utan mer av ridponny modell. Men han funkar ju bra för dem som har han och de är ju jätte lyckliga för honom i allfall.
Jag vet faktiskt inte om det är en shettis som tävlar mot russen inom trav.
# 49 De jag sett har också sett ut som små hästar, men visst är det konstigt att rastypen är så bunden vid storleken. Man skulle ju kunna tro att en övervuxen shettis mer skulle se ut som en liten nordsvensk

#35: Jag tror att det ligger mycket i det du säger, att de stora inte nödvändigtvis är snabbare än de små. Gläntans Domino t.ex., som satt fyra världsrekord för A-ponnyer, är 102,5 cm hög. Tala om "vinnarskalle"! 

Ja Domino är ju en underbar häst rent ut sagt , ett litet krutpaket och inte alls så stor som många ska vara och de vill ha eg inom travet , tycker det är skönt att han inte är större på det viset för det visar bara att även de små kan ..
Han är ju snabbare än många russ eg också ju *ler*
VAD skulle det vara som gjorde att en 2-årigt sto stannade i växten om hon betäcktes???? Hormonerna? Ämnesomsättningen? Eller vad???
#53 Att hon får annat att tänka på?!