hästviskare
hej!
jag bara undrar om ngn av er har haft en hästviskare till er/era häst/hästar`? Jag tycker sånt är lite intressant då ja hade en till min förra häst och det var mkt saker som stämde. Men ja behöver komma i kontakt med ngn som kan sånt. Vet ni ngn bra? kram
Jag har också funderat på detta….

Jag tror inte på det.

Ne alla kan inte tro på de. ja hade en på min hund. de stämde inte alls. Men den ja hade på min stora häst fungerade jätte bra. detta var dock 5 år sen så ja kommer inte i håg vad hon hette :(
men hon sa mkt saker som var sanna. Fick ordning på henne till slut. mkt tack vare att ja fick veta vad hon varit utför tidigare.

#1 kacka om du hittar ngn bra får du gärna säga till mig:)
Jag tror väl inte mycket på det särskilt efter andras prat… Men men… man vet aldrig med telepati…

Jag trodde inte alls på sådant när jag för många år sen blev erbjuden att testa detta då en kvinna skulle komma upp till västerbotten, så jag hoppade på..Vi fick skriva upp frågor som vi kunde ställa till hästen. Så jag ställde givetvis både knepiga och kugg frågor för att kolla hur stort skämt detta var..
Jag hämtade henne på flyget, hon hade ingen aning om till vilka vare sig människor eller djur hon skulle till denna dag, så hon kunde inte ha tagit rätt på saker den vägen.
Hon satt med hästen i boxen som då var ensam inne(vilket hon absolut inte gillade annars) men hon var jättelugn. Efter någon timme gav jag henne min lapp med en bunt frågor. När hon började läsa upp mina frågor och allt annat hon fått fram av hästen så fick jag hålla fast mig i pallen, (jag var säker på att detta var ploj nämligen) fick svar på även mina kuggfrågor och allt stämde, måste ha sett ut som en fågelholk. Det var en nästan otrevlig känsla.
Men denna häst som jag haft en hel del problem med blev faktiskt mycket bättre, hon gick tom att lasta efter detta (vilket inte alls gick tidigare)
Jag har fortf svårt att tro att det ska fungera, trots att jag på nåt sätt faktiskt är överbevisad, men jag rekommenderar att pröva, nu finns det säkert en hel del människor som faktiskt inte kan detta trots att dom säger det men men..(vad har man att förlora förutom pengar förståss)
Denna kvinnan och bodde då i Borgholm tror jag.Du kan pm mig om namnet om du vill..
Jag tror att det finns ungefär lika många skojare som seriösa… Jag tror att några kan ta reda på hur hästen har det… Men jag tror som sagt att det finns många som skojar.
Jag vet en som hade en katt… Hon anlitade en kattpratare och trots två-tre besök så hade hon inte fått svar på sina frågor för kattprataren tyckte att katten pratade så mycket…
Jag var på en föreläsning en gång med en "djurpratare". Hon svamlade verkligen i det blå.
Vi kom in på slaktdjur o.s.v. Ja det var bara en massa nonsens tycker jag.
Jag tror fullt pa natural horsemanship…pratar ni om det mojligen? Monty Roberts kommer till Australien i April vill garna se honom…men "hastviskare" kanske ar en helt annan grej…?
NH är inte riktigt samma som vad som menas här. Jag förstår vad du menar då det är så'na som Monty man brukar kalla för hästviskare.
NH ska man nog också ta med en nypa salt då det dyker upp "tro-sig-kunnare" där också.

#9 Det som här menas med hästpratare är de personer som hävdar att de kan prata med hästar. Att de kan berätta saker, som vilken grimma de gillar bäst osv. :-)
# Bluff anser jag, hästar kan inte tänka i de banorna. Tror de skiter högaktningsfullt i om deras grimma är blå eller grön.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#11 ja de tror ja me. En häst kan inte veta vad den vill ha för grimma.
men ja tror att de finns sånna som verkligen vet vad dom håller på med. Skulle vara intressant att ta ut en hästviskare. har ju både min egenuppfödning som ja kan helt och hållet men med min holländska import behöver ja nog få veta lite mer om.

måste tacka er som PM mig om förslag. Ja lovar att medela här på forumet när ja haft mitt besök :D
Jag har lite "mixed emotions" i mitt tänk kring hästviskare. För ett antal år sedan blev jag erbjuden att prova och lät då ** (erkänd djurkommunikatör) träffa mitt halvblod som jag haft sedan han tillverkades. ** fick veta hästens namn och ålder men det var mest för att h*n lättare skulle kunna hålla ordning på informationen för respektive häst då h*n träffade flera hästar i stallet under dagen.
Hur som helst fick jag genom personen i fråga berättat för mig en hel del som enbart jag och min häst kände till - saker som hänt i hästens liv och även sånt som vi upplevt då min häst och jag varit ensamma. Många saker, som i de flesta fall, ingen annan kunnat berätta för personen. På något sätt måste ju hästviskaren fått reda på uppgifterna och där tror jag att det kom från hästen.
För att jag skulle känna att jag fick ut något av själva seansen eller vad man ska kalla det för så ville jag ställa några typ frågor till min häst. T ex berätta för den att den i fortsättningen inte skulle behöva tycka att t ex … lastning … är läskigt (just nu kommer jag inte ihåg vad jag exakt frågade). Det är där som jag tycker dessa djurkommunikatörer skulle kunna göra mest nytta. Att berätta för hästarna att saker och ting inte är farligt eller obehagligt men det verkar inte funka. Iaf inte på den där hästen. Å andra sidan så vore det kanske läskigt om djurkommunikatörer verkligen kunde överföra sådana saker till hästen. Då skulle det säkert missbrukas helt för att få hästarna hoppa hus eller gå piaff hela dagarna!

#14 du har inte kvar ngt nummer eller du minns inte vad den hästviskaren hette?
tror de finns bluffare också, gäller att hitta rätt bara.
#15 Jag vet vad människan heter och telefonnummer kan jag ordna men ej öppet här på focuset. Finns i Stockholm.

#16 kan du inte pm mig? Kanske kan få ner viskaren till mina trakter om ja ordnar tillräckligt många hästar,

Det finns en annan tråd om att tala med djur inne på en av våra systersajter: Tala med djur
/Cattis

I denna tråd kan man ställa frågor till en djurpratare: Frågor till Pehr Trollsveden
/Cattis

Jag har också provat detta 1995 provades detta i vårat stall , jag var en stor tvivlare av detta och sa att visst hon kan få prata med min häst, vi var nyinflyttade där så ingen visste något om oss, och det jag sedan fick reda på av henne va skrämmande. Min dåvarande häst som jag köpte 1987 han var då 13 år utdömd som psykiskt störd, berättade för denna kvinna om vad han varit med om vissa saker hade jag sedan innan luskat ut genom trav folk men jag vart chockad och hon berättade om saker som han och jag gjort och om vissa saker jag hade haft med, som den gången jag glömde mina nycklar i hans krubba han hittade dem när han skulle äta kvälls maten, vi hade varit ute på en sen skritt tur och jag hade bråttom hem så jag sadlade av och borstade snabbt av honom, vad jag hade glömt var att nycklarna låg i hans krubba. Och han visste att 22.00 kom de för att ge natt höet så han tog mina nycklar i munnen när stallägaren kom och pillade ut dem genom gallret, så att hon skulle kunna ge dem till mig, detta berättade denna kvinna att han berättat, och han hade berättat att han inte gillade min ena hund och hon hade frågat varför och då berättade han att den bitit honom i mulen och det stämmde och det var bara jag i stallet när det hände jag skulle morgon fodra o han stod och sparkade i boxdörren för att få maten och jag sa ifrån varpå hunden hoppade upp o bet honom i mulen. Så till viss del tror jag att det funkar och skulle gärna som flera här prova igen men den jag hade då har jag inte fått tag på, så PM:a gärna mig me med de ni hittar. Mvh Sussie

#20 är det inte fantastiskt att hon kunde komunicera med hästen? Hmm det är ju sånt om verkligen inte hon kunde hittat på liksom. mkt intressant detta.

Ja och jag har varit inne länge på att försöka få tag på en djurpratare igen men då jag inte kunde få tag på henne vi hade på min förra häst och jag inte hittade något direkt i närheten har hört om en nere i Skåne men det kändes lite mycket att be henne komma för då en häst men nu vill fler runt prova så då kan man samla alla på ett ställe. Skulle vara så kul att veta lite vad min lill tjej varit med om innan hon kom till oss då hon kom från kolmården till västerås på ett ridlekis och sen till oss, sen mina hundar vore kul att få reda lite om, så jag hoppas någon här hittar någon o vill dela med sig.