Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1340 ggr
veronicarickfelt
0

Fördomar mot shetlandsponnyn...

Varför finns det så många egentligen?!
När jag köpte min första mini.. räddade han från att gå till slakt fick jag ofta höra "vad ska du me han till?" och "du kan ju inte rida på han"… Sen när han fick sällskap.. dem ska ju inte vara själva.. Inget djur ska ju behöva va själv om dem e flockdjur.. jaja..
MEn så när ja köpte mig den andra.. ett föl.. stod i en hage me lera upp till knäna.. Då fick ja " Alltså först köper du en o räddare den.. vill du va nån hjälte eller? vad ska du göra me dem här egentligen..?" Och så bara skrattar dem en rakt upp i ansiktet…

Va hos hovslagaren o fick verka hovarna.. då stod d en där me nått flott halvblod och dem hade minsann jättebråttom för dem skulle på hoppträning och hur kan han (hovslagaren) prioritera 2 shettisar före min häst..? haha.. o då stod ja typ 1 meter ifrån dem och dem visste mycket väl att d va ja som ägaren och ändå så snackar dem skit om dem… 

Nån mer som råkat ut för sånt här?? D e himla trist alltså…

man får tänka att dem e bara avundsjuka på mina fina ponnyer.. *ler*

AnnaLundin
0

Det har vi nog alla råkat ut för, åtminstone vi som rör oss även i andra hästkretsar än bland shetlandsponnyfolk…

När jag får frågan vad jag ska ha dem till så ler jag och svarar "pussa på dem!"…

Skulle någon ifrågasätta varför en shetlandsponny prioriteras framför en annan häst av hovslagaren så "måste man ju ta någon först", om det är som i ditt fall.

Jag har många gånger fått påminna folk om att en häst är en häst är en häst, oavsett om den är 80, 140 eller 175 cm… Men jag har slutat bry mig, jag vet själv varför jag har mina ponnyer och det räcker gott för mig!

Annette
0

De konstgaste frågorna får man från icke hästfolk. De tror att enda användningsområdet för en häst, oavsett storlek, är att rida på den.
Så när man säger att man har shetlandsponnyer blir frågan: Kan du rida på dom då?

Jag har slutat förklara för länge sedan.

Lauth
0

Brukar också få frågan vad jag ska ha dom till. Svarar oftast måste jag ha dom till något speciellt? Dum fråga förtjänar dumt svar…

Lulan
0

O ja - fördomarna bara haglar!

Tävlar ju i körning och det är många som tittar lite konstigt på en när man kommer, specielt om man ska in och träna med andra "riktiga" hästar. en rolig kommentar fick jag av en dressyrtärnare som även höll lektioner i tömkörning. första gången vi var med så tyckte hon det väl var kul med en shettis då hon aldrig tränat en sån förut (men dock lite skeptiskt om han faktiskt kunde något..) men efter ett tag utbrast hon - men han jobbar ju minst lika bra som en stor häst!!! Ja jag vet :)

annars har man varje gång man bytt stall fått underliga blickar från de andra i stallet varför man har en shettis. men på något sätt så har de alla blivit "omvandlade" och faktiskt tyckt att han är väldigt charmig och DUKTIG - ja för att vara shettis då!

men sånna kommentarer som "när ska du skaffa dig en riktigt häst" är otroligt onödiga och inte lönt att kommentera. man borde kontra med att fråga när de i sin tur ska skaffa sig en riktigt ponny…

Ellinor Johansson
0

Har fått förfrågan om jag kunde sälja någon pålle till en kille som var partyfixare. Han ansåg att det var ett "nyare grepp" med helstekt häst. Alla hade ju helstekt gris på sin fester och minshetland har ju en sååååå bra storlek att helsteka.LedsenLedsen

Cattis
0

En vanlig "fördom" är att de kan leva på luft o ingenting. Ser ofta exempel på det. Och hör/läser från de som tror att shettisar får fång av allt kraftfoder. Tragiskt!

En del lever lätt o håller sig på ngra kg hö, medan andra behöver massor med foder för att hållas i trim.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

veronicarickfelt
0

Men jösses.. ja d va inte bara ja som råkat ut d läser jag!!

Himla bra… Dum fråga får dumt svar!! d e inte mer än rätt… 
Jag brukar svara ibland när ja orkar.. vad har du din hund till? rider du på den eller?

Man kan faktiskt ha shetlandsponny som sällskap till sig själv..

Sanslöst att ha en mini till party.. d va nog d värst ja läst hittills!

Åkte o red min stora häst idag.. o så fort ja kliver in i det stallet får jag en känsla av att d e sånt prestige hela tiden.. vem som har snyggaste ridkläderna.. matchande lindor och schabrak.. ja hela köret liksom…
har inte upplevt att d e sån prestige på utställningarna som ja varit på…

JMax
0

#5 Så vidrigt…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

RebeckaKihlberg
0

Det har hänt mig mer än en gång. Nu bryr jag mig inte länge.

Dels som någon anna skrev så undrar folk vad jag har den till eftersom att han är så liten.

Folk har undrat om det inte är dags för mig att skaffa riktig häst osv.

Jag har dock fått en hel del possitivt också, speciellt när jag började jobba på ett stuteri med hbl. och lill-killen fick flytta med..han blev genast väldigt populär ibland alla på gården..från hästskötare, beridare, ägarna till stuterier och får att inte tala om dom som kom för att få sina hbl.-ston dräktigthetsundersökta osv.  Många av dom följde honom när vi förberedde oss för avelsvärdering och ställde upp till 100% med sina kunskaper och vid inkörningen av honom. En del av dom var nog nervösare än jag själv var ju närmre aveldvärderingsdagen vi kom.Glad

Ägarna till stuteriet smälte just för denna lilla ponny och funderade på att köpa ett welsh-sto att ta ridponny-föl på. Vi körde runt en hel del och letade, tyvärr så var dom ston vi gillade bäst inte helt OK vid närmre koll av veterinär..dom två finstade hade krävt en del behandling innan det hade gått att betäcka dom. Så det rann ut i sanden.

Ahnna
0

Det är underligt egentligen, att det kan råda som ernorm rasism inom hästintresset. Inte nog med att man måste stå ut med dumma kommentarer ifrån folk som inte kan något om djur eller som inte tycker om djur, man måste dessutom stå ut med kommentarer ifrån annat hästolk! På en annan sajt pågår just nu en diskussion om varför islandshästfolk ofta står utanför övriga häst-Sverige, men de är definitivt inte ensamma om utanförskap. Bara att diskussionen uppstår där, eller att den här diskussionen uppstår här, är bevis nog på att hästfolk är bland de mest segregerade i hela landet! Migrationsverket släng dig i väggen, typ…

Jag har fått ovett ifrån folk för att jag skaffade min shettis som sällskap till mitt kallblod. När jag försökte förklara att de var sällskap till varandra och att båda tränades och tävlades så var det som om folk hade svårt att förstå. Ett kallblod kan ju inte vara sällskap åt en shettis, det måste ju vara tvärtom! Och givetvis var de tvungna att flika in "vad ska du med en sån till?" och "den kan du ju inte rida på, varför vill du ha en sån?" och jag har nog fått kommentaren "när ska du skaffa riktig häst?" minst 1000 gånger! Till och med nu när jag har ett fullblod i moderiktig brun färg, så får jag pikar om att den enda rätta hästen att äga är ett halvblod. Varför då?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

veronicarickfelt
0

#10 precis som du säger.. bara att diskusstionen och ämnet kommer på tal.. det skulle nog inte hända att ett sånt här ämne kom på tal i  forumet "halvblod.ifokus.se"…..  

Jag äger ju ett fint moderiktigt halvblod.. efter Flyinge hingsten Electro och bla bla bla… superfin häst. men som sagt… I om med att jag har 2 shettisar oxå så får ja ju se saker från båda sidorna…

D va en clininc me han Anders Eriksson i tömkörning och då tänkte ja att d skulle va super.. han e så duktig o ja behöver ju hjälp me min shettis… o få lite mer framåtbjudning o sånt..
Men ja fråga om det fanns platser kvar o d fanns d juh men ja ringde o ringde och fråga vem ska man anmäla sig till och ingen visste…. o sen så verkade d som d rann ut i sanden. ingen hörde av sig o sen hade anmälan gått ut…  d känndes lite trist…
Så man va väl tvungen o ha ett halvblod för o få va me på såna där clinics…

Mycket märkligt måste ja säga oxå att en shettis och ett kallblod inte kan ha sällskap av varandra..?
Hmm… häst som häst?
Eller vaddå? räknas en shettis som nått annat eller?

dranto
0

Har också hört från kompisar och andra; men du kan ju inte rida på dem? Jag brukar svara att det går faktiskt att köra dem och det är minst lika kul.
Man känner ofta att har man shettisar då är det inte samma som att ha en stor häst.
Men jag orkar inte bry mig längre men det är så synd att shettisen inte kan accepteras som vilken häst som helst…
Shettis är absolut en HÄST fast i mindre format.

kacka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sedan tycker jag att man ALDRIG växer ur en shettis för när man inte längre kan rida den så kan man ju köra den…

kacka
0

Det är lite konstigt när så många får kommentarer om att shettisar inte kan ridas…. Hur många tusen travhästar finns det? Deras huvudanvändningsområde är ju KÖRNING…

veronicarickfelt
0

Ja o varför kan inte shettisar ridas? barn rider på dem över hela världen.. eller nja d kanske va o ta i men där d finns shettisar finns det barn som mer än gärna älskar o rida på dem…

d e väl mest föräldrar som kanske tycker att barnen bör rida på en lite större ponny som kanske inte e lika busig och slänger av barnen stup i ett.. för många shettisar är ju som sagt… busfrön från öra till svanstipp… Men det finns ju faktiskt shettisar som e grymt duktiga..

Såg en shettis som kunde piaffa och allt genom tömkörning.. såg d på tv..

kacka
0

Min D-ponny och C-ponny har varit betydligt duktigare på att slänga av sina ryttare och varit mer istadiga än mina shettisar. Det handlar nog mer om uppfostran än storleken på ponnyn…

Carolrita
0

Jag har nog aldrig råkat ut för detta….Men jag har en shettis härhemma, som går i lösdrift ihop med mitt travsto. Han använder jag till hobbykörningen. Shettisar är arbetsglada, de små rackarna! Dom ska helst inte vara sällskap, för dom blir ju ofta lite jävliga. Detta är min åsikt. Dom är jättelojala som "arbetskamrater", villiga o jobba. Väldigt envisa är dom dock, men dom är modiga o icke några mesar Skrattande

Länge Leve SHETLANDSPONNYER!!
Är på jakt efter en shettis till förresten.

Haré bra i grantoppen!

AnTeX
0

jag har fått den frågan ett antal gånger. vad ska du med den till du kan jue änp inte rida på den!!

och JAG brinner inte för ridningen jag brinner för Körningen och för att de är så lätta att lära nya saker t.ex. agillty mm jag skulle nog inte börja med agility med en stor häst lika mkt som jag gör med Roxiti=D sen så Häst som Häst min häst e lite mindre än din men den lyssnar på samma komandon mm. sen beror det från indevid ifall de är snälla å så uppfostrade mm.

vår lilla skrutta e väldigt snäll=D fasst i hagen e det hon som bestämmer;) hehe=D hon går med en häst på 175 och en liten häst och ett russ men hon e den som bestämer på sina 93 cm=D

Haga
0

Kära stolta ägare av shetlandsponnyer! Bit ihop inför alla påflugna/korkade kommentarer och le hult. Med beskedlig min fast med själen i uppror kan man alltid tänka: Folk är inte så mumma som de ser ut, de är mycket dummare!

[Anna-N]
0

Mycket av dessa fördomar beror på okunskap, skulle jag tro. Oavsett om det kommer från hästfolk eller icke hästfolk.

sonja
0

# 15. o alla andra, Kolla här!

http://www.pony-show.com/

Charlotte-Aveback
0

#21: Imponerande! Fonzie är en mycket god ambassadör för shetlandsponnyn och dess användbarhet!

Catitzzi
0

när jag köpte min shettis fick jag bla höra "vad ska du med den till?" & " oj  vilken dyr leksak"…

Puzzel
0

Jo visst får man höra det men jag har blivit van av att få höra att jag har fel ras, när jag började med hästar 3 år gammal hade jag shettis, + farmor o farfars, trackhener, hannoveranare, kallblod och halvblod, när jag sedan skaffade större häst/ponny vart det en korsning arabisktfullbl/newforest sedan kom halvbloden 3 st på en gång och jag kan erkänna att jag var själv en sån som hade fördomar om raser tex travare och dyl men så råkade jag ut för en allvarlig rid olycka som resulterade i att min ena häst fick nödslaktas på banan, efter det höll jag upp i  över 1 år sen vart jag tvingad att rida igen, tog en arab hingst på foder men han var för liten så jag började min jakt efter en ny tävlings häst tills min pappa frågade mig vad ska du tävla då hoppning svarade jag som jag gjorde förr i vilken klass då frågade han samma som förr svarade jag vågar du det frågade han då så långt hade jag inte tänkt och när jag skulle prov hoppa en av dessa jag var och tittade på så nej från att ha hoppat 160 cm så vågade jag inte hoppa mer än 1 m, så det vart inget halvblod nej det slutade med ett sånt där varmblod som blev min bästa kompis, och nu fick jag smaka på min egen medicin fördomar och detta med status, så nu när jag köpt shettis har jag fått frågan ett par gånger av dem som inte känt mig så länge andra orkar inte bry sig längre och jag säger som det stod en bit upp i inlägget kommer inte ihåg vem som skrev att en häst är en häst, är en häst oavsett ras, färg eller storlek. Från en som som klivit ner från pedistalen ner i leran till alla andra männskliga trevliga icke snobbiga häst människor.

Kraka
0

Finns det någon bättreFundersam Jag tycker denna lilla häst är det härligaste & Cool som finns. Att bli kompis med min lilla pärla är det bästa jag har gjortSkrattande