tunn hals
Hej
Jag skulle vilja ha lite tips o träning på hur jag ska få grövre hals på min shettis tycker hon ser bra ut förövrigt men halsen ser tunn o omusklad ut.
Hade samma problem med mitt sto, men efter många månader med mkt lusern är hon nu, riktigt fin och rund =)
Har du inget kort på henne? Svårt att säga när man inte ser hur hon ser ut. Är det överlinjen som är tunn?
Proteinrikt foder och tid brukar lösa det.

Om hon är i bra hull och det är muskler du är ute efter så är en allsidig träning bäst. Galoppjobb, hoppning, dressyr, klättring och så vidare. Halsen är ju ingenting som hästen lyfter med, därför är det ingen speciell övning som ger mer halsmuskler. Men allt sammantaget ger en välmusklad hals (och kropp!) som ändå behåller sin smidighet. Korrekt arbetsform är förstås underförstått.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
hon fick kritik på senaste utställning svag över linje har inget nytaget kort på henne finns på utställning 09 älmhult standars tråden.

#4 Det kan ju vara ett exteriört "fel" som har med hennes kroppsbyggnad att göra, inte varken muskler eller hull.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
5# okej ska ordna bilder på henne idag

#4. Hade hon haft föl och var urtuttad?

Nu har jag inte koll på hur gammal din häst är men är det en unghäst så kan det ju vara en fas i växtperioden.
Annars så tycker jag bra mat och allsidig träning , få hästen att gå i rätt form så bygger den upp en snygg och fin hals med rätt snits på ;)
Mat och framförallt protein.
#4 - jag såg hästen på utställningen och det ÄR mer mat som behövs. Mer proteinrik mat. Du behöver inte göra något annat för stunden…
Är höet analyserat så du vet vad det innehåller? Om inte, ge henne lusern, börja med ½ kg/dag och se om det gör någon skillnad. Men det tar ett tag för dem att runda på sig.
10# den dagen var hon som sagt inte i bästa skick, mitt hö är ej analyserat. ja ger henne 1 kg lusern per dag hullet har blivit mkt bättre på henne.
#11 - fortsätt med lusernet då
, så löser det sig nog med tiden! Det TAR tid att bygga upp dem när de varit tunna. Så länge det går åt rätt håll är det bara att vänta ut resultaten, helt enkelt.
12# okej tack hann inte ta bilder idag men ska försöka ordna under morgondagen

#15 - det tar sig absolut. 
Min som haft föl i år är också tunn men inte i halsen som den på bilderna utan för lite hull över revben hon äter nästan fritt på hö och 1kg lusern om dagen ska man öka det eller avvakta och se hur det blir nu när fölis är borta?
#17 - det blir garanterat bättre när fölet inte diar längre, men det är inte fel att ge mer lusern om hon är väldigt tunn.
#18 TAck för svaret jag ska öka men nu plötsligt vill hon inte äta lusernen längre, provade med betfor i men nej det gick inte. Måste komma på ngt nytt någon som har förslag? Hon är ganska kräsen damen

#19 har du testat luzern strået? De älskade mina hästar. Medan de helst petade bort de när jag gav de i pellets form
#20 då prövar jag det för pelletsen får småkillarna ta för den vill hon inte ha längre.
är det någon skillnad på lusern strå o pellets lusern? va är bra o va är dåligt?
#22 - enda skillnaden är "formen". Lusern strå kräver mer tuggande än pelletsen gör, för att få i sig samma mängd.
Vill man att hästen ska få i sig mycket på kort tid är pellets bäst, vill man ge hästen mer tuggtid är hackat strå bäst.
Strå är dyrare än pellets.
För mig känns Luzern strå mer "naturligt" än pellets. I pellets måste ju någon form av bindmedel till, det processas mer mm.
Luzern strå tycker jag är ett ypperligt komplement om inte höt "räcker till" men ändå med rätt konsistens (för mage och tarmar). Bra sysselsättning också och inget hästen kan kasta i sig.
Värt att veta är att Luzern strå finns i flera varianter, t.ex. ren luzern torkad och hackad (ger vi våra små) och luzern mixad med soja, halm etc.
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
Nej det behövs inte alls något bindemedel för att göra pellets, det funkar utmärkt att bara pressa ihop innehållet väldigt hårt. I de fall då det används någon form av bindemedel så är det melass som används och det är ju inget konstigt.
Strå är mer "naturligt", men om jag skrev ovan så är pellets ett väldigt bra alternativ till hästar som behöver få i sig mycket mat på lite tuggande.

Jag har en som inte ville äta pellets men jag blöter upp det och blandar i morötter då åker det med av bara farten