Namngivning??
En liten undran :) Såg en ponny på webstamboken som är döpt till JR (med stuterinamn före). Mitt stuterinamn är ju registrerat som JR, så jag undrar om det är ok för den ponnyn att registreras så?
Det känns ju lite som om jag skulle döpa ngt föl till JR Dalsgård, JR Smevallen eller JR Almnäs….. Känns ju inte helt ok ;)
Jag kan förstå om den skulle heta Jr, men det är ju en annan sak? Någon som vet hur man får göra?
Läser jag fel ? eller.
Som jag läser ska den hästen kallas JR om den har stuterinamn före. JR är ju ett vedertaget namn även om det nu finns som ditt stuterinamn. Naturligtvis ska ingen få sätta det som prefix på en shetlandsponny.
Svårt detta med namn när man inte har ensamrätt på det man sätter på sina små.
Nä jag vet att man inte har ensamrätt till ngt namn på det viset. Tyckte bara att det kändes skumt att den är döpt till mitt stuterinamn..

Tror oxå att JR ses som ett egennamn i detta fallet. Det finns ju fler sådana, exempelvis Hippominimus JR SPSB 3334 i UK.
Men jag tror inte att du behöver oroa dej för att någon kommer tro att denna ponny kommer från din uppfödning.
Fast lite spännande skulle det förstås vara hur det skulle ses på saken om någon ville namnge sin ponny enbart JR, alltså utan stuterinamn före… :-/
#3 Ja det hade varit intressant :) Likaså om ngn ville namnge en ponny tex JR Almnäs osv. (Inte troligt att det kommer att hända men ändå :))

Har för mig att jag har nämnt förut på det här forumet att det finns en ponny med mitt stuterinamn som prefix. Mitt stuterinamn reggades 1 mars 2007 och ponnyn föddes någon gång på senvåren/sommaren samma år. Jag såg inte det förrän ett tag senare, men hade jag vetat om det direkt så hade jag protesterat eftersom det ser ut som att den hästen är född på min gård. Jag kan ju bara hoppas att det blir en kanonbra ponny som gör bra "reklam" för mitt stuteri! 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#5 Det är ju en risk man tar när man väljer ett ord till stuterinamn. Vänder man på det så kanske uppfödaren till den ponnyn inte tycker att det är så kul om alla tror att uppfödningen kommer ifrån dej. 0:-)

#6 Nej, mina uppfödningar är ju förknippade med så mycket hemskheter… Eller vad menar du? 
"Risk" och "risk", jag tycker att det är ganska självklart att kolla såna saker innan man döper en häst, eftersom vi har en så eminent webstambok och eftersom alla stuterinamn står på SPAF's hemsida. Men alla tänker uppenbarligen inte så och jag är inte bitter på den som döpte den ponnyn - jag antog bara att man kollade sånt innan man skickade sin uppfödnings namn till registratorn.
www.stuteriprecious.se
# 7
Man får inte räkna med att alla som tar föl är medvetna om alla stuterinamn som finns, eller vet hur man tar reda på vilka som finns.
En del döper ju sina pållar med ett förnamn och ett efternamn som stuterinamn ungefär men det får man bara göra med en av sina uppfödningar, finns ett flertal sådana.
Om man ska kolla så att man inte döper sina föl lmed samma namn som någon annan kan det bli ett svårt arbete bara det med ett föl. Kanske är en av anledningarna till varför man skaffar stuterinamn, DET kan ingen annan sätta på sina föl .
# 0
Men Jenny, hade denna inte ett stuterinamn före ? eller fattade jag fel. I så fall finns det flera hästar som är döpta med samma namn som mina uppfödningar är också. Jag har också någon som heter lika som andra men med stuterinamn före. Det är väl det som är vitsen med prefixet.
Säg att ett stuteri heter MY för ex. ska ingen då få döpa sitt stoföl till MY ?
#8 Självklart får man döpa sin fölunge till My, men man kanske inte behöver stava det med enbart stora bokstäver om nu det fingerade stuteriet heter MY :)
Jag tycker bara att det hör till allmän "courtesy" att kanske inte döpa sitt föl till ett redan taget stuterinamn, men det är inget jag går i taket för :) Att det finns hästar i andra länder som heter 'JR' i egennamn är en annan sak, eftersom mitt stuterinamn 'bara' är reggat hos Spaf i Sverige. Och det är ju ändå typ 5 år sedan det reggades, och slår man i webstamboken lite käckt så ser man ju att det finns några hästar reggade med det som preffix, om man missat det :)
Jag har inga bad feelings öht mot den som namngivit fölet, jag blev bara intresserad av att veta om det är ok att döpa sitt föl till ett reggat stuterinamn.:)
Och vänder man på det, låt oss säga att jag vill ha JR som suffix på ngt föl? Och så döper jag den till samma som stuterinamnet i #0 fast minus S:et? (Ja otroligt långsökt, men bara ett exempel ;))
#9 Helt berättigat att ifrågasätta anser jag, speciellt som den ponny du åsyftar faktiskt har namngivits med JR. Hade det varit en versal och en gemen anser jag att det inte är helt likt ditt stuterinamn. Kanske läge för dig att tillskriva SPAF och be dem diskutera frågan. Det är säkert inte lätt att utröna var en eventuell gräns går då en del stuteri är namngivna efter vedertagna ord och begrepp. Men det skadar inte att frågan ventileras. Allt för att få en policy och man skall få lättare att behandla liknande fall efter en mer given mall. Det är inte "schysst" om det blir olika från fall till fall, jag inser att det kanske inte kan vara en helt statisk bedömning. Men att sträva efter lika behandling måste endå vara en grundpelare.
Undra om jag kan döpa en ponny till Hagdala Kålkulla JR..
Veritas odium paretFörvånad

#8 Men det är ju precis det som någon har gjort, alltså satt mitt stuterinamn på sin häst. Men mitt stuterinamn är inget gårdsnamn så det är inte lika uppenbart. För mig som sysslat med galopp och engelska fullblod i många år är det en grundläggande sak att kolla vilka namn som är upptagna, men jag förstår om inte alla tänker så - men för mig är det så självklart så jag förväntade mig inte att mitt stuterinamn, hur otydligt det än må vara, skulle dyka upp på någon annans häst. 
www.stuteriprecious.se
Kanske inte har just med stuterinamn och göra, men finns det inte risk att hästar namnges likadant för att de reggats ungefär samtidigt?
Jag kollar webben efter "Pålle" (och nog skulle jag kolla alltid, i alla fall jag vill ju att min häst ska vara så "unik" som möjligt) och så ser jag inte de pass som är under behandling = efter några månader finns 2 "Pålle"?
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

Lurigt detta med stuterinamn.
Ett exempel som kan tas är Lillefot som nyss registrerades. Om jag inte helt är ute och cyklar så heter en mycket framgångsrik fälttävlansponny så. Iofs ingen Shetland, men ändå, stuterinamnen är ju ändå inte bundna till uppgivna raser.
Nu när det är så lätt att registrera stuterinamn så tror jag detta bekymmer absolut kommer att öka. Det borde vara "säkrare" att registrera ett gårdsnamn eller liknande, eftersom jag inte tror att det är så vanligt att folk vill döpa sin ponny till exvis Storegården.

Finns ju även en som föder upp russ som namnger sina till Slättans, i olika format och stavningar och jag har fått frågan många gånger om det är våra avkommor..
Man borde i såfall inte heller få ge dem sådana prefix i namnen när man ser att det är en och samma som döper dem så , i stället för att skaffa ett stuteri namn.
De här russen är väl bra travare , men extrört sämre ..

Det är skitsvårt med namngivning. Som ID-kontrollant stöter man ofta på dem som vill ha något som liknar ett stuterinamn framför. Som någon skrev är det ok på en häst.
Men namnet JR är ju ett vedertaget namn när det är stora bokstäver. Däremot betyder det ju Junior om det är små. Så vill man döpa fölet efter Dallas-gubben måste det vara stora bokstäver. Så det får man nog ta.
Ett ex som ställer till det kan ju vara om tex Friheten eller Jäboruder som har stuterinamn efter vill döpa sin till JR.
#15 Någon med ett stuterinamn har gjort precis som du bekriver och det gick igenom

Ett exempel som jag känner till är Upplundas och Upplandas, som både föder upp shetland. Mer än en gång har det ju stått fel i t.ex. utställningskataloger och annat… Upplundas hade ju dessutom funnits i bra många år när Upplandas reggades, om jag minns rätt. En sån sak känns väldigt mysko - borde det inte finnas någon regel som säger att två stuterinamn inte får vara för snarlika? När det bara är en bokstav som skiljer blir det ju onekligen förvirrat!
www.stuteriprecious.se
#17 Är Upplandas godkänt av SPAF?
# 9
Jag menar inte att det är ok att döpa på det sättet, men skulle jag se det namnet med ett stuterinamn före skulle jag inte tro att den var uppfödd hos stuteri JR.

#18 De finns ju, i alla fall. Jag har inte sökt efter namnet hos SPAF så jag vet inte om det är reggat där, förstås.
www.stuteriprecious.se

#7 Jag menar bara att det är nog inte någon som önskar få sin uppfödning tagen för någon annans.
Alla stuterinamnsansökningar publiceras i tidningen Ridsport och då finns möjlighet att överklaga om man exempelvis skulle tycka att någon valt något som är för likt det man själv har.

#21 Kruxet är väl att långt ifrån alla läser Ridsport. På min ort finns den inte ens att köpa, så jag läser aldrig Ridsport. (Tycker att den är för dyr också, om jag ska vara ärlig.) Det hade kännts mer vettigt att publicera stuterinamnsansökningar på t.ex. SPAF's hemsida så att alla kan kolla in där med jämna mellanrum, om man är intresserad. Man behöver ju inte skriva vem det är som har ansökt om namnet, bara att en ansökan har inkommit.
Appropå en annan sak, visst står det väl i reglerna att man inte får registrera ortsnamn som stuterinamn? Ändå finns det ett helt gäng stuterier som är döpta efter en närliggande ort…
www.stuteriprecious.se

#22 Det står "i princip inte ortsnamn, kommuner, länsnamn och liknande, vilka kan komma att omfatta alltför stora områden."
Det är Spafs styrelse som avgör om ett stuterinamn är lämpligt eller ej. Man kan kanske inte begära att de ska ha koll på hela Sveriges geografi.
Å andra sidan står oxå att det som allmänt används i namn på ponnyer inte får användas som stuterinamn, och där har du ju ditt eget problem…

#23 När jag ansökte om mitt stuterinamn fanns bara en shetlandsponny med Precious i sitt namn så därför ansåg jag inte att det är så "vanligt" inom min ras. (Och tydligen inte SPAF heller.) Skulle jag ansökt om "Lilla My" eller "Filur" som stuterinamn så hade det naturligtvis ansetts som för vanligt, med tanke på hur många shettisar som heter så. (Vi hade tre stycken Filur på senaste RKS-tävlingen!
)
Givetvis kan man inte begära att SPAF ska ha kolla på hela landets geografi, men eftersom regeln säger att ortsnamn inte är tillåtna så trodde jag att man åtminstone kontrollerade området runt ett nytt stuteri innan namnet godkänns…? Men skit samma, det är inte ett problem för mig, men kanske för andra. (T.ex. ovan nämna problem med Upplundas och Upplandas, där båda är ortsnamn. Att ett namn som t.ex. Älvans går igenom kan jag förstå, eftersom det inte låter som en ort och eftersom stuteriet ligger några kilometer ifrån orten Älvan, men i alla fall.
)
www.stuteriprecious.se