verka hovarna...?

Mycket tidigare! Hovslagaren tittar över och filar till fölens hovar när han verkar de andra. Så senast vid 8 veckors ålder har mina föl setts till av hovslagare.
#1 ahaa okej!! hade faktist ingen aning…nasta gang fragar jag om jag kan fa rabatt isafall, pa lillisen…det kostar 190:- ungefar for mig per hast/ponny. Hur mycket kostar det dar?
Här kostar det 150:- för vuxen och 100:- för föl.
Håller med #1 Tittas till tidigt. Det är då man har någon möjlighet att påverka ev. felställ hos fölet. Är de OK i benen och har ett normalt slitage, beroende på underlag mm, så kanske inte någon regelrätt verkning behvös, bara "fila" lite av kunnig person. Min hovis tar 350 för en vuxen och 175 för en liten…
okej, ska se till att hon far hovarna tittade pa nasta gang hovslagaren kommer…o prata lite om hur mycket hovslagaren kommer ta, det borde vara ett annat pris for folen, tycker jag…

#5. Många gånger kan det vara besvärligare att verka föl, eftersom de inte hunnit bli så vana vid det. Så det är inte lättare att verka dessa, det är nog snarare tvärtom. Men om du tränar fölet att lyfta fötterna brukar det gå bra. Man får stötta dom också så de inte kommer i obalans och skuttar runt för det.
min hovis tar ej betalt för fölet om modern verkas. Kanonbra. Vi har heller aldrig haft problem med att verka föl. dom är alltid jättesnälla
Min brukar ta 200 för vuxen och 100 för föl. Vissa unghsätar står väldigt snällt och vissa har svårt för att balansera sig… och det verkar nästan vara så redan från det att de är små… så det är väl bara att träna…
Det borde inte spela någon roll vad en hovslagare tar för o verka hovar!! Utan hovar ingen häst…
men som sagt… min hovis tar 250:- / shettis… fast d e i sthlm så hehe…!

Mina verkas oxå, eller filas på, senast 8 veckor efter födseln.
Vår hovslagare tar för det mesta 100 kr/verkning av shettisarna. Ibland när fölen är små tar han inte betalt för det.
Det man ska vara medveten om är att OM hovslagaren ska kunna hjälpa till att rätta till benställningen på ett föl så bör det påbörjas så snart som möjligt efter födseln och det måste vara slutfört före 6 månaders ålder, för då sluts tillväxtzonerna i falangerna (hovben, kronben, kotben, möjligen också skenbenet - där sviktar mitt minne…). ALLA försök att rätta till benställning efter denna tidpunkt orsakar snedbelastning i lederna i stället för att rätta till något.

Vi har världens bästa hovslagare! Hon kommer var sjätte vecka och verkar hela flocken (liten numera), även fölen tas med ända från början. Kanske blir det bara en liten inspektion första gången och lite lätt knackande, men det är en bra och lagom inlärning. Sedan brukar det inte vara några problem. Vad det kostar? 150 kronor per häst, vuxen som föl. Det tycker jag är helt OK.
okaj tack for alla svar. Ska definitvt ha henne tittad pa om nagra veckor…min valack (ej shettis) har hovarna pekade innat (pidgen toe), och min hovslagare tar alltid hand om honom, hans hovar ser jatte-bra ut. Jag litar pa min hovslagere, ska titta narmare pa lillens hovar imorron….
#6 jag har, varje gang hon kommer in fran hagen lyft hennes hovar och t.o.m hallt dom ett litet tag. Hon ar mer intresserad av graset men ibland rycker hoven tillbaks…
vi verkar bebisarna runt 8:de veckan om dom inte har några fel på hovformen, hovis gör det grattis på dom små fölen annars betalar jag 100 kr/häst men oftast blir det billigare om jag har något smaskigt skvaller på G
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se