Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 1335 ggr
runas
0

hö hjälp

Har hittat en kille med hösilage till salu men behöver hjälp med analyserna, han har 7 partier o jag vet inte vilket som skulle vara bra, om något.

1. Ts 84 smbrp 29 Mj 8,6 Ca 3,0 P 1,4 Mg 1,0

2. Ts 78 smbrp 18 Mj 9,2 Ca 2,1 P 1,5 Mg 1,0

3. Ts 79 smbrp 25 Mj 8,6 Ca 3,6 P 2,0 Mg 1,4

4. Ts 77 smbrp 18 Mj 8,9 Ca 3,4 P 1,9 Mg 1,2

5. Ts 80 smbrp 29 Mj 8,9 Ca 3,1 P 1,4 Mg 1,1

6. Ts 67 smbrp 28 Mj 9,2 Ca 3,1 P 1,8 Mg 1,0

7. Ts 70 smbrp 18 Mj 9,0 Ca 2,0 P 1,3 Mg 0,7

Någon som vet o kan hjälpa mig?

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

UG
0

Blev lite osäker om värdena representerar kilo torrsubstans eller kilo foder. Men de "bästa" höpartierna är nr 1 och nr 5 om man enbart ser på MJ och Protein. Mitt eget hö iår är ett riktigt skithö, jag har skördat det själv. Vi hade problem med mycket regn i sommar. Mitt hö innehåller 34 gram smältbart råprotein per kilo torrsubstans.

Jag skulle leta vidare om jag vore dig.

AnnaLundin
0

Samtliga dessa höpartier ligger lågt i protein och relativt högt i energi och de är i princip likvärdiga. Jag hade inte köpt något av dem till shetland, för det är alldeles för svårt att komplettera upp proteinet utan att hamna alldeles för högt i energi.

[Billan]
0

Nej Troi, något med lämpligare värden måste ju finnas i era trakter.  Det blir både dyrt och feta hästar om man ska mata upp till behovet av protein.

Försök att hitta något där kvoten ligger på ~6  ( 45-50 smbpr och 7-8 MJ energi ) och mata extra till den dräktiga

stallostby
0

men om värdena anges i g/kg foder eller torrsubstans har ju betydelse.

Har själv hösilagen med 77% ts med lågt proteininnehåll 37 g smrp. Jämfört med ditt ex i nr 4 så är ju det mkt lågt protein!!

(mitt har dock lägre energi 7,7/kgfoder.)

Har medvetet valt lägre än ett högre som jag hade att välja mellan. Ger hellre mer grovfoder och kompletterar protein där det behövs, men proteinfoder är dyrt, så hyfsat bra med protein i grovfoder är att föredra.

AnnaLundin
0

#4 - det spelar inte så stor roll, eftersom kvot mellan enegri o protein är densamma oavsett om det är ts eller foder.

stallostby
0

ja det är ju sant! det beror ju på hur mkt man fodrar…

runas
0

Har nu hittat två andra killar med hösilage, vad tror ni om detta?

All mängd är per kg foder

Kille 1

Ts 79.9

Mj 8.4

Smbrp 38.1

Ca 1.9

P 1.3

Kille 2

Ts 60

Mj 6.2

Smbrp 50

Ca 2.0

P 1.7

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

[Billan]
0

Kille 2. har lämpligare värden, men kanske i blötaste laget. I allafall i min smak.

polgara
0

Kille 1 har en kvot på 4,5, behövs tilläggas en hel del proteiner

Kille 2 har en kvot på ca 9,6 o då behövs inget extra, hade jag gärna haft till mina pållar

[Billan]
0

# 9

Jag får kvoten hos kille 2 till 8,06. Ca/P kvoten till 1,17 vilket också är godtagbart.

Ahnna
0

Jag hade helt klart valt kille 2! 60% TS är perfekt tycker jag, varken så blött att det fryser eller så torrt att det finns risk att det inte har ensilerat ordentligt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AnnaLundin
0

Jag hade också valt alt 2, bara gett mineraltillskott för att få upp Ca/P-kvoten lite.

60% ts är egentligen idealiskt - tillräckligt torrt för att minimiera botulismrisken och tillräckligt blött för att ändå vara någorlunda ensilerat.

En liten fördel med blötare hösilage är att de får tugga i sig fler höstrån för att få i sig samma mängd torrsubstans, vilket gör att de får längre ättid.